mvm, ام وی ام, گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک MVM

گیربکس اتوماتیک MVM

گیربکس اتوماتیک MVM از نوع CVT است. اگر به دنبال رانندگی راحت‌تر با مصرف سوخت کم‌تری هستید بهتر است به دنبال خورویی بروید که دارای گیربکس اتوماتیک CVT باشد. امروزه به لطف مهندسی دقیق و ماهرانه بر روی بعضی از خودروها، دیگر شوک تغییر ناگهانی در هنگام تعویض دنده را تجربه نخواهید کرد.

مدیران خودرو، نماینده شرکت چینی چری (Chery) در ایران است که از سال 1381 اقداماتی مانند واردات ماشین، قطعات و مونتاژ محصولات MVM را آغاز کرده است. محصولات چینی در مقایسه با سایر خودروهای خارجی در ایران، به دلیل قیمت پایین موفق‌تر بوده و آمار فروش بالایی نیز دارد.

در ادامه گیربکس اتوماتیک MVM که از نوع CVT است، و نحوه عملکرد آن، معایب گیربکس CVT و مشخصات فنی انواع خودروهای MVM را توضیح خواهیم داد.

گیربکس اتوماتیک MVM

گیربکس اتوماتیک mvm - گیربکس cvt

در ابتدا به اجزاء اصلی گیربکس اتوماتیک MVM می‌پردازیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پولی ورودی (محرک)
  • پولی خروجی (متحرک)
  • تسمه مخصوص که جنس آن می‌تواند فلز یا پلاستیک باشد

هر کدام از پولی‌های محرک و متحرک (ورودی و خروجی)، از دو مخروط تشکیل شده‌اند که این مخروط‌‌ها در راستای محوری که روی آن نصب شده‌اند، حرکت می‌کنند و به یکدیگر نزدیک و یا از یکدیگر دور می‌شوند.

یک مخروط به شافت خروجی موتور متصل است و مخروط دیگر نیرو را به شافت محرک و چرخ‌های محرک هدایت می‌کند. با دور و نزدیک شدن قرقره‌ها (پولی‌ محرک و پولی متحرک)، نسبت دنده تغییر می‌کند و باعث می‌شود زنجیر یا تسمه از دو طرف مخروط به سمت بالا و پایین حرکت کند. این کار سبب افزایش یا کاهش قطر زنجیر یا تسمه می‌شود تا نسبت دنده را بر اساس توان مورد نیاز تغییر دهد.

به همین دلیل گفته می‌شود، خودروهای که گیربکس CVT دارند مانند گیربکس اتوماتیک MVM، برخلاف سایر گیربکس‌های دستی و اتوماتیک، بی‌نهایت نسبت دنده تولید می‌کنند که این امر سبب از بین رفتن شوک در هنگام تعویض دنده‌ها می‌شود. همچنین به صورت پیوسته و متغیر در هر لحظه ضریب دنده مناسب را انتخاب می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید: گیربکس اتوماتیک (انواع و اقسام گیربکس + تصاویر)

فواید گیربکس اتوماتیک MVM

1) انتقال بهینۀ نیرو:

گیربکس CVT همواره دنده صحیح را انتخاب می‌کند و برخلاف جعبه دنده‌های اتوماتیک معمولی و یا حتی گیربکس‌های دستی، گیربکس CVT برنامه ریزی شده است تا سرعت و قدرت موتور را متناسب با یکدیگر انتخاب کند.

2) مزایای اقتصادی:

از نظر مصرف سوخت، گیربکس اتوماتیک MVM نسبت به سایر گیربکس‌های موجود مقرون به صرفه‌تر است.

3) ساختمان ساده‌تر:

تعداد اجزای به کار رفته در گیربکس CVT، نسبت به سایر گیربکس‌ها کم‌تر است. در گیربکس اتوماتیک MVM، وظیفۀ اصلی انتقال نیرو بر عهدۀ پولی‌های محرک و متحرک و تسمه است. ساده‌تر بودن ساختمان مکانیکی به معنای تمایل کم‌تر برای خراب شدن است.

4) وزن کم‌تر:

به دلیل ساده‌تر بودن اجزای گیربکس اتوماتیک MVM، معمولاً این گیربکس سبک‌تر و جمع و جورتر است. مزیت این مورد کاهش مصرف سوخت خودرو به دلیل وزن خالص کم‌ آن است.

5) تعویض نرم‌تر دنده‌ها:

به دلیل اینکه گیربکس CVT هیچ چرخ دنده‌ای ندارد، تعویض ضرایب دنده از صفر تا صد به صورت کاملاً یکنواخت و به نرمی انجام می‌گیرد. این موضوع را می‌توانید در هنگام رانندگی در بزرگراه‌‌ها با سرعت یکنواخت مشاهده کنید زیرا عقربه دورسنج همواره روی عددهای پایین قرار دارد.

معایب گیربکس اتوماتیک MVM

1) عملکرد پر سر و صدا:

افزایش بیش از حد دور موتور در گیربکس اتوماتیک MVM، سبب ایجاد سر و صدای ناخواسته شده که رانندگان را اذیت می‌کند. متاسفانه این مورد جزء ویژگی‌های ذاتی گیربکس CVT محسوب می‌شود.

2) تعمیرات نسبتاً پر هزینه:

همانطور که می‌دانید در صورت عدم توجه به علاِئم گیربکس اتوماتیک MVM، خسارت‌های جدی به گیربکس وارد می‌شود که تعمیرات آن هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.   

اما به صورت کلی گیربکس اتوماتیک MVM به دلیل کاهش مصرف سوخت، انتقال روان‌تر و یکنواخت‌تر قدرت موتور، کارایی دینامیکی بهتر و شتاب‌گیری مناسب، همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده است.

مشخصات انواع خودروهای MVM

1) خودرو ام وی ام x22

MVM X22 اتوماتیک - گیربکس اتوماتیک MVM

ام وی ام x22 با طراحی اسپرت و زیبای خود افراد جوان را بیش‌تر به سوی خود جذب کرد. به همین علت به یکی از پر فروش‌ترین خودروها تبدیل شد و تصور همه را از خودروهای چینی بهم ریخت.

این خودرو با بهره‌گیری از موتور 1500 سی سی با قدرت 105 اسب بخار عرضه می‌گردد. گیربکس اتوماتیک به کار رفته در این خودرو چهار سرعته اتوماتیک است.

این خودرو دارای کنترل پایداری (ESP)، کنترل کششی (TCS)، کمکی حرکت در سربالایی (HAC)، ترمز کمکی (EBA) و حسگر فشار باد تایر (TPMS) است.

موتور ایکس 22، از فناوری DVVT استفاده می‌کند که در واقع سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها است. به لطف این سیستم مصرف سوخت بهینه شده و صدای موتور در گیربکس اتوماتیک MVM ایکس 22 در سرعت‌های ثابت، کاهش می‌یابد.

اگر می‌خواهید در مورد ام وی ام x22 اتوماتیک اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، به لینک زیر مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: خودرو ام وی ام x22 اتوماتیک ⚡ نقد و بررسی

2) MVM 550 اتوماتیک

2) MVM 550 اتوماتیک - گیربکس اتوماتیک MVM

خودروی MVM 550، مجهز به یک موتور دو لیتری با چهار سیلندر و شانزده سوپاپ است. توان خروجی این موتور معادل 139 اسب بخار و گشتاور 182 نیوتن‌متر است. با توجه به وزن مناسب خودرو و قدرت موتور، این خودرو شتاب‌گیری خوبی دارد. گیربکس CVT استفاده شده در این خودرو، هوشمند طراحی نشده است.

مهم‌ترین تجهیزات و امکانات این خودرو:

  • سیستم ضد بلوکه ترمز
  • ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم ایموبلایزر

هزینۀ تعمیر نسبتاً بالا و قیمت قطعات یدکی آن، از طرف دیگر سر و صدای زیاد کمک فنر جلو از معایب مهم این خودرو است.

3) ام وی ام x33

ام وی ام x33 اتوماتیک

کمپانی خودروسازی چری که یک کمپانی چینی است، در سال 2014 در نمایشگاه پکن، خودرویی را با نام Tiggo3 به بازار عرضه کرد. این خودرو در کشور ما با نام ام وی ام x33 شناخته می‌شود.

شرکت‌های چینی با درک سلیقۀ مشتریان خودروهایی را تولید کرد که هم فروش بسیار مناسبی داشته باشند و هم با عرضۀ این محصولات به محبوبیت زیادی برسند.

ام وی ام x33 با همین هدف به کشور ما وارد شد. همان اول کار، به علت داشتن موتور قوی و طراحی مشتری پسندش به پرفروش‌ترین اتومبیل چینی در بازار داخلی تبدیل شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *