اطلاعات عمومی خودرو ها, گیربکس, گیربکس اتوماتیک

انتقال از گیربکس دستی به اتوماتیک

انتقال از گیربکس دستی به اتوماتیک

از وقتی که هنوز گیربکس اتوماتیک برای مردم حتی آشنا هم نبود، زمان زیادی نمی‌گذرد. اما در حال حاضر گیربکس اتوماتیک در حال رایج شدن و محبوبیت بیشتر است. همچنین این نوع گیربکس روز به روز در حال پیشرفت است. اگر قبلاً هرگز با خودرو اتوماتیک رانندگی نکرده‌اید، در اینجا چند نکته مهم را باید در نظر گرفت.

قبل از اینکه شروع کنی

قابل توجه‌ترین تفاوت بین خودرو دستی و اتوماتیک میزان درگیری راننده برای حرکت خودرو است. همانطور که اکثر مردم این موضوع را می‌دانند، اتومبیل‌های دستی دارای سه پدال، کلاچ، ترمز و گاز هستند و راننده مجبور است برای حرکت و سرعت خودرو دنده‌ها را تعویض کند. سرعت خودرو به حالت دنده‌ای که در آن قرار داریم بستگی دارد. ما با جا به جایی دستی این دنده‌ها، سرعت خودرو را تعیین می‌کنیم.

یک گیربکس اتوماتیک خودش دنده را برای شما عوض می‌کند. به این ترتیب فقط دو پدال ترمز و گاز دارد. همچنین در این حالت مانند دنده‌های دستی، یک میله دنده وجود دارد. اما به جای چرخ دنده دارای تنظیمات Drive ،Reverse ، Neutral و Park است. حرکت بین این تنظیمات نیازی به گرفتن کلاچ ندارد و این پروسه به صورت اتوماتیک طی می‌شود.

حالت درایو (Drive)

حالت درایو (Drive) به طور خودکار چرخ دنده‌ها را انتخاب می‌کند و به ماشین اجازه حرکت رو به جلو را می‌دهد.

حالت دنده عقب (Reverse)

حالت دنده عقب (Reverse) هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد که راننده قصد حرکت به سمت عقب را داشته باشد. به این منظور حالت دنده عقب، انتخاب می‌شود.

حالت خلاص (Neutral)

حالت خلاص همان بیرون انداختن جعبه دنده دستی از دنده است. اگر بخواهید برای مدت کوتاهی خودرو‌تان را متوقف کنید (به عنوان مثال در ترافیک ثابت)، می‌توان از آن (همراه با ترمز دستی) استفاده کرد.

حالت پارک (Park)

حالت پارک فقط در مواقعی که ماشین متوقف شده است استفاده می‌شود. همان زمانی که راننده قصد دارد خودرو را در جایی نگه داشته و از آن پیاده شود. این حالت گیربکس را قفل می‌کند. هنگام پارک ماشین توصیه می‌شود در کنار قرار دادن ماشین در حالت پارک، ترمز دستی هم فعال باشد.

رانندگی با خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک مطمئناً ساده‌تر است. فقط در صورت لزوم فشار دادن پدال گاز یا ترمز را در بر می‌گیرد بقیه کارها را جعبه دنده به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

تنظیم پا روی پدال

شاید استفاده از پای چپ برای ترمزگیری و پای راست برای شتاب گرفتن منطقی به نظر برسد. با این حال، این کار توصیه نمی‌شود مگر اینکه سازگاری روی ماشین خود داشته باشید و یا اختلالی وجود داشته باشد که مجبور باشید این کار را انجام دهید. ما توصیه می‌کنیم فقط با استفاده از یک پا برای حرکت بین پدال‌ها عادت کنید، به این خاطر که فشار دادن همزمان هر دو به پایین می‌تواند خطرناک باشد و به خودرو آسیب وارد کند.

همچنین لازم به یادآوری است که وقتی پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، اتومبیل‌های دارای جعبه دنده اتوماتیک به جلو حرکت می‌کنند یا اصطلاحأ “خزش” می‌کنند.

وقت گذاشتن برای یادگیری

خودروهای اتوماتیک عالی هستند. رانندگی با این نوع خودرو‌ها راحت تر و بدون دردسر است. همچنین می‌تواند برای افرادی که دارای معلولیت هستند عالی باشد، زیرا نیازی به استفاده از پدال کلاچ پایه دار ندارند. نکته اصلی انتقال از گیربکس دستی به اتوماتیک، زمان گذاشتن و صبور بودن برای عادت به نحوه کار با آن است. ممکن است نیاز به برخی از تمرینات باشد که یاد بگیرید چگونه از عملکرد “خزش” استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *