گیربکس اتوماتیک, گیربکس اتوماتیک AMT

ده نکته درباره گیربکس اتوماتیک AMT

گیربکس اتوماتیک AMT یکی از معروف‌ترین و پر استفاده‌ترین گیربکس‌های حال حاضر در دنیای جذاب صنعت اتومبیل است. در این متن شما با ده نکته مهم در ارتباط با این نوع گیربکس آشنا خواهید شد.

تفاوت بین گیربکس اتوماتیک معمولی و AMT

فقط در مفهوم پاکسازی هوا، جعبه دنده‌های اتوماتیک و دستی با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین، بیایید ببینیم این دو چگونه با یکدیگر مقایسه می شوند.

انتقال اتوماتیک

گیربکس DCT

در یک گیربکس اتوماتیک، خودرو به تنهایی نسبت دنده ها را تغییر می دهد. راننده لازم نیست نگران تعویض دنده ها باشد زیرا انتقال قدرت تمام کارها را انجام می دهد.

در اتومبیل های دارای گیربکس اتوماتیک، قطعات و اجزای خاصی وجود دارد که در اتومبیل های دنده دستی وجود ندارد. مانند مبدل گشتاور، بدنه سوپاپ، باندهای کلاچ و…

در نحوه رانندگی، هر چه دور موتور بالاتر باشد، چرخ دنده ها بر اساس آن توسط ماشین اداره می شوند.

سیستم انتقال قدرت دستی (AMT)

اکنون، در مورد گیربکس اتوماتیک AMT، آن را یک اتومبیل اتوماتیک با کلاچ اختیاری بدانید. در صورت تمایل، راننده این امکان را دارد که از کلاچ برای رانندگی استفاده کند.

به عنوان مثال، در یک جاده سرازیری، ممکن است یک راننده بخواهد کنترل بهتری روی دنده و سرعت داشته باشد، به طوری که از حداقل وقفه ها استفاده کند. بعد از اینکه راننده دوباره در یک دشت قرار گرفت، می تواند برای یک رانندگی خوب به حالت اتوماتیک تغییر کند.

10 واقعیت در مورد انتقال AMT

1. نگهداری اتومبیل های AMT آسان است

برخلاف تصور عمومی، نگهداری اتومبیل های دارای گیربکس اتوماتیک AMT نسبت به دیگر گیربکس های اتوماتیک بسیار آسان است.

تعمیر و نگهداری یک گیربکس AMT راحت تر است، به این خاطر که گیربکس فقط یک وسیله دستی است که دارای جزئیات اضافی در موتور است تا آنها را کمی بیشتر به سمت جعبه دنده اتوماتیک متمایل کند اما هنوز در زمین گیربکس دستی بازی می کنند.

در مقایسه با نگهداری جعبه دنده دستی، گیربکس اتوماتیک AMT در طولانی مدت هزینه نگهداری کمتری دارد.

2. AMT یک مزیت در ترافیک است

بسیاری از اتومبیل های مدرن AMT که فروخته می شوند، عملکرد “خزشی” دارند. برخلاف انتقال قدرت دستی که در آن شما با کلاج و ترمز سرو کار دارید، برای رانندگی در ترافیک، تغییر عملکرد در اتومبیل با سرعت 5 تا 6 کیلومتر در ساعت باعث خزش می شود.

3. بین AT و AMT تفاوت وجود دارد

AMT یک گیربکس اتوماتیک دقیق نیست. گیربکس اتوماتیک AMT ممکن است در همه مکانی نکات مثبت و منفی مختص به خود را داشته باشد. وسایل نقلیه که گیربکس اتوماتیک AMT دارند، دارای کلاچ هستند. اگر کسی هستید که قبل از آن فقط از گیربکس های کاملا اتوماتیک استفاده کرده اید، ممکن است گیربکس اتوماتیک AMT تأثیر چندانی روی شما نگذارد. در مقابل برای شخصی که تا قبل از آن از یک وسیله نقلیه گیربکس دستی استفاده می کرده، می تواند یک پیشرفت باشد و رانندگی برایش لذت بخش.

4. AMT کم مصرف است

تصور رایج و اشتباهی که اکثر مردم دارند این است که گربکس AMT مصرف سوخت بالایی دارد. در صورتی جدا از چند مورد، اکثر گیربکس های اتوماتیک از مشکل مصرف سوخت بالا رنج می برند.

گرچه، با توجه به اینکه دستی هستند، اتومبیل های AMT در برخی موارد نسبت به گیربکس های دستی یا گیربکس های اتوماتیک، از نظر سوخت مصرف کمتری دارند. در بیشتر موارد، از لحاظ مصرف سوخت، نسخه AMT همان مسافت پیموده شده با نسخه دستی را دارد.

5. سبقت بیش از حد یک وظیفه در وسیله نقلیه AMT است

در حالی که پیشرفت های فنی در گیربکس AMT اتفاق افتاده و سرعت خودروها بیشتر شده، اما هنوز هم سبقت از یک وسیله نقلیه با سرعت بالا در خودرو دارای گیربکس AMT وجود دارد. در حالی که خودروهای اتوماتیک می توانند دنده ها را پایین بیاورند، وسایل نقلیه AMT می توانند در سبقت گرفتن از یک وسیله نقلیه کند نشان دهند. بنابراین، قبل از اینکه قصد سبقت از خودرو ای را داشته باشید، مطمئن شوید که این کار امکان پذیر باشد.

6. همیشه از ترمز دستی استفاده کنید

اگرچه گیربکس AMT این یک نسخه پیشرفته از جعبه دنده دستی است ، اما اشکالات مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود. اتومبیل های دارای گیربکس AMT به دلیل موتور ساخته شده و مکانیزم آن، از کنترل فرود تپه یا کمک نگهدارنده تپه برخوردار نیستند. همیشه هنگام پارک اتومبیل حتماً از ترمز دستی استفاده کنید.

7. AMT عملکرد مانعی ندارد

فناوری AMT از اتومبیل های فرمول 1 الهام گرفته شده است. اتومبیل های F1 قبلاً از فناوری یکسانی برخوردار بودند. یک گیربکس AMT از تعویض دنده الکترونیکی و اتوماتیک استفاده می کند که دقت آن را نسبت به تعویض دنده انسانی بیشتر می کند. علاوه بر این، هر زمان که موتور را دیدید که کند است، گیربکس دستی را روشن کنید. به همین سادگی.

8. AMT هنوز در حال توسعه است

AMT از سال 1930 در بازار وجود دارد. پیشرفت های خاصی در فناوری آن وجود دارد و مفهوم و سازوکار اساسی آن آزمایش شده است.

9. AMT ها روز به روز بهتر می شوند

این نکته ممکن است با برخی از گفته های ذکر شده در بالا مغایرت داشته باشد، اما درست است. رانندگان اتومبیل های جدیدی که با گیربکس AMT عرضه می شود تمایل دارند که از گیربکس بهتر و قابلیت سبقت بهتری برخوردار باشند و علاوه بر این، آنها با کمک تپه نگهدارنده و کنترل فرود تپه مانند Tata Nexon و Renault Duster در نسخه AWD وارد بازار می شوند.

10. ماشین های AMT ارزان هستند

به دلیل ارزان بودن این نوع گیربکس، خودروهای AMT به سرعت در حال افزایش است و شرکت ها نسخه های AMT خود را وارد بازار کرده اند.

2 نظر در “ده نکته درباره گیربکس اتوماتیک AMT

  1. مهدی حمزه نیا گفت:

    اطلاعات عالی بود💐💐💐🙏🙏

    1. امیر رضا قناعتیان گفت:

      خواهش می کنم لطفا با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *