گیربکس اتوماتیک, گیربکس اتوماتیک DCT

گیربکس اتوماتیک جک

گیربکس اتوماتیک جک

گیربکس اتوماتیک جک؛ همان چیزی که قرار است در ادامه بیشتر با آن آشنا شویم. در این مطلب ابتدا توضیح مختصری در مورد شرکت خودروسازی جک خواهیم داد تا شما این کمپانی را بشناسید. سپس به موضوع گیربکس اتوماتیک جک می‌پردازیم و این گیربکس را از جهات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

کمپانی جی ای سی (Jianghuai Automobile Co) که به اختصار JAC خوانده می‌شود، فعالیت خود را از سال 1964 میلادی آغاز کرد. این شرکت اتومبیل سازی، در کشور چین قرار دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در این کشور محسوب می‌شود.

این شرکت در ابتدا فعالیت خود را با تولید خودروهای سنگین آغاز کرد و در نهایت در سال 2007 تصمیم به تولید خودروهای سبک گرفت. کمپانی جک با همکاری شرکت پینین فارینا خودرویی توجوی را طراحی کرد.

در  این مطلب گیربکس اتوماتیک جک را بررسی می‌کنیم. این گیربکس در دو خودروی جکS5  و جک J5، متفاوت است. ادامه آن‌ها را به طور کامل توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

گیربکس اتوماتیک جک S5

جک S5 - گیربکس اتوماتیک جک

گیربکس اتوماتیک جک S5 از نوع DCT است. اگر با گیربکس‌های اتوماتیک آشنایی داشته باشید احتمالاً نام گیربکس دو کلاچه یا دابل کلاچ را شنیده‌اید. در واقع DCT  مخفف کلمه Dual Clutch Transmission است که به آن دو کلاچه هم گفته می‌شود.

گیربکس اتوماتیک جک S5، در میان علاقه‌مندان به خودرو به گیربکس نیمه اتوماتیک هم معروف است. این گیربکس عملکرد ترکیبی از نوع دستی و اتوماتیک دارد. در گیربکس‌های DCT، دو کلاچ موجود در سیستم توسط ابزارهای هیدرولیکی و الکترونیکی بدون دخالت راننده کار می‌کنند.

در این گیربکس دو شافت جداگانه وجود دارد که کلاچ اول مختص دنده‌های فرد و کلاچ دوم مختص دنده‌های زوج است. مزیت این شیوه آن است که در تعویض دنده جریان نیرو بدون قطع شدن از موتور به چرخ‌ها انتقال می‌یابد.

هدف از گیربکس DCT، به حداقل رساندن فاصله زمانی بین تعویض دنده است زیرا هر چه این زمان کم‌تر باشد خودرو شتاب بیشتری می‌گیرد. در واقع این گیربکس امکان تجربه رانندگی راحت با مصرف سوخت کم را فراهم می‌کند.

گیربکس اتوماتیک جک S5 چگونه کار می‌کند؟

گیربکس اتوماتیک جک یا همان گیربکس DCT، کمی متفاوت‌تر از دیگر گیربکس‌های اتوماتیک عمل می‌کند. این گیربکس دارای دو شفت ورودی است که به کلاچ‌ها متصل شده اند. دو کلاچ در گیربکس اتوماتیک جک، به صورت متحد در مرکز قرار دارند.

در شفت ورودی یک چرخ دنده وجود دارد که نیرو را به موقع به قسمت‌های مختلف انتقال می‌دهد. در حقیقت این کار باعث می‌شود، هنگامی که یکی از کلاچ‌ها درگیر است، کلاچ دیگری آزاد باشد.

مزیت دوکلاچه بودن

همان طور که گفتیم این گیربکس از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده می‌کند. در واقع کلاچ درونی کوچک‌تر بوده و برای دنده‌های زوج است. کلاچ بیرونی نیز بزرگ‌تر بوده و برای دنده‌های فرد استفاده می‌شود. اما این کار چه فایده‌ای دارد؟

در حقیقت تقسیم دنده به صورت زوج و فرد باعث می‌شود که گیربکس DCT،  انتخاب دنده مناسب و دلخواه را با سرعت بیش‌تری انجام دهد. از آنجایی که گیربکس‌های DCT، نیمه اتوماتیک هستند و مبدل گشتاور ندارند بنابراین برای تعویض دنده نیازمند به یک سیستم هستند.

این سیستم در گیربکس اتوماتیک جک همان سیستم الکتروهیدرولیک است که رانندگان می‌توانند تعویض دنده را هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک انجام دهند.

گیربکس DCT، با کمک چندین کامپیوتر داخلی کار می‌کند. این کامپیوترها امکان تعویض دنده به صورت اتوماتیک و خودکار را فراهم می‌کنند.

گیربکس اتوماتیک جک از کلاچ‌ چند صفحه‌ای مرطوب برای داشتن گشتاور بالا استفاده می‌کند و از طرف دیگر در گشتاورهای پایین، این گیربکس از کلاچ خشک استفاده می‌کند. اگر با این دو نوع کلاچ آشنایی ندارید، با ما همراه باشید. در ادامه این دو مورد را توضیح خواهیم داد.

کلاچ خشک

کلاچ خشک

همان طور که از نامش پیداست، نوعی کلاچ است که در مایع (روغن) غوطه‌ور نمی‌شود و برای درگیر شدن از اصطکاک استفاده می‌کند. سر و صدا در کلاچ خشک در مقایسه با کلاچ مرطوب بیش‌تر است و با گذر زمان ساییدگی و فرسودگی بیش‌تری هم پیدا می‌کند.

کلاچ مرطوب

کلاچ مرطوب

کلاچ‌های مرطوب به طور کلی دارای صفحات متعدد در گیربکس‌های DCT هستند که به آن‌ها کلاچ‌های چند صفحه‌ای هم می‌گویند. این کلاچ‌ها در گیربکس اتوماتیک جک، دارای منبع روغن برای روانکاری و خنک سازی قطعات هستند.

این کلاچ‌ها به این دلیل که با روغن گیربکس در تماس هستند، می‌توانند گشتاورهای بالا را تحمل ‌کنند. اجزای کلاچ‌های مرطوب به علت غوطه‌ور شدن در مایع روان کننده، باعث کاهش گرما و اصطکاک می‌شوند.

در کلاچ‌های چند صفحه‌ای مرطوب، روغن گیربکس سطوح را تمیز نگه می‌دارد بنابراین عملکردی بهتر و عمر طولانی‌تری در مقایسه با کلاچ خشک دارند.

گیربکس اتوماتیک جک به علت داشتن بازده سوخت بهتر و شتاب زیاد همواره مورد توجه عموم افراد بوده است. در واقع چون جریان نیرو از موتور به چرخ‌ها قطع نمی‌شود، مصرف سوخت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

برخی از نتایج‌ها نشان می‌دهد که مصرف سوخت در گیربکس‌های  DCT در مقایسه با سایر گیربکس‌های اتوماتیک، تا 10 درصد کاهش پیدا می‌کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک جک S5 که از نوع DCT است

گیربکس اتوماتیک DCT - گیربکس اتوماتیک جک

1) مصرف سوخت کم‌تر

همانطور که گفتیم خودروهایی که از گیربکس DCT استفاده می‌کنند، جریان انتقال قدرت در آن‌ها به صورت پیوسته و بدون صرف نیرو انجام می‌شود. بنابراین خودروهایی که مجهز به این گیربکس هستند مصرف سوخت‌شان بسیار پایین است.

 

2) استفاده راحت و آسان برای راننده

گیربکس اتوماتیک جک S5 و سایر خودروهای مجهز به گیربکس DCT، چون شتاب مناسبی دارند رانندگی را بسیار لذت بخش‌ می‌کنند. همچنین در این سیستم مقدار ضربه و شوک در هنگام تعویض دنده به حداقل رسیده است.

 

3) تعویض دنده سریع

از مهم‌ترین مزایای گیربکس دو کلاچه این است که فاصلۀ زمان را در هنگام تعویض دنده به حداقل می‌رساند. قابلیت دیگر این سیستم، انجام دنده معکوس است که به راحتی و بدون مکث انجام می‌شود.

 

معایب گیربکس اتوماتیک جک S5

همۀ سیستم‌ها در کنار مزایای خود معایبی هم دارند. گیربکس اتوماتیک جک S5  هم از این قاعده مستثنی نیست. از جمله معایبی که می‌توان به آن اشاره کرد، ابعاد نسبتا بزرگ، هزینۀ تولید بسیار بالا و وزن بالای این سیستم است.

 

مشکلات گیربکس اتوماتیک جک S5

مشکلات گیربکس اتوماتیک جک S5

این گیربکس هم مانند سایر گیربکس‌ها، دارای مشکلاتی است که باید به آن‌ها توجه کرد. در ادامه چند نمونه از مشکلات گیربکس اتوماتیک جک را توضیح می‌دهیم.

1) تاخیر در تعویض دنده

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که رانندگان با گیربکس DCT دارند، تاخیر در هنگام تعویض دنده است. معمولاً رانندگان هنگامی که می‌خواهند به صورت خیلی آهسته از حالت سکون حرکت کنند، احساس می‌کنند تعویض دنده با تاخیر انجام می‌شود. به همین علت افراد برای شتاب بیش‌تر، گاز را فشار می‌دهند. در اینجا دنده به صورت ناگهانی درگیر می‌شود و خودرو مطابق دور موتور شتاب می‌گیرد. این مشکل بیش از هر چیزی مربوط به ناآشنایی با عملکرد سیستم گیربکس اتوماتیک جک S5 است.

در حقیقت نرم افزار گیربکس DCT، برای انتخاب دندۀ صحیح به زمان نیاز دارد و گاهی ممکن است این کار را با تاخیر انجام دهد.

2) لرزش کلاچ خشک

برخی از گیربکس‌های DCT، مشکل لرزش کلاچ را به خصوص در هنگام تعویض از یک دنده پایین به دنده‌های دیگر را دارند. در واقع فرسودگی و ساییدگی شفت ورودی باعث نفوذ روغن به داخل محفظۀ کلاچ و آلودگی سطوح کلاچ خشک می‌شود.

عوامل موثر بر لرزش کلاچ

  • داخلی (اصطکاک و…)
  • خارجی (گشتاور موتور، فشار روغن و…)

یکی دیگر از دلایلی که موجب لرزش کلاچ خشک در گیربکس DCT می‌شود، نقص در اجزای داخلی گیربکس است. اگر این مشکل را دارید، برای حل آن به شما توصیه می‌کنیم که حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

3) آلودگی مایعات

کلاچ‌های چند صفحه‌ای در گیربکس اتوماتیک جک S5 به علت غوطه ور بودن در روغن گیربکس، می‌توانند مواد آلوده را در روغن رسوب دهند. به همین علت این کلاچ‌ها بیش‌تر به تعویض روغن نیاز دارند.

اگر روغن آلوده در کلاچ‌های مرطوب (تر)، به طور منظم تعویض و بررسی نشود باعث گرم شدن بیش از حد گیربکس می‌شود و بر روی سایر قطعات گیربکس هم تاثیر می‌گذارد.

بنابراین ممکن است شما مشکلاتی مانند لرزش گیربکس، ایجاد صداهایی مانند ناله و تاخیر در تعویض دنده را تجربه کنید.

عملکرد بهتر گیربکس اتوماتیک جک S5، به روغن آن بستگی دارد. برای روان عمل کردن گیربکس و انتقال بهتر نیرو به چرخ‌ها لازم است که سرویس‌های دوره‌ای و تعویض روغن را جدی بگیرید.

4) مشکلات سوئیچ

بسیار کم اتفاق می‌افتد که در هنگام چرخاندن سوئیچ در خودروهای امروزی، خودرو استارت نخورد اما نمی‌توان این مشکل را نادیده گرفت. خرابی و فرسودگی سوئیچ و ماژول کنترل، بر روی ارتباط آن‌ها با یکدیگر تاثیر می‌گذارد. به همین علت در هنگام استارت زدن ممکن است خودروی شما روشن نشود.

در خودروهای اتومات احتمالاً دنده در حالت پارک و یا خنثی (خلاص یا N) قرار نگیرد و یا ممکن است حالت دنده خنثی در این خودروها مشکلی پیدا کرده باشد. در این صورت بهتر است دنده را در حالت پارک قرار دهید و دوباره امتحان کنید.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

گیربکس اتوماتیک جک j5

جک J5 - گیربکس اتوماتیک جک

گیربکس اتوماتیک جک J5، از نوع AT است. همانطور که می‌دانید گیربکس‌های اتوماتیک پیچیده‌ترین قسمت در خودرو هستند.

قسمت‌های اصلی گیربکس‌های اتوماتیک (AT) شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مبدل گشتاور (توربین و…)
  • کامپیوتر مرکزی (ECU)، شیرهای برقی یا سلونوئیدها
  • کلاچ گیربکس اتوماتیک (توجه داشته باشید که این کلاچ در زیر پای راننده نیست)
  • چرخ‌دنده‌های گیربکس اتوماتیک

بررسی قسمت‌های اصلی گیربکس‌های اتوماتیک (AT)

این چهار قسمت در گیربکس اتوماتیک جک J5 با هماهنگی خاص و به صورت دقیق با یکدیگر کار می‌کنند. تا هنگامی که در یکی از این قسمت‌ها مشکلی ایجاد نشود، رانندگی شما راحت‌ و دلپذیر خواهد بود.

در واقع گیربکس اتوماتیک جک J5، با تغییر ضریب دنده و قدرت گشتاور، دور موتور را به مقدار مورد نیاز تغییر می‌دهد تا موتور با دوری مناسب و مفید کار کند.

ECU در گیربکس‌های اتوماتیک با استفاده از سنسورها اطلاعات مورد نیاز مانند وضعیت پدال گاز، سرعت اتومبیل، میزان دور موتور بالا و… را جمع‌آوری می‌کند تا در زمان معین برای عملکرد بهتر گیربکس از آن استفاده ‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های ECU، این است که این سیستم خودش دائماً عیب یابی می‌کند و در صورت بروز عیب یا اشکال در قسمت‌های برقی و یا حتی در گیربکس اتوماتیک، با دادن آلارم و یا روشن شدن چراغ در داخل صفحه کیلومتر به راننده اطلاع می‌دهد.

در صورت مشاهدۀ هرگونه مشکل در گیربکس خود سریعاً آن را به تعمیرگاه ببرید زیرا در صورت عدم توجه به مشکلات، آسیب جدی به سایر قسمت‌های خودرو وارد می‌شود.

گیربکس اتوماتیک جک J5

مشخصات فنی جک J5

موتور جک J5، ساخت شرکت خودروسازی میتسوبیشی است که به صورت کلی دارای چهار سیلندر است. این موتور می‌تواند 143 اسب بخار قدرت و گشتاور 165 نیوتن‌ متر را تولید کند. در ادامه مزایا و معایب این خودرو را توضیح می‌دهیم.

مزایا

1) طراحی قابل قبول و به روز

یکی از موارد مهم که نظر مشتریان را به خود جلب می‌کند، نمای خارجی خودرو است که خوشبختانه جک J5 جزء زیبا‌ترین خودرو در کمپانی چینی است که ظاهری مناسب دارد.

2) ایمنی

 دریافت پنج ستاره از موسسه (CNCAP)، نقطه قوتی برای جک J5 در بخش ایمنی آن محسوب می‌شود.

معایب

1) نفوذ صدا به داخل کابین

عایق بندی ضعیف موتور در این خودرو باعث ورود بیش از حد صدای موتور به داخل کابین می‌شود.

2) مدل قدیمی گیربکس اتوماتیک جک J5

از معایب دیگر این خودرو مدل قدیمی گیربکس اتوماتیک آن بوده که خیلی پر سر و صدا است. این سر و صدای گیربکس اتوماتیک جک J5، در شیب‌های زیاد و تند به اوج می‌رسد.

3) مصرف سوخت بالا

4) کیفیت بد مونتاژ

خودرو جک j4 اتوماتیک

جک j4

جک J4 در سال 2012 در یکی از نمایشگاه‌های چین به نمایش گذاشته شد و به علت به صرفه بودن آن، پس از مدتی مورد استقبال افراد قرار گرفت.

گیربکس جک J4 اتوماتیک از نوع CVT است. با این گیربکس شما رانندگی راحت‌تری را تجربه خواهید کرد، زیرا بر اساس یک سیستم مبتکرانه عمل می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های گیربکس CVT این گیربکس به صورت خودکار نسبت دنده‌ها را تغییر می‌دهد و به صورت بی نهایت نسبت دنده ایجاد می‌کند.

جک J4 اتوماتیک از یک موتور بنزینی درون سوز استفاده می‌کند. پلت فرم جک J4 اتوماتیک شباهت زیادی به پلت فرم جک J3 دارد و در ساخت بدنۀ آن از فولاد استفاده شده است، به همین علت مقاومت بالایی دارد.

امکانات رفاهی این خودرو عبارتند از:

  • سانروف
  • کنترل کروز
  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • کنترل فشار
  • سیستم پایداری EBD

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *