گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک هشت سرعته

کمپانی ZF

گیربکس اتوماتیک هشت سرعته؛ موضوعی که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. این گیربکس ساخت کمپانی ZF است. پس بهتر است در ابتدا بیش‌تر با این کمپانی آشنا شویم.

ZF، مخفف کلمۀ ZF Friedrichshafen AG است که به اختصار همه آن را به گروه ZF می‌شناسند. شرکت ZF معروف‌ترین طراح و سازنده اکسل و گیربکس کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، ماشین آلات کشاورزی، توربین‌های بادی و تجهیزات سنگین است.

ZH در حقیقت یک شرکت آلمانی است. دفتر مرکزی این شرکت، در شهر فریدریشسهافن واقع در آلمان قرار دارد.

تاریخچه ZF

در اوایل قرن بیستم با پیشرفت تکنولوژی، شرکت ZF کار خود را شروع کرد. در ابتدا، در سال 1900 اولین بالون با نام LZ1 تولید شد. در سال 1914 میلادی، با همکاری مکس ماگ (Max Maag) موفق به تولید چرخ دنده شدند. سپس در سال 1915 میلادی کارخانۀ دنده ZF، با هدف تولید چرخ‌دنده و جعبه‌دنده برای هواپیما و قایق تاسیس شد.

در سال 1990، گیربکس جدیدی توسط شرکت ZF با نام Ecotronic تولید شد. تولید این گیربکس موجب کاهش 15 درصدی مصرف سوخت شد. این گیربکس توانست کمپانی‌های بزرگی مانند فولکس واگن را به سوی خود جذب کند.

حوزه فعالیتی شرکت ZF

1) تکنولوژی انتقال قدرت خودرو: گیربکس‌های اتوماتیک (از جمله گیربکس اتوماتیک هشت سرعته که نوع جدیدتر و متفاوت‌تر از سایر گیربکس‌هاست)، گیربکس های دستی، دابل کلاچ و محور حرکتی.

2) تکنولوژی شاسی خودرو: سیستم شاسی، قطعات شاسی و تکنولوژی سیستم تعلیق

3) تکنولوژی خودروهای تجاری: تکنولوژی سیستم نیروی محرکه، سیستم محور و گیربکس برای ماشین آلات سنگین.

4) تکنولوژی صنعتی: سیستم نیروی محرکه وسایل نقلیه دریایی، تکنولوژی هوانوردی و تکنولوژی توربین بادی.

این شرکت برای جلوگیری از ضررهای مالی تصمیم به اخراج 15 هزار نفر از کارکنان خود طبق یک برنامۀ پنج ساله گرفته است. اکنون که با این کمپانی آشنا شدیم به سراغ معرفی گیربکس اتوماتیک هشت سرعته می‌رویم. با ما همراه باشید.

برای درک بهتر عملکرد گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، بهتر است در ابتدای کار، با گیربکس اتوماتیک آشنا شویم.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک

نحوۀ کار گیربکس اتوماتیک به این صورت است که نیرو را از موتور گرفته و آن را به صورت افزایش قدرت یا افزایش سرعت به دیفرانسیل و چرخ‌ها انتقال می‌دهد. خودرویی که دارای گیربکس اتوماتیک است، نیازی به تعویض دنده ندارد. فقط کافیست شما دنده را درحالت درایو (Drive)، قرار دهید تا دیگر نیازی به کلاچ و تعویض دنده در حین رانندگی نباشد.

در این قسمت ما گیربکس اتوماتیک را به طور خلاصه بیان کردیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌توانید مطلب مربوط به گیربکس اتوماتیک را در سایت شیراز گیربکس مطالعه کنید.

حالا وقت آن رسیده که گیربکس اتوماتیک هشت سرعته را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. . .

گیربکس اتوماتیک هشت سرعته

گیربکس اتوماتیک هشت سرعته
گیربکس اتوماتیک هشت سرعته

هدف شرکت ZF از تولید گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، تمرکز بر روی افزایش سرعت نبوده، بلکه بیشتر تمرکز خود را بر روی کاهش مصرف سوخت قرار داده است.

گیربکس اتوماتیک هشت سرعته 8 HP، سبک تر طراحی شده و استانداردهای جدیدی را برای انعطاف پذیری، کارایی و صرفه جویی اقتصادی ارائه می‌دهد. این یک نمونه عالی از چگونگی ایجاد قدرت نوآوری در طراحی کلاسیک محسوب می‌شود.

توانایی این گیربکس بسیار وسیع است که حتی جایگزین واحدهای دو کلاچه هم شده است. تغییرات رضایت بخش در گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به علت عوامل کیفیت موتورهای الکتریکی آن است.

این گیربکس اتوماتیک شامل چهار مجموعه چرخ دنده های سیاره‌ای، سه کلاچ و چند دیسک و دو ترمز است که به گیربکس اتوماتیک این امکان را می‌دهد تا درجه کارایی خود را افزایش دهد.

گیربکس دو کلاچه بهتر است یا گیربکس اتوماتیک هشت سرعته؟

شاید با خودتان فکر کنید که گیربکس دو کلاچه نیز به هماهنگی‌های لازم رسیده و بسیار مناسب است اما اگر به نقص‌های موجود در BMW M5 و RS5 توجه کنید، متوجه می‌شوید که گیربکس اتوماتیک هشت سرعته بسیار مناسب تر است.

اندی پالمر، مدیر عامل شرکت استون مارتین ادعا می‌کند که گیربکس اتوماتیک هشت سرعته سبک‌تر، ارزان تر و سریع تر از گیربکس دو کلاچه است.

مزایای گیربکس اتوماتیک هشت سرعته

1) طراحی جدید در دنده‌ها: چهار مجموعه دنده سیاره‌ای باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده انتقال می‌شود.

2) خنک کننده بهینه: این قطعه روغن گیربکس را خنک نگه‌ می‌دارد و انواع مختلفی نیز دارد.

3) توانایی ذخیره روغن هیدرولیکی (HIS): ذخیره کردن این روغن باعث افزایش ایمنی دستگاه‌ها و طول عمر گیربکس اتوماتیک هشت سرعته می‌شود.

4) سازگاری کامل هیبریدی: این مورد سبب می‌شود تا مصرف سوخت گیربکس اتوماتیک هشت سرعته نسبت به سایر گیربکس‌ها پایین تر باشد. همچنین گشتاور موتور الکتریکی از دور صفر به بیش‌ترین مقدار خود برسد که این کار سبب کشش خوب موتور در هنگام حرکت می‌شود.

توانایی تعویض مبدل گشتاور موتور الکتریکی، به خودروسازان اجازه می‌دهد تا انواع هیبریدها را با حداقل تغییرات رانشگر تولید کنند.

اگرچه رانندگی با خودروهای اتومات بسیار راحت‌تر و ایمن‌تر است اما نیاز به نگهداری و توجه بسیار دارد. پس به علائم و مشکلات آن توجه کنید و در صورت لزوم آن را به تعمیرگاه مطمئن ببرید تا مشکلات را برطرف کند.

تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک سروستانی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *