اطلاعات فنی خودرو ها, گیربکس, گیربکس اتوماتیک

علل خرابی گیربکس اتوماتیک

علل خرابی گیربکس اتوماتیک

خرابی گیربکس‌های اتوماتیک، می‌تواند هزینه زیادی برای صاحبین این نوع خودرو‌ها در بر داشته باشد. شیراز گیربکس در ادامه به بررسی علل خرابی گیربکس اتوماتیک، خواهد پرداخت.

باید بدانیم با استفاده مکرر از گیربکس اتوماتیک، این دستگاه به تعمیر و نگهداری منظم نیاز پیدا می‌کند. در غیر این صورت عمر گیربکس به شدت کاهش یافته و باعث آسیب رساندن به سایر قسمت‌ها می‌شود.

قطعات زیادی هستند که نیاز به یک برنامه تعمیر و نگهداری مشخص دارند، از موتور گرفته تا گیربکس اتوماتیک همۀ آن‌ها نیاز به گذراندن دورۀ سرویس مخصوصی هستند و باید به آن‌ها به طور جدی رسیدگی شود.

گیربکس اتوماتیک یک سیستم مهم در وسیلۀ نقلیه است و با توجه به عملکرد طولانی، به توجه و مراقبت زیادی نیاز دارد. بسیاری از افراد به این موضوع بی‌اعتنا هستند. باید بدانید در صورت وجود مشکل در گیربکس خودرو، هزینه‌ای زیاد بر دوش شما خواهد بود.

در ادامه برای جلوگیری از هزینۀ‌های زیاد تعمیر، به چند مورد از علائم و مشکلاتی که ممکن است در گیربکس اتوماتیک ایجاد شود اشاره کرده و به آن‌ها خواهیم پرداخت.

تعویض حالت گیربکس در زمان حرکت

علل خرابی گیربکس اتوماتیک - دنده حرکت

از تعویض حالت گیربکس (P, R, N, D) در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالت‌های مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت می‌گیرد.

این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک، عمل تعویض حالت دنده را میسر می‌سازند. درصورتی‌که قبل از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید این عمل به خودرو شما آسیب خواهد رساند.

در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید

هرگز به بهانه‌ی شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه‌داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید.

در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید

علل خرابی گیربکس اتوماتیک - دنده خلاص

خلاص کردن گیربکس اتوماتیک در سراشیبی، باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد. خودروهای دنده اتوماتیک به‌اندازه‌ای هوشمند هستند، که در سرازیری سوخت‌رسانی را به موتور کم کرده. این کار موجب کاهش در مصرف سوخت می‌شوند.

اتومبیل صدا تولید می‌کند!

در هنگام رانندگی با خودرویی که گیربکس اتوماتیک دارد، ممکن است صداهایی مانند ناله را بشنوید که نشان دهنده وجود مشکل در گیربکس شما است.

در برخی موارد صداهایی که از گیربکس می‌شنوید، می‌تواند به دلیل بروز مشکل در روغن گیربکس اتوماتیک باشد. این مایع نقش محافظتی از اجزای گیربکس اتوماتیک (چرخ دنده‌ها و قطعات مکانیکی) را دارد. با گذشت زمان و استفاده زیاد، این مایع خاصیت محافظتی خود را از دست می‌دهد و دیگر توانایی اینکه مانع از اصطکاک شود، را ندارد.

همانطور که می‌دانید اصطکاک عامل خطرناکی است زیرا به گیربکس و دیگر اجزای داخلی خودرو آسیب جدی وارد می‌کند. پس این اخطار را جدی گرفته و به تعمیرگاه بروید.

 

روغن گیربکس اتوماتیک

چراغ اخطار موتور را بررسی کنید

چراغ اخطار خودرو در صورت وجود مشکلی در گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود. سیستم انتقال خودرو متشکل از سنسورهای زیادی است که موارد غیر عادی را در گیربکس شناسایی می‌کنند.

ECU یکی از این سنسورهاست، این سنسور سیگنال‌هایی را به رایانه اتومبیل ارسال می‌کند تا به سیستم اطلاع دهد که مشکلی در گیربکس اتوماتیک به وجود آمده است. به این ترتیب چراغ اخطار موتور، روشن می‌گردد تا این مشکل را به شما اطلاع دهد.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده این مشکل، دست روی دست نگذارید و فوراً به آن رسیدگی کنید.

 

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

احساس لرزش در جعبه دنده

گیربکس اتوماتیک معمولاً هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر، روان عمل می‌کند. در هنگام تعویض دنده اتومبیل، نباید به هیچ وجه احساس ضربه، لغزش یا لرزش کنید.

اگر لرزش را احساس کردید، به این معنی است که سیستم انتقال قدرت چرخ دنده‌ها را خرد می‌کند. کم بودن مایع انتقال دهنده و یا نشتی مایع انتقال دهنده از مهم‌ترین دلایل لرزش در جعبه دنده است.

خارج شدن دنده از جای خود

یکی از نتایج اصلی توجه نکردن به دوره‌های سرویس دهی گیربکس اتوماتیک، این است که دنده از جای خود خارج شده و دچار لغزش می‌شود. در گیربکس اتوماتیک، ECU متغیرهای مختلفی را محاسبه می‌کند و در پاسخ به آن سیگنال‌هایی را به گیربکس ارسال می‌کند تا دنده مناسب را انتخاب کند.

اما بعضی مواقع، سیستم انتقال قدرت یا همان ECU پاسخ مناسبی را ایجاد نمی‌کند و باعث می‌شود شما برای جلوگیری از این مشکل گاز بیش‌تری به اتومبیل بدهید که نتیجه آن لیز خوردن چرخ دنده است.

در این سناریو، سیستم انتقال قدرت به حالت خنثی و یا به حالت دنده قبل بر می‌گردد که این یک مشکل بسیار جدی است. اگر با چنین مشکلی رو به رو شدید، سریعاً به تعمیرگاه مراجعه کنید.

عدم توجه به روغن گیربکس

از مهم ترین علل خرابی گیربکس اتوماتیک، می‌تواند عدم رسیدگی به روغن گیربکس باشد.

روغن گیربکس برای تحمل یا ماندگاری دنده بسیار مهم است. از جنبه‌های مهم روغن کاری، حجم روانکاری است که به هر چرخ دنده و یاتاقان می‌رسد.

روان کننده یک لایه نازک تشکیل می‌دهد که از تماس فلز با فلز بین چرخ دنده‌ها و بین اجزای دیگر جلوگیری می‌کند. چرخ دنده‌های مدرن صنعتی از فرم دندانی شکل استفاده می‌کنند که ترکیبی از لغزش و کشیدن است.

لایه روغن یک مانع نازک بین قطعات متحرک ایجاد می‌کند. این لایه به نیروی چرخشی اجازه می‌دهد چرخ دنده‌ها را به راحتی و بدون آسیب رسیدن به سطوح فلزی، بچرخاند.

آلودگی در روان کننده، می‌تواند منجر به ایجاد خراش و سایش برای هر دو یاتاقان و چرخ دنده در جعبه دنده شود. بنابراین ضروری است که مکانیک‌ها، روان بودن گیربکس را از نظر آلودگی به طور دوره‌ای، حداقل یک بار در سال بررسی کنند.

با روغن کاری، تمام اجزای متحرک به زیر سطح روغن فرو می‌روند. همچنین روغن توسط اجزای متحرک، سریع در داخل محفظه گیربکس پاشیده می‌شود و تمام قسمت‌های متحرک را می‌پوشاند.

تعویض روغن گیربس‌های اتوماتیک

گیربکس‌های AL4 و CVT:

  • دفعه اول پس از طی مسافت حدود شصت هزار کیلومتری. و دفعات بعد، پس از طی مسافتی حدود چهل هزار کیلومتر.

گیربکس خودرو‌های کیا و هیوندا:

  • دفعه اول پس از طی مسافت حدود هفتاد هزار کیلومتری. و دفعات بعد، پس از طی مسافتی حدود چهل هزار کیلومتر.

احساس بوی سوختگی

یکی از شایع‌ترین دلایل بوی سوختگی گیربکس اتوماتیک، گرم شدن بیش از حد روغن گیربکس است. این روغن نقش بسیار مهمی در حفاظت از سیستم گران قیمت شما (گیربکس اتوماتیک)، دارد. گاهی اوقات علت این بو می‌تواند کم بودن روغن گیربکس نیز باشد که این کم شدن عموماً به خاطر نشت این مایع ایجاد می‌شود.

دمای بیش از حد مایع انتقال

مایع انتقال دهنده به غیر از خاصیت روان کنندگی، کاربردهای مختلفی دارد. بالا رفتن حرارت گیربکس اتوماتیک و روغن آن، در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر این گرما افزایش یابد باعث فشار آمدن به سوپاپ‌های کنترل فشار شده و در آخر باعث ایجاد اختلال در عملکرد گیربکس اتوماتیک می‌شود.

علل خرابی گیربکس اتوماتیک - روغن گیربکس

عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس

بی توجهی به سرویس‌ دوره‌ای گیربکس، جزو مهم‌ترین علل خرابی گیربکس اتوماتیک است.

گیربکس اتوماتیک با عملکرد دنده‌های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن، ارتباطی مستقیم دارند.

اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می‌رسند. در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و استفاده از روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *