خودرو جک

خودرو جک S5 اتوماتیک

جک s5 اتوماتیک

جک S5 اتوماتیک یک کراس اوور جمع و جور چینی است. شرکت جک یکی از شرکت‌های باتجربه و معروف چینی بوده که با عرضۀ این خودرو به بازار شهرت خود را بدست آورد. جک S5 یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی در ایران است که به علت طراحی جذاب بسیار مورد توجه قرار گرفت.

 شاید همان اول کار به علت چینی بودن، تصور کنید این خودرو کیفیت مناسبی ندارد! پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد گیربکس و ویژگی‌های منحصر به فرد این خودرو به صورت کامل صحبت کنیم.

راجب گیربکس اتوماتیک جک S5 بخوانید

گیربکس اتوماتیک جک S5 اتوماتیک
گیربکس اتوماتیک جک S5 اتوماتیک

در ابتدای کار قصد داریم با گیربکس جک S5 اتوماتیک آشنا شویم. گیربکس این خودرو از نوع DCT است و به  آن علت که از دو کلاچ برای دنده‌های زوج و فرد استفاده می‌کند، به آن گیربکس دو کلاچه هم می‌گویند. اگر راجب این گیربکس اطلاعات کافی ندارید، نگران نباشید. در این مطلب راجب آن را توضیح می‌دهیم.

در حقیقت گیربکس‌های DCT، حق انتخاب به رانندگان می‌‌دهد که تعویض دنده را یا به صورت دستی و یا به صورت اتوماتیک انجام دهند. این مورد یکی از نقاط قوت گیربکس اتوماتیک جک S5 محسوب می‌شود. زیرا در مقایسه با سایر گیربکس‌ها که تعویض دنده با تاخیر انجام می‌شود، این گیربکس فاصلۀ زمانی بین تعویض دنده را به حداقل می‌رساند.

اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت در گیربکس‌های اتوماتیک مبدل گشتاور است اما در گیربکس اتوماتیک جک S5 خبری از این قطعه نیست. در عوض در گیربکس‌های DCT صفحات هیدرولیکی کلاچ به صورت پشت سر هم فعال می‌شوند و اجازه متوقف شدن جریان نیرو را نمی‌دهند.

گیربکس جک S5 اتوماتیک چگونه کار می‌کند؟

عملکرد گیربکس جک s5 اتوماتیک
عملکرد گیربکس جک s5 اتوماتیک

قطعا می‌دانید که خودروهایی که از گیربکس دستی استفاده می‌کنند، رانندگان برای تعویض دنده ابتدا باید کلاچ را فشار دهند. در واقع با فشار دادن کلاچ جریان نیرو برای مدت کوتاهی قطع شده و مقداری از نیرو به اصطلاح تلف می‌شود.

اما خودروهایی مانند جک S5 اتوماتیک که دارای گیربکس DCT هستند، برای تعویض دنده از کلاچ‌های متفاوت استفاده می‌کنند. به همین علت جریان نیرو از موتور به گیربکس قطع نمی‌شود. یکی دیگر از نام‌های گیربکس DCT، گیربکس نیمه اتوماتیک است. شاید تعجب کنید اما این گیربکس عملکردی مشابه گیربکس دستی هم دارد.

با اینکه تعویض دنده را می‌توان به صورت اتوماتیک هم انجام داد اما به علت متفاوت بودن مکانیسم کلاچ گیری به آن نیمه اتوماتیک می‌گویند.

چون تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک جک S5 در مدت زمان کمی انجام می‌شود، خودروی شما شتاب بهتری خواهد داشت. داشتن شتاب و عملکرد مناسب باعث شده تا تقاضای افراد برای استفاده از خودروهایی که دارای گیربکس DCT هستند، افزایش یابد.

قدرت و کارایی گیربکس جک S5 اتوماتیک

گیربکس DCT در مقایسه با یک گیربکس اتوماتیک ساده تقریباً 6% بازده سوخت و شتاب مفید دارد. گیربکس جک S5 اتوماتیک به رانندگان اجازه می‌دهد کنترل بیش‌تری بر روی رانندگی داشته باشند. برای کسانی که به دنبال قدرت، انعطاف پذیری و صرفه جویی در مصرف سوخت هستند، خودروهایی که دارای گیربکس DCT هستند، گزینۀ بسیار مناسبی است.

معایب گیربکس اتوماتیک جک S5

  • از معایب گیربکس جک S5 اتوماتیک، می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد. زیرا تکنولوژی به کار رفته در آن نسبت به سایر گیربکس‌ها بیش‌تر است بنابراین طبیعی است قیمت بیش‌تری داشته باشد.
  • پیچیدگی این گیربکس باعث شده که هزینه‌های تعمیر آن بسیار گران باشد. بهتر است سرویس‌های دوره‌ای برای این گیربکس را جدی بگیرید.
  • قطعات زیاد در این گیربکس سبب افزایش وزن و در نتیجه سنگینی آن شده است، این موضوع باعث نارضایتی بسیاری از افراد می‌شود.

مطلب مرتبط: بررسی مفصل گیربکس اتوماتیک جک

مشخصات فنی و ظاهری جک S5 اتوماتیک

مشخصات فنی و ظاهری جک s5 اتوماتیک
مشخصات فنی و ظاهری جک s5 اتوماتیک

جک S5 اتوماتیک با ظاهری جذاب و اسپرت که در سال 2012 در پکن به نمایش گذاشته شد همه را مجذوب خود کرد. این خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک 6 سرعته است و سیستم ترمز در آن دیسکی بوده و به ترمز ضد قفل (ABS) مجهز است.

جک S5 توسط دیفرانسیل جلو عمل می‌کند و به اصطلاح تک محور است. نقطه ضعف این خودرو تک محور بودن آن است. بنابراین توصیه می‌شود در پیچ‌ها و جاده‌ها سرعت خود را کم کنید تا از رانش و ساییدگی چرخ‌ها جلوگیری کنید.

نوع طراحی منحصر بفرد در سپر این خودرو، مجرای تهویه و قاب‌‌های مه شکن باعث مهیج‌تر کردن این شاسی بلند چینی شده است.

داخل خودرو هم دارای اشکال محدبی شکل است که حجم آن را افزایش می‌دهند و کیفیت جک S5 را بسیار بالا می‌برند. کامپیوترهای موجود در جک S5 نیز برنامه‌ریزی شده‌اند و سیگنال‌های دریافتی را به گیربکس اتوماتیک جک S5 ارسال می‌کنند.

موتور جک S5 اتوماتیک

موتور گیربکس جک s5

این خودرو از موتور توربوشارژ استفاده می‌کند. موتورهای توربوشارژ از یک توربین و کمپرسور هوا تشکیل شده‌اند، وظیفۀ قطعه توربوشارژ مهار کردن گازهای خروجی موتور است. این قطعه هوای بیش‌تری را وارد سیلندرها می‌کند، با این کار قدرت تولید شده توسط موتور افزایش می‌یابد.

توربوها از یک شفت، چرخ توربین و یک چرخ کمپرسور تشکیل شده‌اند و همۀ این‌ها در یک محفظۀ حلزونی شکل در قسمت ورودی قرار گرفته‌اند. توربوشارژها به دلیل مزایای زیادی که دارند در بسیاری از خودروهای مدرن امروزی استفاده می‌شوند، در ادامه مزایای آن را توضیح می‌دهیم.

1) قدرت و اقتصاد

موتورهای توربو در مقایسه با موتورهای معمولی، قدرت بیش‌تری تولید می‌کنند و به علت داشتن خروجی مناسب و وزن کم‌تر از لحاظ اقتصادی بهتر هستند.

2) داشتن گشتاور و عملکرد مناسب

حتی کوچک‌ترین موتورهای توربوشارژ گشتاور زیادی تولید می‌کنند به همین علت عملکردی قوی دارد.

جک S5 اتوماتیک از نظر راحتی چگونه است؟

فضای داخلی جک s5 اتوماتیک
فضای داخلی جک s5 اتوماتیک

این موضوع برای کسانی که قصد خرید این خودرو دارند بسیار مهم است. زیرا نمی‌توان تنها به ظاهر اسپرت جک S5 اتوماتیک اکتفا کرد به همین علت در ادامه نمونه‌ای از مشکلات این خودرو را توضیح می‌دهیم.

 کارشناسان پس از بررسی و تست این خودرو متوجه شدند که کار کردن با ابزارهای الکترونیک آن آسان نیست. از طرف دیگر کولر گازی آن پس از روشن بودن در طولانی مدت شروع به تولید صدا می‌کند.

همچنین در سرعت‌های بالا از کابین موجود در جک S5، صداهای ناخوشایندی شنیده می‌شود که اغلب صدای موتور است. همین موارد باعث کاهش راحتی در این خودرو شده است و افراد را برای خریدن، دچار تردید می‌کند.

مزایای جک S5 اتوماتیک

1) توان فنی نسبتاً بالا

همانطور که گفتیم این خودرو مجهز به موتور توربوشارژ است. و با توجه به اینکه از گیربکس اتوماتیک دو کلاچه (DCT) استفاده می‌کند، جزء خودروهای پر شتاب محسوب می‌شود و رانندگی نسبتاً مهیجی را به افراد ارائه می‌دهد. همین عملکرد فنی بالای این خودرو باعث رضایت بسیاری از افراد شده است.

2) امکانات رفاهی مناسب در مدل اتوماتیک

این خودروی کراس اوور چینی امکانات و آپشن‌های متقاعد کننده‌ای را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. نمونه‌ای از امکانات خودروی جک S5 اتوماتیک عبارتند از:

  • تنظیم برقی ارتفاع نور
  • سنسورهای کنترل پایداری
  • سنسورهای کنترل سرعت

معایب جک S5 اتوماتیک

1) حساسیت زیاد موتور

موتورهای توربوشارژ به صورت کلی به دقت و نگهداری زیادی نیاز دارند. برای مراقبت از این موتور بهتر است گاهی اوقات آن را بررسی کرده و از قطعات استاندارد استفاده کنید تا دچار خرابی نشود.

2) هزینۀ نگهداری بیش‌تر

اگر شما هم به رانندگی با سرعت بالا علاقه دارید، شاید با خودتان فکر کنید که جک S5 اتوماتیک می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد. اما باید توجه داشته باشید که گیربکس اتوماتیک جک S5 نسبت به سایر گیربکس‌ها استهلاک بیش‌تری دارد و در گذر زمان ممکن است قطعات آن فرسوده شود.

البته شما می‌توانید با تعویض به موقع روغن و چکاپ کامل خودرو از هزینه‌های زیاد تعمیر جلوگیری کنید.

جک S5 جدید اتوماتیک

جک s5 اتوماتیک جدید
جک s5 اتوماتیک جدید

نسخۀ جدید جک S5 اتوماتیک که با ظاهری متفاوت همه را مجذوب خود کرد با نام فیس ‌لیفت (Facelift) به بازار عرضه شد. فضای داخلی جک S5 فیس ‌لیفت در مقایسه با نسخه قبلی تغییر چشم گیری نداشته.

تنها تفاوت نسخه جدید و قدیم جک S5، در موتور آن‌هاست. در حقیقت جک S5 فیس ‌لیفت، مجهز به موتور 2 لیتری است در حالی که نسخه قدیمی دارای موتور 1.5 لیتری بود. اما هر دو نسخه دارای گیربکس اتوماتیک شش سرعتۀ DCT هستند.

یکی از مزیت‌های جک S5 جدید داشتن حداکثر گشتاور و دور موتور پایین است زیرا باعث می‌شود خودروی شما شتاب بهتری داشته باشد.

قیمت جک S5 اتوماتیک

وقتی صحبت از قیمت خودرو می‌شود بسیاری از افراد همان ابتدای کار از خرید خودرو پشیمان می‌شوند. اما باید بدانید که گیربکس اتوماتیک جک S5، موتور بسیار خوب، امکانات و فناوری‌های مناسب این خودرو همه را به خود جذب کرده است. همچنین می توان گفت مزایای آن بیش‌تر از معایبش است. اگر به دنبال رانندگی راحت‌ هستید و می‌خواهید از رانندگی لذت ببرید این خودرو گرینۀ مناسبی برای شماست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *