گیربکس, گیربکس اتوماتیک

تاریخچه گیربکس اتوماتیک

تاریخچه گیربکس اتوماتیک

ابتدا گیربکس خودرو‌ها فقط به صورت دستی بود. این مدل‌ها دارای دو دنده جلو به همراه یک دنده عقب بودند که با موتور و گلبرگ‌های مختلف کار می‌کردند. با محبوبیت روزافزون خودروها، مهندسان به فکر چگونگی ساخت خودروهایی افتادند که به طور اتوماتیک از یک دنده به دنده دیگر تغییر کند. مهندسان سالها و حتی دهه‌ها تلاش کردند تا ایده گیربکس اتوماتیک را به کمال برسانند.

شما در ادامه مطالبی در ارتباط با تاریخچه گیربکس اتوماتیک می‌خوانید…

بررسی تاریخچه گیربکس اتوماتیک

مخترع گیربکس اتوماتیک

اسکار اچ بانکر متولد آساتور سارافیان است. او در تاریخ 31 مه 1895 متولد و در ژانویه 1979 فوت کرد. او مخترع ارمنی آمریکایی گیربکس اتوماتیک بود. برخی او را “پدر گیربکس اتوماتیک” می‌دانند. وی به عنوان مخترع اولین گیربکس اتوماتیک شناخته می‌شود.

جالب است بدانید، شخصی بنام آلفرد هورنر مونرو از کانادا، 14 سال قبل از بانکر، یک جعبه دنده اتوماتیک را ثبت اختراع کرد.

آلفرد هورنر مونرو یک مهندس بخار بود که گیربکس اتوماتیک را با استفاده از فشار هوا و بدون مایع هیدرولیک، طراحی کرد. اما این طرح فاقد توان لازم بود و هرگز به فروش تجاری نرسید. به همین دلیل عده ای او را اولین مخترع گیربکس اتوماتیک نمی‌دانند.

بعدها در دهه 1930، جنرال موتورز اولین گیربکس اتوماتیک مایع هیدرولیک را تولید کرد که در سال 1940 به عنوان “Hydra Matic” معرفی شد.

اسکار اچ. بانکر - تاریخچه گیربکس اتوماتیک
اسکار اچ. بانکر - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

مخترعان انتقال هیدرولیک

José Braz Araripe و Fernando Lehly Lemos مهندسان برزیلی هستند که برای اولین بار سیستم انتقال قدرت هیدرولیکی را اختراع کردند.

آیا انتقال قدرت Hydra Matic موفق بود؟

Hydra Matic - تاریخچه گیربکس اتوماتیک
Hydra Matic - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

Hydra Matic یکی از موفق‌ترین نوآوری‌های تاریخ برای صنعت خودرو سازی بود. اگرچه این اولین گیربکس اتوماتیک نبود، اما اولین موفقیت تجاری بود که باعث پیشرفت در سیستم انتقال قدرت اتوماتیک شد.

از زمان پیروزی آمریکای شمالی در جنگ جهانی دوم، فناوری انتقال اتوماتیک در یک زمان عالی از تاریخ به وجود آمد. بهترین پیشرفتی که از موفقیت گیربکس اتوماتیک حاصل شده، تعداد بیشتر دنده‌های جلو است، که به سیستم انتقال قدرت کنترل الکترونیکی تبدیل شده‌اند.

اولین خودرو دارای گیربکس اتوماتیک

Oldsmobile - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

اولین مدل خودرو که از گیربکس اتوماتیک استفاده کرد، Oldsmobile مدل 1948 بود. یک مهندس در جنرال موتورز بنام ارل تامپسون، Hyrda Matic را توسعه داده و آن را تبلیغ کرد. این بزرگ‌ترین پیشرفت ارل تامپسون از زمان شروع به کارش بود.

از سال 1955، Hydra Matic با استفاده از طرح اصلی، مرتباً ارتقا می‌یافت. Hydra Matic در سال 1956 با “Jetaway” جایگزین شد. Jetaway که با نام “Jet” معروف بود، موفقیت‌های چشم‌گیری به دست نیاورد، و خیلی زود مدل Turbo Hydra Matic در سال 1969 جایگزین آن شد که نسبت به مدل قبلی بسیار موفق‌تر بود.

مبدل گشتاور

مبدل گشتاور Dynaflow - تاریخچه گیربکس اتوماتیک
مبدل گشتاور Dynaflow - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

اولین گیربکس هیدرولیکی که دارای مبدل گشتاور Dynaflow بود توسط شرکت بیوک در سال 1948 معرفی شد. Dynaflow با ضرب گشتاور و قدرت مبدل گشتاور، به صورت 2 سرعته بود که برای زمان خود بسیار قدرتمند و کارآمد بود.

Packard جعبه دنده 2 سرعته کاملاً اتوماتیک اولتراماتیک را در سال 1949 طراحی کرد. در سال 1950، به گیربکس اتوماتیک General Motor Power Glide، لقب پادشاه تپه را دادند. Power Glide هنوز هم در خودرو‌های اتومبیلرانی با سوخت بالا به عنوان پادشاه گیربکس اتوماتیک برای مسابقات استفاده می‌شود.

General Motor Power Glide - تاریخچه گیربکس اتوماتیک
General Motor Power Glide - تاریخچه گیربکس اتوماتیک
BUICK - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

انتقال Overdrive

انتقال Overdrive در اواخر دهه 1970 معرفی شد. این مدل به دلیل نسبت دنده‌های بالاتر در سرعت بزرگراه، نسبت به مدل های قبلی از مصرف سوخت بیشتری برخوردار بود.

انتقال Overdrive - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

گیربکس های امروز

امروزه ما گیربکس هایی با قطارهای دنده‌ای 11 سرعته داریم که شامل استفاده از شیر برقی کنترل الکترونیکی، سنسورهای سرعت متغیر و کنترل شده توسط رایانه هستند. گیربکس CVT یک نمونه موفق از گیربکس‌های اتوماتیک امروزی است. همچنین گیربکس‌های امروزی دارای پیشرانه چرخ جلو، چهار چرخ متحرک، سیستم انتقال قدرت، جعبه انتقال و جعبه دنده 4×4 هستند.

جعبه دنده اتوماتیک - تاریخچه گیربکس اتوماتیک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *