خودرو جک

خودرو جک j5 اتوماتیک

جک j5 اتوماتیک

دومین عضو از خانواده JAC، جک J5 اتوماتیک است. این خودروی چینی به علت طراحی زیبای خود بسیاری از افراد را مجذوب خود کرده. ایمنی مناسب خودرو، امکانات رفاهی و موتور خوب آن از مزایای جک J5 اتوماتیک هستند که باعث جلب توجه بسیاری از افراد شده است.

در ادامه با جک J5 بیش‌تر آشنا می‌شویم. همچنین این خودرو را با برلیانس H330 مقایسه می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

گیربکس جک J5 اتوماتیک

گیربکس خودرو جک j5 اتوماتیک
گیربکس خودرو جک j5 اتوماتیک

قبل از اینکه بخواهیم با مشخصات فنی و ظاهری جک J5 اتوماتیک آشنا شویم، اجازه دهید در همین ابتدای کار در مورد اهمیت گیربکس اتوماتیک جک J5 کمی صحبت کنیم.

همان طور که می‌دانید خودرو، برای انتقال نیرو به چرخ‌ها به گیربکس نیاز دارد. اما مشکل این است که موتور خودرو فقط می‌تواند در یک سرعت معین بچرخد تا عملکرد موثری داشته باشد. اگر خیلی کم بچرخد، خودرو از حالت سکون حرکت نمی‌کند و اگر با سرعت زیاد بچرخد، موتور آسیب می‌بیند.

بنابراین چیزی که ما به آن نیاز داریم این است که بتوانیم قدرت و سرعت تولید شده توسط موتور را در شرایط‌ متفاوت تنظیم کنیم. گیربکس جک J5 اتوماتیک، تضمین می‌کند که موتور خودروی شما با سرعت بهینه در موقعیت‌های مختلف بچرخد. و به طور همزمان به چرخ‌های خودرو قدرت لازم برای حرکت و توقف می‌دهد.

حالا که با وظیفۀ گیربکس آشنا شدید، بهتر است در مورد نحوۀ عملکرد این گیربکس اتوماتیک و سایر قطعات آن که در ادامه توضیح می‌دهیم اطلاعاتی داشته باشید پس با ما همراه باشید.

چرا گیربکس اتوماتیک؟

جک J5 اتوماتیک در ابتدا با نسخۀ دنده‌ای وارد بازار شد اما نتوانست بسیاری از افراد را راضی کند. بنابراین شرکت جک برای افزایش فروش خود تصمیم گرفت تا مدل اتوماتیک این خودرو را طراحی کند. بسیاری از افراد به علت قیمت کم‌تر و مصرف سوخت پایین‌تر مدل دنده‌ای را ترجیح می‌دهند اما در حقیقت در نسخه‌های دستی امکان آسیب دیدن قطعات گیربکس بیش‌تر است.

در نسخه‌ اتوماتیک این خودرو، خبری از تعویض دنده سخت و تلف شدن انرژی نیست و در مقایسه با نوع دنده‌ای شتاب بهتری را ارائه می‌دهد. اما توجه داشته باشید نگهداری از گیربکس اتوماتیک جک J5 بسیار مهم است و برای داشتن رانندگی بهتر باید سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید.

گیربکس اتوماتیک جک j5 از نوع AT است. شما در مطلب گیربکس اتوماتیک می توانید اطلاعات کاملی نسبت به نوع گیربکس بدست آورید.

موتور جک J5 اتوماتیک

موتور جک J5 اتوماتیک
موتور جک J5 اتوماتیک

جک J5 اتوماتیک مجهز به یک موتور چهار سیلندرِ 1.8 لیتری بوده که توسط میتسوبیشی ساخته شده است. این خودرو از موتور بنزینی از نوع DOHC استفاده می‌کند و حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب 112 اسب بخار و 146 نیوتن‌ متر است.

موتور این خودرو دارای قدرت قابل قبولی است اما یکی از معایب‌های آن هماهنگی نامناسب گیربکس و موتور است که باعث می‌شود مقداری از گشتاور و توان موتور تلف شود.

 

مطلب مرتبط: گیربکس اتوماتیک جک

مشخصات جک J5 اتوماتیک

مشخصات ظاهری خودرو جک j5 اتوماتیک
مشخصات ظاهری خودرو جک j5 اتوماتیک

• مشخصات فنی و ظاهری:

جک J5 اتوماتیک با طول 4590 میلی‌متر، عرض 1765 میلی‌متر، ارتفاع 1465 میلی‌متر وزن حدود 1355 کیلوگرم دارد. بنابراین برای تامین نیروی و قدرت مورد نیاز به موتوری 1.8 لیتری نیاز است تا بتواند گشتاوری حدود 165 نیوتن متری تولید کند و بازده مناسبی داشته باشد.

شرکت JAC برای تولید این خودرو حساسیت زیادی نشان داده و برای طراحی این خودرو از برترین طراحان کمک گرفته است به همین علت ظاهر آن به دل افراد می‌نشیند.

نمای جانبی این خودرو ساده اما در عین حال لوکس است و فریم پنجره‌ها حالت آیرودینامیکی دارد  و طراحان برای کاهش سادگی طرح این خودرو، خط‌های شانه‌ای در کنار اسم خودرو رسم کردند.

امکانات رفاهی جک J5 اتوماتیک عبارتند از:

  • فرمان هیدرولیکی
  • تهویه مطبوع
  • تنظیم برقی آینه و شیشه‌ها

مشخصات ظاهری خودرو جک j5 اتوماتیک
مشخصات ظاهری خودرو جک j5 اتوماتیک

• ایمنی:

مهم‌ترین مسئله برای انتخاب خودرو، ایمنی آن است. جک J5 اتوماتیک از دو عدد کیسه‌ هوا و سیستم ترمز دیسکی با قابلیت تهویه و خنک کنندگی برای افزایش سطح ایمنی استفاده می‌کند. سیستم ترمز در این خودرو تنها به ABS و EBD مجهز بوده و به علت داشتن سیستم‌های امنیتی ضد سرقت توانست پنج ستاره ایمنی را از موسسه C_NAP دریافت کند.

مشخصات فنی خودرو جک j5 اتوماتیک
مشخصات فنی خودرو جک j5 اتوماتیک

قیمت جک j5 اتوماتیک

امروزه تقاضای افراد برای داشتن خودرویی باکیفیت که طراحی زیبا هم داشته باشد افزایش یافته است. خودروی جک J5 اتوماتیک می‌تواند پاسخگوی این نیاز افراد باشد چرا که با طراحی جالب و منحصر بفرد خودش بسیاری از افراد را به خود جذب کرد و فروش بسیار خوبی هم داشت.

 به طور کلی داشتن خودرویی که کیفیت مناسب و طراحی به روز داشته باشد قطعا قیمت بالایی خواهد داشت اما این قیمت در برابر کیفیت رانندگی که در اختیار شما قرار می‌دهد ناچیز است.

معایب جک J5 اتوماتیک

1) لرزش گیربکس جک J5 اتوماتیک

اگر در هنگام حرکت متوجه لرزش گیربکس شدید، بهتر است خودرو را متوقف کنید و رانندگی نکنید. لرزش گیربکس می‌تواند به علت‌ استفاده از روغن نامناسب، دیسک کلاچ‌های سوخته یا دنده‌های فرسوده باشد. اگر در زمینۀ تعمیر گیربکس اتوماتیک تجربه‌ای ندارید توصیه می‌کنیم خودرو را به تعمیرگاه ببرید تا آن را بررسی کنند.

2) گرمای بیش از حد گیربکس جک J5 اتوماتیک

یکی از بدترین مشکلاتی که به گیربکس آسیب زیادی وارد می‌کند، گرمای بیش از حد است. به صورت کلی گرما باعث کاهش عمر گیربکس جک J5 اتوماتیک و قطعات آن می‌شود.

گرم شدن گیربکس اغلب به علت مشکل در روغن است، بنابراین علائمی مانند پایین بودن سطح روغن، کثیفی و یا سوختگی روغن را جدی بگیرید. برای جلوگیری از این مشکل شما باید روغن گیربکس اتوماتیک را به موقع عوض کنید.

3) مصرف سوخت بالا

موتور اولیۀ این خودرو با حجم 1.5 بود، شرکت جک برای عملکرد بهتر جک j5 اتوماتیک از موتوری با حجم 1.8 لیتر استفاده کرد. طبیعتاً با افزایش حجم موتور، مصرف سوخت آن هم افزایش پیدا می‌کند و این مورد از معایب جک j5 اتوماتیک محسوب می‌شود.

4) نفوذ صدا به داخل

ممکن است در هنگام حرکت به علت عایق بندی ضعیف موتور، شما صداهای زیادی را بشنوید. در کابین خودروهای چینی مخصوصا کراس اوورها صدای زیادی شنیده می‌شود که عمدتاً به علت وجود مشکل در موتور است.

مقایسۀ جک J5 و برلیانس H330

مقایسۀ جک J5 و برلیانس H330
مقایسۀ جک J5 و برلیانس H330

با توجه به اینکه افراد برای خرید خودرو ملاک و سلیقه‌های مخصوص به خود را دارند. به صورت کلی این دو خودروی چینی از لحاظ ظاهری تا حدودی توانسته‌اند محبوبیت زیادی را کسب کنند.

اما در کنار ظاهر زیبایشان تفاوت‌هایی هم دارند، در حقیقت همین تفاوت‌هاست که افراد را برای خریدن خودروها مصمم‌تر می‌کند.

اگر طراحی داخلی این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که طراحی داخلی جک J5 اتوماتیک بسیار بهتر است زیرا طراحی برلیانس H330 بسیار ساده است. از طرف دیگر فضای داخلی جک بسیار بزرگ‌تر از برلیانس H330 بوده و به همین علت سرنشینان احساس راحتی بیش‌تری دارند.

تا به اینجا این دو خودرو را از لحاظ ظاهری مقایسه کردیم، مهم‌ترین قسمتی که باید به آن‌ها توجه کنیم موتور آن‌هاست.

موتور برلیانس H330 بسیار ضعیف عمل می‌کند بنابراین از این خودرو توقع شتاب‌ زیاد را نداشته باشید. اما جک J5 اتوماتیک با طراحی موتور میتسوبیشی شتاب بهتری دارد. از طرف دیگر مصرف سوخت برلیانس H330 کم‌تر از جک J5 اتوماتیک است.

راهنمایی در خرید روغن‌موتور جک J5 اتوماتیک و دنده ای

ممکن است یکی از مسائلی که ذهن شما را به‌عنوان مالک و راننده خودروی جک j5 به خود مشغول کند، تهیه و خرید روغن مناسب روغن ‌موتور این خودرو باشد. در ادامه این مقاله به بررسی مشخصات یک روغن گیربکس مناسب می‌پردازیم.

سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، می‌تواند با سوالاتی مانند: روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک و دنده‌ای شامل چه مشخصات و کیفیتی باید باشد؟ کدام روغن گیربکس در کیفیت کارکرد و طول عمر موتور جک j5 تاثیر بیشتری دارد؟ قیمت روغن‌موتور جک j5 چقدر است؟ قیمت فیلتر روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک و دستی چقدر است؟ جهت رسیدن به پاسخ‌های این سوالات در ارتباط با روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک و دنده‌ای، با ادامه این مقاله از سایت شیراز گیربکس همراه باشید.

راهنمایی در خرید روغن‌موتور جک J5 اتوماتیک و دنده ای

ممکن است یکی از مسائلی که ذهن شما را به‌عنوان مالک و راننده خودروی جک j5 به خود مشغول کند، تهیه و خرید روغن مناسب روغن ‌موتور این خودرو باشد. در ادامه این مقاله به بررسی مشخصات یک روغن گیربکس مناسب می‌پردازیم.

سوالاتی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد، می‌تواند با سوالاتی مانند: روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک و دنده‌ای باید دارای چه مشخصات و کیفیتی باید؟ چه نوع روغن گیربکسی در طول عمر موتور جک j5 تاثیر بیشتری دارد؟ برای روغن ‌موتور جک j5 که دارای کیفیت مناسبی باشد باید هزینه کنیم؟ قیمت فیلتر روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک و دستی چقدر است؟ جهت رسیدن به پاسخ‌های این سوالات در ارتباط با روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک و دنده‌ای، با ادامه این مقاله از سایت شیراز گیربکس همراه باشید.

آشنایی با روغن‌موتور جک J5 اتوماتیک

در تیترهای قبلی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، با خودرو جک j5 اتوماتیک آشنایی مقدماتی را به دست آورده‌اید. در ادامه این مقاله  نیز اطلاعات کاملی را در ارتباط با  روغن ‌موتور جک J5 اتوماتیک برای شما گردآورده کرده‌ایم. البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که کیفیت روغن ‌موتورهایی که ممکن است در بازار موجود باشند، با توجه به نام تجاری شرکت ارائه دهنده روغن‌ موتور و نحوه رانندگی شما با خودرو جک j5 متفاوت است.

مطلب مرتبط: روغن گیربکس اتوماتیک

روغن‌موتور مناسب جک j5 اتوماتیک را چطور بشناسیم

روغن مناسب جک j5 اتوماتیک
روغن مناسب جک j5 اتوماتیک

برای انتخاب و خرید روغن‌موتور مناسب جک j5 اتوماتیک می‌توانید از اطلاعاتی که در جدول زیر ثبت شده، کمک بگیرید. اطلاعاتی که در این جدول آورده شده به وسیله تجربه متخصصین، و همچنین راهنمایی های شرکت سازنده گرد آوری شده است. با استفاده از اطلاعات زیر می‌توانید روغن مناسبی را انتخاب کنید.

جدول تشخیص روغن‌موتور مناسب جک j5 اتوماتیک
جدول تشخیص روغن‌موتور مناسب جک j5 اتوماتیک

در دفترچه راهنمای جک J5 اتوماتیک به این نکته اشاره شده است که از روغن‌موتور SAE 15W-40 برای دمای بیشتر از 15- درجه سانتی‌گراد و از روغن‌موتور SAE 15W-30 برای دمای بین 30- و 35 درجه سانتی‌گراد استفاده شود.

اما برای کارکرد بهتر، متخصصین مجموعه شیراز گیربکس پیشنهاد می‌کنند که از روغن ‌موتور با مشخصات ذکرشده در جدول بالا استفاده کنید. همچنین در دفترچه خودرو استفاده از روغن‌موتور با درجه کیفیت SJ یا بالاتر پیشنهادشده است. اما پیشنهاد می‌کنیم که برای بهبود عملکرد موتور از روغن‌های باکیفیت SM یا SN استفاده کنید.

حجم روغن‌موتور جک J5 اتوماتیک و دستی

حجم روغن‌موتور جک J5 با موتور 1.5 لیتری (نوع موتور 4GB2/3C) با تعویض فیلتر روغن برابر با 4 لیتر است.

حجم روغن‌موتور جک J5 با موتور 1.8 لیتری (موتور از نوع 4G93D) با تعویض فیلتر روغن 3.5 لیتر است.

حجم روغن‌موتور جک J5 با موتور 2 لیتری (نوع موتور 4GA2/0) به همراه تعویض فیلتر روغن 4 لیتر است.

بهترین برندهای روغن‌موتور جک j5 اتوماتیک

در جدولی که در بخش‌های قبلی این مقاله به آن اشاره کردیم، توضیحاتی در ارتباط با انتخاب روغن‌ موتور مناسب برای جک J5 اتوماتیک  ارائه‌شده است. بر همین اساس در ادامه فهرستی از بهترین برندهای موجود در بازار روغن‌موتور گردآوری شده است که شما می‌توانید از بین نام های تجاری ارائه‌شده، روغن‌موتور مناسب جک J5 را خریداری کنید.

تاثیر روغن گیربکس و روغن‌موتور در طول عمر جک j5 اتوماتیک

شما به عنوان مالک خودروی جک j5 اتوماتیک، باید با دقت فراوان نکته‌های مهم جهت نگهداری صحیح از خودرو را که توسط شرکت تولیدکننده این خودرو که با نام تجاری JAC MOTORS ارائه‌شده است را مطالعه نمایید. خودرو جک j5 به‌خصوص در زمانی که در شرایط محیطی نامناسب مورد استفاده می‌گیرید، به حفظ و نگهداری بیشتری نیاز دارد.

در رابطه با قطعات مصرفی مختلف این خودرو که در طول زمان فرسوده می‌شوند باید حداکثر دقت را در نظر گرفت. یکی از موارد مصرفی خودرو مانند روغن‌موتور، روغن گیربکس و روغن ترمز حتما از موارد مورداطمینان استفاده نمایید تا خودرو از شرایط گارانتی خارج نشود.

زمانی که خودرو در شرایط گارانتی قرار دارد، هیچ‌گاه سعی نکنید آن را دست‌کاری کرده و در نوع عملکرد آن تغییری ایجاد نمایید. می‌توانید جهت مشاوره با یک تعمیرکار دارای تخصص کافی مشورت کنید؛ همچنین در بخش ارتباط با ما سایت شیراز گیربکس می‌توانید سوالات تخصصی خود را با مشاورین ما در میان بگذارید.

ویژگی‌های جک J5 اتوماتیک

طراحی داخل اتاقک خودرو جک J5 اتوماتیک، به نسبت بقیه خودروهای مشابه، دارای اتاقک متوسطی است. در نگاه اول یک اتاقک جمع‌وجور است که هر چیزی مورد نیاز مالک خودرو است، در دسترس است و راننده خیلی ساده می‌تواند به ویژگی‌های مدنظر خود دسترسی پیدا کند. البته مواد اولیه استفاده شده در این خودرو و همچنین یکی از ایرادات اشاره شده توسط مالکان، مانند لرزش داشبورد ممکن است شما را به یاد خودروهای  قدیمی تر بیندازد.

اشاره به ویژگی‌های خودرو جک j5 اتوماتیک
اشاره به ویژگی‌های خودرو جک j5 اتوماتیک

سرعت سنج

سرعت سنج (حس‌گر اندازه‌گیری سرعت) در خودروها، قطعه‌ای است که در خودرو با سرعت چرخش لاستیک‌ها سرعت حرکت خودرو را به شما اعلام می‌کند. سرعت ‌سنج خودرو روی مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل نصب شده و با مشخص کردن سرعت ماشین، میزان سرعت را به نمایشگرها ارسال می‌کند. به علاوه سرعت سنج خودرو، دور آرام موتور را در هنگام تغییر وضعیت حرکت تثبیت می‌کند و نوسانات موتور را کاهش می‌دهد.

همین قطعه است که منجر به بهینه شدن شتاب خودرو شده، همچنین نسبت دنده و چرخ دنده درگیر را مشخص می‌کند.

دورسنج

یکی از قطعات بسیار مهم و باعث به حرکت درآمدن یک خودرو، موتور آن است. با در نظر گرفتن دور موتور بک خودرو، می‌توانیم نحوه کارکرد خودرو با توجه به سرعت و فشار پا بر پدال گاز را متوجه شویم. اما دور موتور چیست و چه اهمیتی دارد و چگونه می‌توان میزان دور موتور را متوجه شد؟

دورسنج یا تاکومتر (Tachometer) تعداد دورهای موتور در هر دقیقه را برحسب RPM (دور در دقیقه) به راننده خودرو از طریق صفحه نمایش می‌دهد. واحد اندازه‌گیری RPM نشان‌دهنده چرخش موتور در هر دقیقه است و باید خاطرنشان شد که هر چه دور موتور در دقیقه بیشتر باشد؛ سرعت کارکرد موتور و سرعت خودرو نیز بیشتر است.

به طور خلاصه و ساده تر rpm موتور رابطه‌ی مستقیمی با سرعت و قدرت خودرو جک j5 دارد. در صورتی که سرعت دوران موتور از حد معینی بیشتر شود، موتور آسیب‌های جدی و پرهزینه‌ای را خواهد دید به همین دلیل وجود تاکومتر بسیار با اهمیت است.

جهت پیش‌گیری از هرگونه صدمه جدی به موتور خودرو، در صورتی که دور موتور به بالاترین حد خود رسید و یا این‌که عقربه دور موتور به قسمت قرمز رنگ رسید به سرعت توقف کنید و یا در صورت امکان دنده خود را تغییر دهید.

یکی از قطعات مهمی که در خودرو جک j5 اتوماتیک نصب شده است، حس‌گر دور موتور است. کارکرد اصلی این قطعه  این است که وضعیت دور موتور را بررسی و آن را جهت ثبت در جدول اطلاعات به کامپیوتر خودرو گزارش دهد. البته باید خاطر نشان شد که وظیفه این قطعه تنها به پردازش این اطلاعات و به تنظیم دور موتور منتهی نمی‌شود.

یکی دیگر از وظایف این حس‌گر مشخص کردن زمان دقیق جرقه ‌زنی به انژکتورها جهت احتراق سوخت نیز است. باید به این نکته اشاره کرد که از این بابت این حس‌گرها دارای اهمیت بالایی هستند که بروز هرگونه مشکلی را، به کامپیوتر خودرو گزارش  و ثبت می‌کنند.

هشدارهای مهم:

بالا رفتن بیش از حد دور موتور باعث صدمه دیدن خودرو، و همچنین خروج موتور از شرایط گارانتی در صورت بروز صدمه می‌گردد.

دور موتور در دوران آب‌بندی نباید از 3 هزار دور در دقیقه بیشتر شود.

اگر متوجه شدید که دورسنج خودرو دچار مشکل شده، به سرعت آن را به تعمیرکار متخصص نشان دهید تا از بروز هرگونه مشکل برای موتور جلوگیری شود.

نشانگر میزان سوخت

وظیفه این قطعه در خودرو نمایش میزان خودرو می‌باشد، و همچنین باید خاطرنشان شد که ظرفیت باک جک جی 55.5 لیتر است. باید به این نکته توجه داشت که این نشانگر هنگامی دقیق است که در یک جاده صاف در حال حرکت باشید.

همچنین این عقربه ممکن است در وضعیت‌های خاصی مانند پیچیدن، ترمز کردن یا حرکت در جاده‌های پر دست‌انداز، تکان بخورد و میزان دقیق سوخت را به درستی به شما نمایش ندهد. اما وقتی خودرو دوباره به حالت عادی برگشت، عقربه از حرکت‌های اضافی باز می‌ایستد.

زمانی که خودرو را روشن می‌کنید، چراغ نشانگر سوخت نیز همراه خودرو روشن می‌گردد. و میزان سوخت موجود خودرو در باک به راننده نمایش داده خواهد شد. زمانی که نشانگر به قسمت نشان دهنده خالی بودن باک رسید و چراغ هشدار روشن شد، معمولاً خودرو می‌تواند تا 50 کیلومتر به حرکت خود ادامه بدهد.

رانندگی با در حالتی که چراغ سوخت روشن شده، منع شده است. دلیل این نکته این است که پمپ سوخت باید فشار بیشتری را برای به جریان انداختن سوخت به خود وارد کرده، و در بلند مدت می‌تواند باعث خراب شدن پمپ سوخت شود.

درصورتی که به این موضوع فکر می‌کنید که بهترین نوع سوخت برای جک j5 اتوماتیک چیست، پیشنهاد می‌کنیم که از سوخت بدون سرب با اکتان 93 یا بالاتر استفاده کنید.

و همچنین در ارتباط با مصرف سوخت جک j5  اتوماتیک ، تعیین دقیق این آیتم خیلی به نوع استفاده همچنین جاده و سال ساخت خودرو بستگی دارد. اما به ‌طور کلی این خودرو با در نظر گرفتن توانایی که دارد، به ازای هر صد کیلومتر 7.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

نشانگر دمای مایع خنک کننده موتور

حس‌گر دمای آب (به انگلیسی Coolant Temperature Sensor) یا فشنگی آب یکی از حسگرهای خودرو است که جهت کنترل دمای مایع خنک‌کننده موتور استفاده شده است. این حس‌گر نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد و خرابی آن باعث بروز مشکل در نحوه کارکرد موتور و بالا رفتن دما در موتور می‌گردد.

برای مشاهده دمایی که خنک‌کننده موتور  به خود جذب کرده و مشاهده اطلاعاتی که این قطعه پردازش کرده است، می‌توانید به نمایش گر آمپر خودرو که در نمایش گر خودرو پشت فرمان قرار دارد توجه کنید.

وقتی خودرو دارای حرارتی عادی است، عقربه نشانگر آمپر در وسط نمایش گر قرار می‌گیرد. اگر دمای مایع خنک‌کننده موتور در محدوده قرمز رنگ قرار گرفته باشد، چراغ هشدار چشمک زده و نشان می‌دهد که دمای مایع خنک‌کننده از محدودۀ مجاز بالاتر رفته و موتور در حال جوش آوردن است.

در صورتی که خودرو جوش آورد با حفظ آرامش در کنار مسیر توقف کرده، و خودرو را خاموش‌کنید. بعد از خاموش کردن خودرو و سرد تر شدن آن باید سه قطعه خودرو را چک کنید که شامل: آب رادیات، وضعیت تسمه و واترپمپ است. در صورتی که به این مسائل فنی آشنایی ندارید، به سرعت با تعمیرگاه فنی تماس حاصل نموده تا آن‌ها اقدام به بررسی مشکل نمایند.

اخطار مهم: زمانی که خودرو جوش آورده، مایع خنک‌کننده دارای حرارت بسیار بالایی است. درب رادیاتور را در این شرایط به هیچ وجه باز نکنید، در غیر این صورت مایع خنک‌کننده از رادیاتور خودرو در اثر فشار بیرون ریخته و باعث سوختگی  بدن شما و یا حتی اتصال قطعات برقی خودرو می‌گردد.

پس بهترین کار این است که صبر کنید تا دمای موتور و رادیاتور خودرو پایین بیاید، و سپس جهت بررسی مایع خنک‌کننده خودرو در رادیات را بازکنید.

نمایشگر وضعیت دنده

در صورتی که مالک خودرو جک j5 اتوماتیک هستید، این نمایشگر در کنار کیلومتر شمار وجود خودروی شما وجود دارد. در صورتی که خودرو در حالت اتوماتیک باشد بر اساس موقعیت دنده علائمی نظیر P (پارک)، R (دنده عقب)، N (خلاص) و یا D (درایو) ظاهر می‌شود. اما اگر خودرو را در حالت دنده دستی قرار دهید علائمی نظیر 1، 2، 3 و یا 4 به شما نمایش داده می‌شود.

چراغ‌های هشدار و نمایشگر

در خودروی جک J5  تعداد زیادی چراغ و نمایش گر قرار دارد که با بعضی از آن‌ها هر روز سروکار دارید، و ممکن است که حتی متوجه وجود بعضی از آن‌ها نیز نشوید. در ادامه به بررسی چراغ‌های هشدار و کدهای خطا استفاده شده در خودرو جک j5 اتوماتیک می‌پردازیم:

چراغ‌های هشدار و نمایشگر خودرو جک j5 اتوماتیک
چراغ‌های هشدار و نمایشگر خودرو جک j5 اتوماتیک

چراغ‌ راهنمای راست/چپ

با استفاده از چراغ‌های راهنما، شما به دیگر رانندگان اطلاع می‌دهید که قصد چرخش خودرو به کدام سمت رادارید. جهت داشتن یک تجربه رانندگی خوب و حفظ سلامت سرنشینان، می‌بایست به سایر رانندگان بفهمانید که قصد انجام چه‌کاری رادارید. جهت استفاده از چراغ‌راهنما می‌توانید از اهرم سمت چپ خودرو استفاده کنید.

زمانی که این اهرم در جهت بالا یا پایین حرکت داده شود، باعث روشن شدن راهنمای چپ یا راست خواهد می‌شود. فلش سبز رنگ روی صفحه کیلومتر برای نمایش سیگنال دور زدن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر این فلش به صورت مداوم روشن ماند و یا در دفعات بیشتری روشن شود، نشان‌گر وجود نقصی در سیستم چراغ‌راهنما است، و باید آن را در اسرع وقت رفع کنید.

چراغ نمایشگر نقص موتور EPC

یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو  ECU است که موتور خودرو و سایر دستگاه‌ها را در راستای کارکردی صحیح و بدون مشکل کار کنند. EPC یا Electronic Power Control در هماهنگی با ECU برای نظارت بر عملکردهای خودرو کار می‌کند و در صورتی که خودرو دچار هرگونه مشکلی گردد، چراغ هشدار EPC روی داشبورد روشن می‌گردد.

چراغ EPC در جک j5 یکی از قطعات دارای اهمیت بالا است. وظیفه بررسی موتور و یافتن هرگونه عیب و ایرادی در موتور خودرو را بر عهده EPC است. بعد از اینکه سوئیچ در وضعیت ON قرار بگیرد برای چند ثانیه این نشانگر روشن شده، و در صورت یافت نشدن ایرادی در سیستم خودرو خاموش می‌گردد.

اما در صورتی که این چراغ بعد از روشن شدن خودرو خاموش نشود و یا اینکه در حال حرکت روشن گردد، به این معنی است که در سیستم خودرو اختلالاتی پیش آمده و باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

چراغ هشدار EPC نشانگر وجود نقص فنی در سیستم خودرو است. درصورتی که این چراغ روشن شد، می‌بایست خودرو را جهت رفع مشکلات پیش آمده به تعمیرگاه مناسبی جهت برای تعمیرات تخصصی را در اولویت کاری خود قرار دهید.

هم‌زمان با روشن شدن چراغ EPC، با توجه به نوع مشکل پیش آمده ممکن است که چراغ‌های هشدار دیگری مانند چراغ چک موتور نیز روشن شوند.

چراغ هشدار نقص سیستم ترمز

سیستم ترمز از اهمیت زیادی برای ایمنی سرنشینان برخوردار است و به همین دلیل باید توجه زیادی به چراغ‌های هشدار آن نمایید. اگر مجبورید مسافتی را برای رسیدن به تعمیرگاه طی کنید، از سرعت مناسبی جهت رسیدن به مقصد استفاده کنید.

موقع قرار داشتن سوئیچ خودرو در وضعیت ON یا START، این چراغ هشدار ترمز روشن می‌گردد. در صورتی که موتور استارت بخورد و ترمز دستی آزاد شود، چراغ هشدار خاموش خواهد شد.

در صورتی که چراغ هشدار در هر زمان دیگری روشن شد، سرعت خودرو را کاهش داده و در کنار مسیر توقف کنید. در صورتی که پس از افزودن روغن ترمز DOT4 به مقدار کافی، چراغ هشدار خاموش شد و نقص دیگری در سیستم وجود نداشته باشد، می‌توانید موتور را استارت زده و به نزدیک‌ترین تعمیرگاه  جهت رفع ایراد پیش آمده مراجعه نمایید.

در صورتی که چراغ هشدار خاموش نشد، ایراد دیگری در خودرو وجود دارد. در این حالت خودرو را به هیچ وجه روشن نکنید و با یدک کردن خودرو را به نزدیک ترین تعمیرگاه معتبر برسانید.

چراغ نمایشگر باز بودن درب

بسته نشدن و یا قفل نشد درب جک j5 اتوماتیک
بسته نشدن و یا قفل نشد درب جک j5 اتوماتیک

اگر در خاطرتان باشد در دهه‌های گذشته، در صورتی که یکی از در های خودروی شما باز بود سایر رانندگان سعی می‌کردند که با اشاره کردن این موضوع را به شما هشدار دهند. متاسفانه خودروهای آن زمان دستگاهی برای هشدار به راننده در این مواقع نداشتند و این موضوع به‌خصوص در زمان رانندگی در جاده بسیار خطرناک بود.

اما خودروهای امروزی مانند جک j5 اتوماتیک با استفاده از یک حس‌گر این موضوع را متوجه شده و به راننده هشدار می‌دهند. در صورت باز بودن یا بسته نشدن کامل هر یک از درب‌ها، این چراغ نمایشگر روشن شده و از این طریق باز بودن درب را به راننده اطلاع‌رسانی می‌کند.

چراغ نمایشگر کمربند ایمنی

چراغ نمایشگر بستن کمربند ایمنی در جک j5
چراغ نمایشگر بستن کمربند ایمنی در جک j5

وقتی سوییچ خودرو در وضعیت ON قرار می‌گیرد، چراغ نمایشگر کمربند ایمنی روشن شده و پس از استارت خودرو و بستن کمربند ایمنی این چراغ هشدار نیز خاموش می‌شود.

در بعضی از مواقع بعضی از رانندگان از این مسئله که حتی بعد از بستن کمربند ایمنی نیز، این چراغ هشدار روشن است اعتراض می‌کنند.

روشن بودن این چراغ می‌تواند دارای دو دلیل کلی باشد که شامل مواردی مانند: خراب بودن سوئیچ قفل کمربند ایمنی این مشکل را ایجاد می‌کند. در صورت وجود ایراد در سیم‌کشی یا قطع شدن اتصال بدنه، این نقص در خودرو به وجود آمده است.

البته گاهی نیز ممکن است چراغ هشدار کمربند ایمنی روشن نشود و در این شرایط باید فیوز یا لامپ آن در پشت پنل مورد بررسی قرار گیرد.

چراغ نمایشگر باز بودن درب صندوق عقب

همان‌طور که درب‌های جلو و عقب خودرو دارای چراغ هشدار باز بودن هستند، درب صندوق عقب نیز دارای یک چراغ هشدار جداگانه است که در صورت باز بودن این درب چراغ آن روشن می‌گردد.

چراغ هشدار فشار روغن ‌موتور

با قرار گرفتن سوئیچ در وضعیت ON،  نشانگر فشار روغن موتور روشن شده و با روشن شدن موتور خاموش می‌گردد. زمانی که فشار روغن کافی در موتور وجود نداشته باشد و یا هرگونه مشکلی در سیستم روغن رسانی خودرو به وجود بیاید، با کردن موتور خودرو و یا در زمانی که در حال رانندگی هستید  چراغ هشدار فشار روغن برای هشدار دادن به راننده خودرو روشن می‌شود.

در صورتی که متوجه بروز هرگونه مشکلی در سیستم روغن رسانی خودرو شدید خودرو را در کنار خیابان متوقف کرده موتور را خاموش‌کنید. بعد از گذشت چند دقیقه میزان روغن را بررسی کرده و در صورتی سطح روغن کم بود با اضافه کردن مقداری روغن موتور به سطح آن اضافه کنید.

در صورتی که این چراغ هشدار خاموش نشده باشد احتمالاً مشکلی در سیستم وجود دارد و به همین دلیل باید خودرو را به اولین تعمیرگاه جهت بررسی و رفع ایرادات پیش آمده نشان دهید. روشن نگه‌داشتن موتور خودرو در شرایطی که این چراغ هشدار روشن است، می‌تواند به موتور آسیب‌های بسیار زیاد و با هزینه بالایی وارد کند.

در صورتی که حین رانندگی با چراغ راهنمایی قرمز رنگ مواجه شدید، و دور موتور را پایین آوردید چراغ نشانگر ممکن است برای لحظاتی روشن و به سرعت خاموش شود.

چراغ نشانگر هشدار فشار روغن گاهی به دلیل ترمز ناگهانی، روشن و خاموش می‌شود که این موضوع طبیعی است و لازم نیست جهت بروز مشکل در سیستم روغن رسانی خودرو نگران باشد.

چراغ نمایشگر نور بالا

در شرایطی که خودرویی از روبه‌رو در حال حرکت سمت شما نباشد یا شما پشت سر خودرویی قرار نگرفته باشید و همچنین میزان دید جاده بسیار محدود باشد، می‌توانید از نور بالای چراغ خودروی خود استفاده کنید. این نشانگر قرار داشتن چراغ‌های خودرو در وضعیت نور بالا را نشان می‌دهد و همچنین با فلاش نور بالا، اعلام سیگنال هشدار می‌کند.

چراغ نمایشگر مه شکن عقب

چراغ مه شکن عقب خودرو جک j5 اتوماتیک
چراغ مه شکن عقب خودرو جک j5 اتوماتیک

چراغ مه شکن عقب برای این منظور طراحی شده است تا نور بیشتری ساتع کند و سایر رانندگان از وجود خودرو آگاه شوند. زمانی که چراغ مه شکن عقب را روشن می‌نمایید، این چراغ نمایشگر روشن می‌شود.

مشکلات رایج جک j5

هر خودرویی دارای مشکلاتی و نقص‌های فنی‌ای است، که در کنار مزایای آن به چشم می‌آید. جک j5  از این نکته پی روی می‌کند؛ در ادامه این مقاله به معرفی و رفع تعدادی از این مشکلات می‌پردازیم.

رفع مشکل مصرف سوخت:

وزن بالای اتاقک خودروی جک j5 و ضریب کار سیستم گیربکس باعث می‌شود تا مصرف سوخت این خودرو، مخصوصا حین رانندگی در شهر بسیار بالا باشد. با بررسی و برنامه ریزی دقیق سیستم خودرو یا اصطلاحا ریمپ، می‌توانیم مصرف سوخت خودرو جک j5 را کنترل کنیم. شرکت کاراکال با تغییرات جدول سوخت و جرقه بدون کاهش توان موتور و افزایش دمای موتور،  مصرف سوخت این خودرو را نزدیک به 1 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش می‌دهد .

مشکلات گیربکس مانند دنده مرده رفتن ،تاخیر در معکوس کشیدن:

یکی دیگر از مشکلات جک j5  اتوماتیک که با سرویس گیربکس و ریمپ بهبود می‌یابد عدم پاسخ گیربکس در زمان فشردن پدال گاز، که به‌خصوص در زمان سبقت گیری و سراشیبی‌ها باعث فشار به موتور و ضعف در شتاب می‌شود است. این موضوع رو مخصوصا زمانی درک می‌کنید که خودرو در هنگام نیاز به معکوس کشیدن ، مقاومت کرده و حالت واماندگی ایجاد می‌شود.

رفع صدای ناک

صدای ناک یا همان صدای پیستون که منبع آن در موتور است باعث کاهش عمر موتور، افت توان و افزایش مصرف سوخت می‌گردد. برای رفع این مشکل شما می‌بایست از بنزین سوپر استفاده یا از مکمل بنزین استفاده کنید.

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودروهای امروزی و استفاده از عناصر هوشمند همچون پردازنده‌های سریع و دقیق الکترونیکی ، حس‌گرها و عملکرد الکتریکی است. این ساختار دارای دو جنبه می‌باشد :

1- مشکلات سخت‌افزاری

اتفاق بسیار نادری است که یکی از حسگرها و یا درایورهای خودرو جک j5 بسوزد. که در صورت سوختن این قطعات به‌راحتی می‌توان از شکل ظاهری آن‌ها کاملا متوجه این مسئله شد.

2- مشکلات نرم‌افزاری

نزدیک به 90 درصد از مشکلاتی که متوجه ایسیو است، علت نرم‌افزاری دارند. مشکلات نرم‌افزاری معمولا با دستگاه‌های برنامه ریزی ای سی یو یا پرو گرامر قابل حل هستند.

ایسیو دارای دو حافظه است که شامل موارد زیر می‌باشد :

1- حافظه دائم:

این نوع حافظه که مانند سیستم‌عامل و SETUP کامپیوتری‌های خانگی می‌باشد که با قطع کردن برق آن نیز اطلاعات خود را از دست نمی‌دهد. در صورتی که این حافظه دچار مشکل شود ایسیو آن، باید تعویض گردد. حافظه دائم شامل جدول بزرگی همچون LOOK UP TABLE می‌باشد که بودن این جدول برای ذخیره‌سازی اطلاعات مهم است.

2- حافظه موقت:

این نوع حافظه با قطع جریان برق باطری از بین می‌رود اما مجددا قابل استفاده است. کاربرد حافظه موقت جهت مواردی مانند شناسایی استپ موتور، دنده‌ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه‌ای برای تنظیمات لحظه‌ای است و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهداری کند.

مطالب مرتبط

4 نظر در “خودرو جک j5 اتوماتیک

  1. پوریا گفت:

    جک جی5 جزو گروه سدان هست .چرانوشتین کراس اوور؟

    1. hossein zamani گفت:

      سلام بر شما پوریا عزیز.
      ممنون از توجه شما. اصلاح شد.

  2. رادفر گفت:

    سواری بسیار ونرم راحتی دارد،مزدا تری nجلوش لنگ می دازه

    1. hossein zamani گفت:

      دقیقا آقای رادفر عزیز. ممنون از نظر شما. خودرو جک j5 اتوماتیک عملکرد رضایت بخشی داشته. البته یکسری معایب هم داره که قابل بررسی هست. ولی در مجموع میشه گفت ارزش خرید داره. در صفحه وبلاگ ما (دانستنی های خودرو) اطلاعات خیلی خوبی راجب خودرو های دیگه با برند های متفاوت وجود داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *