اطلاعات عمومی خودرو ها, گیربکس, گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یا گیربکس دستی

گیربکس اتوماتیک - گیربکس دستی

گیربکس اتوماتیک یا گیربکس دستی ؟ مسئله این است.

در سال‌های گذشته فقط خودروهای مخصوصی به سیستم گیربکس اتوماتیک مجهز بودند اما امروزه هر خودرویی از خودروی ساده گرفته تا خودروهای بزرگ لوکس را می‌توان به این سیستم مجهز کرد.

برای اینکه خودروی شما بتواند از نقطه A به نقطه B، با کمترین سر و صدای ممکن برود، نیازمند به یک گیربکس با عملکرد بالا هستید. همانطور که می‌دانید گیربکس اجازه می‌دهد تا وسیلۀ نقلیه چرخ دنده‌ها را حرکت دهد و در نتیجه انتقال قدرت از موتور به محور محرک با بیشترین کارآیی ممکن انجام بگیرد.

طی سال‌ها تفاوت زیادی در عادات رانندگی در نقاط مختلف جهان وجود داشته و این عادت‌ها بر روی خرید مشتریان تاثیر زیادی گذاشته است. در گذشته بیشتر اتومبیل‌های فروخته شده دارای گیربکس دستی بوده و با گذشت زمان با ورود گیربکس اتوماتیک بسیاری از افراد شیفتۀ آن شدند.

در هر صورت مهم‌ترین جزء یک خودرو گیربکس آن است، با این حساب باید بدانیم که گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و در ادامه لیستی از عواملی که به شما در انتخاب نوع گیربکس کمک می‌کند را نام می‌بریم.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

1) اصول را بشناسید.

درک اصول یک گیربکس اتوماتیک، انواع آن و نحوه کارکرد آن برای مقایسه با یک گیربکس دستی بسیار ضروری است. جعبه دنده‌های اتوماتیک دارای دنده‌های بسیاری است که خروجی‌های عالی مانند سرعت خوب و کیفیت سواری مناسب را ارائه می‌دهند.

تنها تفاوت گیربکس اتوماتیک با گیربکس دستی این است که گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ ندارد به همین دلیل فناوری آن را دو پدال می‌نامند.

2) انواع مختلف انتقال در گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک

ضروری است که انواع مختلف گیربکس اتوماتیک (AMT،CVT،Al4 و…) و تفاوت آن‌ها را با یکدیگر بشناسیم. از این رو، درک نوع و عملکرد جعبه دنده تا حدود زیادی به شما کمک خواهد کرد.

3) نیازهای خود را شناسایی کنید.

یکی از مهم‌ترین دلیلی که افراد را به سمت خریدن گیربکس دستی هدایت می‌کند، مقرون به صرفه‌ بودن آن است و قیمت مناسبی دارد.

4) یادگیری آسان

همه ما می‌دانیم، کار کردن با خودرویی که دارای گیربکس اتوماتیک است بسیار آسان و راحت است. معمولاً برخی افراد چون نمی‌توانند چندین کار را مانند متمرکز نگه‌داشتن خودرو در مسیر، تعویض به موقع دنده را انجام دهند و یا از خطرات جاده آگاهی دارند، خودروی اتوماتیک را انتخاب می‌کنند.

5) مناسب برای مناطق تپه‌ای

اگر شما خود را به عنوان یک راننده کم تجربه می‌شناسید، ممکن است در هنگام رانندگی در شیب‌های تند کمی دچار مشکل شوید. اما گیربکس اتوماتیک از این دشواری جلوگیری می‌کند و ماشین را بدون توجه به اینکه تپه‌ها چقدر شیب دار هستند به طور مطلوب به حرکت در می‌آورد.

6) استفاده آسان‌تر

همانطور که گفتیم در گیربکس اتوماتیک کلاچ وجود ندارد به همین دلیل استفاده از خودروی اتومات بسیار راحت‌تر است و زمان کمتری برای استفاده و یادگیری آن صرف می‌شود.

گیربکس دستی

گیربکس دستی

گیربکس دستی با وجود قدیمی بودنشان نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک، هنوز مورد پسند خیلی از رانندگان هستند که در ادامه دلایل آن را توضیح می‌دهیم.

1) نگهداری ارزان‌تر

با اضافه شدن قطعات و اجزاهای اضافی به گیربکس اتوماتیک، هزینه‌های زیادی را برای اینکه به طور صحیح عمل کند در بر خواهد داشت.

ماشین‌های دارای گیربکس دستی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند و به طور کلی نگهداری و تعمیرات آن به میزان قابل توجهی کم هزینه‌تر می‌شود، البته در صورتی که کلاچ خودروی شما مشکل نداشته باشد در غیر این صورت شما کمی به دردسر خواهید افتاد.

2) کارایی سوخت بهتری دارد.

به طور کلی، موتورهای گیربکس دستی پیچیدگی کمتری دارند، و چون وزن کمتر و دنده‌های بیشتری نسبت به گیربکس اتوماتیک دارند، با مقدار بنزین یکسان، خودرویی که دارای گیربکس دستی است کیلومتر بیشتری را رانندگی می‌کند.

3) کنترل بهتر

گیربکس‌ اتوماتیک طوری طراحی شده‌ است که در هر وضعیت بهترین دنده را انتخاب می‌کند و از طرفی در هنگام تغییر حالت به دنده بالا، موتور قدرت خود را از دست می‌دهد. اما گیربکس دستی به رانندگان کنترل و تمرکز بیش‌تر به وسایل نقلیه را می‎دهد.

رانندگی در شهر یا جاده

رانندگی

برای کسانی که روزانه تا حدود زیادی با ترافیک سر و کار دارند، استفاده از خودرویی که گیربکس دستی دارد می‌تواند مانند یک کابوس باشد.

گیربکس دستی دارای کلاچ است و استفاده زیاد از آن باعث می‌شود به مرور زمان دچار گرفتگی عضلات و ماهیچه‌های پا و ستون فقرات شوید. فشاری که به عضلات پا وارد می‌شود بر روی بقیه قسمت‌های بدن هم تاثیر گذاشته و حتی به ماهیچه‌های کمر نیز فشار وارد می‌شود.

با حذف شدن کلاچ و فرایند تعویض دنده، بسیاری از افراد احساس راحتی و آرامش بیشتری را هنگام رانندگی تجربه می‌کنند. در خودروهایی که از سیستم گیربکس اتوماتیک بهره می‌برند، عمل تعویض دنده‌ها به صورت خودکار توسط گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود.

عملکرد دنده اتومات جهت رانندگی در ترافیک و یا در شرایطی که حرکت خودرو آهسته است، بسیار کارآمد است. خودکار بودن عمل تعویض دنده باعث نرم شدن چرخ دنده‌ها شده و سواری دلپذیری را به شما هدیه می‌دهد.

نتیجه گیری:

به طور کلی، استفاده از گیربکس اتوماتیک هم آسان‌تر است و هم راننده احساس راحتی بیش‌تری می‌کند. اگر چه خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، هزینۀ کم‌تری دارند اما در حین رانندگی درگیری زیادی را با خودرو ایجاد می‌کنند.

البته در هر موضوعی استثناءهایی نیز وجود دارد و تنها راه مطمئن بودن و داشتن انتخابی بهتر این است که شما مدتی هم با خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک و هم با خودروهایی که مجهز به گیربکس دستی هستند، رانندگی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *