اطلاعات فنی خودرو ها, گیربکس اتوماتیک AL4, گیربکس اتوماتیک مگان

گیربکس اتوماتیک مگان

گیربکس اتوماتیک مگان - خودرو مگان

گیربکس اتوماتیک مگان ؛ همان چیزی که موضوع اصلی ما در این مقاله است. ابتدا کمی با مگان آشنا می‌شویم.
همان‌طور که می‌دانید خودرو مگان در کشور ما طرفداران بسیاری دارد پس لازم است بیش‌تر با این خودرو آشنا شویم. در ابتدا به توضیح مختصری از مگان می‌پردازیم.

رنو مگان (Renault megane)، خودرویی است که توسط شرکت رنو فرانسه ساخته شده است. طرح اولیۀ این خودرو در سال 1988 توسط شرکت رنو وارد بازار شد. نسل اول این خودرو با نام megane I در سال 1995 به بازار عرضه شد.

در سال 2002 نسل دوم این خودرو با نام  megane II جایگزین نسل اول شد. در سال 2008 نیز نسل سوم این خودرو با نام megane III، در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل موندیال پاریس به نمایش گذاشته شد. و در آخر در سال 2016 هم نسل چهارم آن با نام megane IV معرفی شد.

در ادامه با گیربکس اتوماتیک خودرو مگان، نحوۀ عملکرد این گیربکس و مشکلات آن بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

گیربکس اتوماتیک مگان

گیربکس اتوماتیک مگان؛ گیربکس AL4
گیربکس اتوماتیک مگان؛ گیربکس AL4

با پیشرفت علم و تکنولوژی، مهندسان تغییرات زیادی را بر روی خودروها ایجاد کردند. یکی از آن‌ها استفاده از گیربکس اتوماتیک به جای گیربکس دستی بود. استفاده از گیربکس اتوماتیک سبب ایجاد رانندگی راحت‌تر با مصرف سوخت کم‌تر شد که لذت رانندگی را چندین برابر کرد.

حالا گیربکس اتوماتیک خودرو مگان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

گیربکس اتوماتیکی که در مگان به کار رفته از نوع Al4 است که یک گیربکس عرضی پنج دنده‌ای است. چهار دندۀ آن برای حرکت به جلو و یک دندۀ آن برای حرکت به عقب است. گیربکس‌ Al4، در بین گیربکس‌های موجود در ایران از کیفیت مناسب و استانداردی برخوردار است.

اجزای تشکیل دهندۀ گیربکس اتوماتیک مگان

1) کانورتر یا همان مبدل گشتاور (توربین)

2) پمپ هیدرولیک جعبه دنده (اویل پمپ)

3) مجموعۀ دنده‌های سیاره‌ای، ترمزها و کلاچ‌ها (توجه داشته باشید در خودروهای اتومات کلاچ در زیر پای راننده نیست)

4) دیفرانسیل

5) پنیون که رابط گیربکس و دیفرانسیل است و نقش کاهنده دارد.

6) سنسورها، واحد اندازه‌گیری و کنترل کامپیوتری (ECU)

گیربکس مگان دارای سیستم کلاچ سیاره‌ای و دو سیستم دستی و اتومات برای تعویض دنده است و همانطور که در مطلب مربوط به گیربکس Al4  به آن اشاره کردیم، این گیربکس از نوع تیپ ترونیک است. به همین دلیل گیربکس Al4 را می‌توان یک گیربکس مناسب ارزیابی کرد.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

تعویض دنده

گیربکس اتوماتیک مگان - تعویض دنده
گیربکس اتوماتیک مگان - تعویض دنده

تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک خودرو مگان توسط یک واحد الکترونیکی انجام می‌شود، کامپیوتر (ECU)، برای کنترل شیرها و رگلاتورهای واحد هیدرولیک، پیام‌های مختلفی از سنسورها دریافت می‌کند که این سنسورها شامل موارد زیر هستند:

1) پتانسیومتر دریچۀ گاز

2) سنسور دور موتور

3) سنسور سرعت توربین که سرعت ورودی به گیربکس را نشان می‌دهد.

4) سنسور سرعت خودرو

5) سنسور دما و فشار روغن

6) کنتاکتور چند منظوره که وضعیت اهرم انتخاب دنده را نشان می‌دهد.

بررسی چند سنسور در گیربکس اتوماتیک مگان

1) سنسور فشار روغن

فشار روغن را به EGS اعلام می‌کند تا EGS با توجه به آن، فشار مدار را توسط EVM (شیر برقی) کنترل کند.

2) سنسور دمای روغن

دمای روغن را به EGS اعلام می‌کند تا EGS، از این اطلاعات جهت تنظیم فشار روغن و کنترل گیربکس اتوماتیک مگان در دماهای بالا استفاده ‌کند.

3) سنسور سرعت خودرو

این سنسور اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ECU موتور اعلام می‌کند و این اطلاعات از طریق شبکه CAN، به EGS ارسال می‌شود.

علت خطای چک گیربکس اتوماتیک مگان

اگر در صفحۀ کیلومتر خودروی شما علامت خطای چک گیربکس (Check Gearbox)، ظاهر شد به احتمال زیاد گیربکس اتوماتیک شما دچار مشکل شده است. در صورت مواجه شدن با این مشکل باید سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید چرا که خودروی شما به موقع تعویض دنده را انجام نمی‌دهد و باعث می‌شود گیربکس دچار تقه زدن شود.

تقه زدن گیربکس اتوماتیک مگان علت‌های زیادی دارد اما گاهی ممکن است در اثر مشکلات ناشی از روغن گیربکس، شما صدای تقه زدن را بشنوید. در این صورت شما باید موارد زیر را بررسی کنید.

1) کیفیت روغن و سطح روغن (اگر روغن شما آلوده باشد بهتر است هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید.)

2) سنسور فشار روغن

3) ساعتی گیربکس

4) شیر برقی ساعتی گیربکس

5) سیم کشی گیربکس اتوماتیک مگان را حتما بررسی کنید.

روغن گیربکس اتوماتیک مگان

گیربکس اتوماتیک مگان؛ تعویض روغن
گیربکس اتوماتیک مگان؛ تعویض روغن

روغن، نقش اساسی در عملکرد بهتر و عمر گیربکس اتوماتیک دارد. روغن گیربکس اتوماتیک مگان، یک مایع روان کننده است. روغن‌های گیربکس اتوماتیک علاوه بر روان‌کاری، وظیفۀ انتقال قدرت از اویل پمپ به کلاچ را دارند.

ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک

1) ویسکوزیته یا گرانروی پایین: روغن گیربکس اتوماتیک مگان، رقیق است. بنابراین گرانروی پایینی دارد و این مهم‌ترین ویژگی‌ روغن گیربکس است.

2) آب گریزی: روغن گیربکس باید این ویژگی را داشته باشد تا در صورت نفوذ آب یا رطوبت به مخزن، از تشکیل امولسیون‌های مضر جلوگیری کند.

3) مقاومت در برابر گرما: یکی دیگر از ویژگی‌های روغن گیربکس اتوماتیک این است که خاصیت خنک کنندگی داشته باشد. عملکرد آن در گیربکس اتوماتیک مگان به این صورت است که مانع از داغ شدن دنده‌ها می‌شود. نقطه جوش روغن گیربکس اتوماتیک پایین‌تر از روغن گیربکس دستی است.

4) خاصیت ضد کف و ضد حباب: روغن گیربکس اتوماتیک مگان قادر است مانع از تشکیل حباب و کف شود. زیرا وجود کف و حباب در روغن مانع از انتقال قدرت در سیستم گیربکس می‌شود و بازدهی روغن را کاهش می‌دهد.

کیلومتر تعیین شده برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مگان، هر 50 هزار کیلومتر است. اگر این روغن در کیلومتر تعیین شده تعویض نشود، کیفیت خود را از دست داده و باعث پایین آمدن فشار روغن در گیربکس می‌شود که آسیب جدی به قطعات داخل گیربکس وارد می‌کند وتعمیر آن هزینۀ گزافی را به دنبال خواهد داشت.

رنو مگان جدید با ویژگی اسپرت

گیربکس اتوماتیک مگان جدید با ویژگی اسپرت
گیربکس اتوماتیک مگان جدید با ویژگی اسپرت

رنو مگان جدید با پسوند GT مجهز به یک موتور بنزینی به نام Energy TCe 205 است. این موتور جدید تنها با گیربکس دوکلاچه اتوماتیک آن هم از نوع هفت سرعته قابل خریداری است.

شرکت رنو این گیربکس اتوماتیک را EDC می‌نامد. سازندۀ این گیربکس کمپانی GETRAG است و سیستم کلاچ در این گیربکس اتوماتیک به صورت الکتروهیدرولیکی کنترل می‌گردد.

در حقیقت سه نوع گیربکس برای رنو مگان جدید در نظر گرفته شده که عبارتند از:

 1) گیربکس EDC دو کلاچه dCi 110 (شش سرعته اتوماتیک)

 2) گیربکس TCe 130 و TCe 205.

موتور TCe 205، مطابق با استانداردهای دنیا است که سوخت کمی مصرف می‌کند. از طرفی دیگر به علت مجهز بودن به گیربکس EDC، لذت رانندگی را چندین برابر می‌کند.

مزایای استفاده از موتور TCe 205

1) کاهش انتشار کربن دی اکسید (Co2)

تعدیل نیرو و فناوری‌های پیشرفته‌ای که در موتور این خودرو به کار رفته باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. فناوری‌های استفاده شده در موتور این خودرو شامل موارد زیر است:

  • مدیریت حرارتی: سیستم خنک کننده به موتور اجازه می‌دهد تا سریع‌تر به دمای مورد نیاز خود برسد و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.
  • مدیریت هوشمند انرژی: در واقع اجازه می‌دهد تا انرژی جنبشی تولید شده در اثر کاهش سرعت توسط دینام بازیابی شده و در باتری خودرو ذخیره شود.
  • مجهز شده به تکنولوژی AC bypass

2) افزایش لذت رانندگی

این موتور نه تنها در دورهای پایین پاسخ مناسبی ایجاد می‌کند، بلکه در سرعت‌های بالا نیز عملکرد مناسبی دارد. این به معنی پاسخ عالی موتور در دورهای بالا، با افزایش دامنۀ عملکرد موتور است.

مزایای گیربکس اتوماتیک EDC

گیربکس اتوماتیک دوکلاچه باعث تعویض سریع‌تر و روان‌تر دنده می‌شود. یکی دیگر از مزایای این گیربکس این است که انتقال نیرو با پایداری بیش‌تری صورت می‌گیرد.

دستگیره‌های تعویض دنده روی فرمان خودرو چه فایده‌ای دارد؟

این دستگیره‌ها روی فرمان، نمایانگر خودروی اسپرت بوده و لذت رانندگی را افزایش می‌دهد. زیرا برای تعویض دنده نیازی نیست دستان خود را از روی فرمان بردارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *