گیربکس اتوماتیک

آموزش گیربکس اتوماتیک

اگر گواهینامه دارید، می توانید به طور قانونی بعد از آموزش گیربکس اتوماتیک، با ماشین اتوماتیک رانندگی کنید.

رانندگی با خودرو‌های دارای گیربکس اتوماتیک راحت تر از رانندگی با خودروهای دارای گیربکس دستی است. همانطور که از نام آن بر می‌آید، کارهای زیادی برای شما به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. بنابراین تعجب آور نیست که افرادی که گواهینامه رانندگی دستی دارند می‌توانند با اتومبیل‌های دارای گیربکس اتوماتیک رانندگی کنند (اما نه برعکس).

قبلاً هرگز با خودرو دارای گیربکس اتوماتیک رانندگی نکرده اید؟

رانندگی با خودرو های اتوماتیک بسیار ساده است. کافیست فقط آن را تجربه کنید تا در کمترین زمان، از رانندگی با این خودرو ها لذت ببرید. شما در این مطلب تا با گیربکس اتوماتیک آشنا می‌شوید و اهمیت آموزش گیربکس اتوماتیک را به خوبی درک می‌کنید.

1) پدال کلاچ را فراموش کنید

گیربکس اتوماتیک دارای دنده است، اما ماشین بیشتر تغییرات دنده را خودش انجام می‌دهد. به همین دلیل هیچ پدال کلاچی وجود ندارد، فقط ترمز و گاز است.

اگر همزمان آن دو پدال را فشار دهید، برای هر اتومبیلی، دستی یا اتوماتیک ناخوشایند است. به همین خاطر است که  بسیاری از رانندگانی که با گیربکس‌های دنده دستی رانندگی کرده اند، هنگامی که قصد راندن خودروی اتوماتیک را دارند، پای چپ خود را پشت پای راست خود قرار می‌دهند. فقط در صورتی که پای چپ آنها فراموش کند که کلاچ در سمت چپ نیست.

آموزش گیربکس اتوماتیک

2) به گیربکس اتوماتیک عادت کنید

قبل از اینکه حتی سوییچ را بچرخانید، کمی وقت بگذارید و با گیربکس اتوماتیک آشنا شوید. در خودرو های اتوماتیک زیاد دنده را لمس نخواهید کرد. اما وقتی دنده را تعویض می‌کنید، فقط ترمز را پایین نگه دارید (مانند کلاچ کتابچه راهنمای کاربر).

P پارک

پارک با دنده های قفل شده کاملاً خنثی است بنابراین چرخ ها نمی‌توانند بچرخند. همیشه خوب است قبل از روشن کردن ماشین مطمئن شوید که در حالت P هستید و قبل از اینکه موتور را خاموش کنید دوباره به حالت P برگردید.

R معکوس

البته برای عقب رفتن.

N خلاص

در پشت چراغ‌ها یا در ترافیک (بیش از چند ثانیه) متوقف می‌شوید؟ بسیاری از رانندگان اتوماتیک ماشین را در حالت Neutral یا خلاص قرار می دهند. همانند اتومبیل دستی، بهتر است از ترمز / ترمز دستی استفاده کنید تا مطمئن شوید.

D – رانندگی کنید

برای رفتن به جلو. وقتی به اندازه کافی سریع حرکت می کنید، ماشین به طور خودکار به دنده دوم و سپس به سوم و غیره تغییر می کند. برخی از خودروهای اتوماتیک تنظیمات دیگری نیز روی دنده دارند. به عنوان مثال، ممکن است موارد زیر را ببینید:

1: در دنده اول بمانید (برای تپه ها مناسب است)

2: در دنده دوم بمانید (برای تپه ها مناسب است)

L: در دنده کم بمانید (1 یا 2)

S: Sport (شتاب بهتر)

آموزش گیربکس اتوماتیک

3) آماده ``خزش`` باشید

اگر در حالت Drive یا هر چرخ دنده دیگری هستید، خودرو به آرامی به جلو حرکت می‌کند. اگر در حالت معکوس باشید، به آرامی به عقب بر می‌گردد. به این حالت “خزنده” یا اصطلاحا سرعت بیکار گفته می‌شود. در حالی که در ترافیک با سرعت کم حرکت می‌کنید، به راحتی می‌توانید پای راست خود را روی ترمز نگه دارید.

برای اطمینان از عدم حرکت در زمانی که نمی خواهید، می توانید حالت N یا خلاص را انتخاب کرده و یا از ترمز (یا ترمز دستی) استفاده کنید.

4) خودرو های اتوماتیک در شرایط مختلف

یادگیری اتومبیل‌های اتوماتیک مطمئناً راحت تر است: زیرا نیازی به فکر کردن در مورد دنده‌ها نیست، و رانندگان این خودرو ها، می‌توانند روی آینه‌ها، سرعت، سایر اتومبیل‌ها، عابران پیاده و سایر موارد تمرکز کنند.

اما طبیعی است که نسبت به قبل که با خودروهای دنده دستی رانندگی می‌کردید، تفاوت‌هایی وجود داشته باشد:

_ماندن در حالت Drive دقیقاً همان ماندن در دنده بالا است.

_خودروهای اتوماتیک در ترافیک عالی هستند. این خوب است که مجبور نشوید دنده‌ها را مدام تغییر دهید.

_هنگام سبقت گرفتن، بالا رفتن یا پایین آمدن از تپه‌ها یا یدک کشیدن، برخی از افراد می‌دانند که یک خودرو اتوماتیک به اندازه  خودروهای دنده دستی به آنها کنترل نمی‌دهد. با این حال، اکثر گیربکس‌های اتوماتیک قدیمی دارای دکمه Overdrive روی دنده هستند. و اکثر مدل های جدید آنقدر هوشمند هستند که می‌توانند بدانند راننده چه مقدار نیروی بیشتری می‌خواهد، بنابراین نیازی به این دکمه ندارند.

Overdrive یک ویژگی است که دور موتور را پایین نگه می‌دارد بنابراین ماشین سوخت کمتری مصرف می‌کند. یک ماشین اتوماتیک با روشن بودن Overdrive شروع به کار می‌کند. بنابراین با خاموش کردن این دکمه، سوخت بیشتری می‌سوزانید، اما قدرت و کنترل بیشتری خواهید داشت.

5) تمرین کنید

بهتر است قبل از اینکه در جاده‌های شلوغ قرار گیرید، کمی در مکان‌های خلوظ ‎تر تمرین کنید. خیلی طول نمی‌کشد که عادت کنید دست خود را از میله چرخ دنده بردارید و پای چپ را از سر راه خارج کنید.

مطمئناً، اجاره خودرو اتوماتیک راهی عالی برای این است که بفهمید آیا خرید خودرو‌های اتوماتیک را دوست دارید یا خیر، بدون اینکه قبل از تجربه کردن این نوع خودرو‎‌ها، یک خودرو اتوماتیک خریداری کرده باشید.

چه کسی می‌داند؟ بعد از چند روز تجربه رانندگی با خودرو اتوماتیک، ممکن است تصمیم بگیرید که دیگر هرگز نمی‌خواهید با خودروهای دنده دستی رانندگی کنید، چرا که هم آموزش گیربکس اتوماتیک و هم رانندگی با این نوع خودروها بسیار ساده و لذت بخش است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *