گیربکس اتوماتیک

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

در این مطلب قصد داریم راهکارهایی برای پیشگیری از تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. همان طور که می‌دانید در خودروهای مجهز به گیربکس دستی، برای تعویض دنده به صورت مداوم از کلاچ استفاده می‌شود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، آسایش و راحتی افراد در بسیاری از زمینه‌ها از جمله رانندگی بیش‌تر شده است. در خودروهای اتومات کلاچی وجود ندارد و در عوض از قطعه‌ای به نام مبدل گشتاور استفاده می‌شود.

البته مبدل گشتاور با نام توربین گیربکس اتوماتیک هم شناخته می‌شود که در این مطلب از نام توربین استفاده می‌کنیم. در ادامه در مورد اهمیت توربین و مشکلات آن به صورت مفصل‌تر صحبت خواهیم کرد. در آخر هم نحوۀ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

یکی از قسمت‌های مهم گیربکس اتوماتیک، توربین آن است. بنابراین مشکلات و نقص در آن باعث ایجاد اختلال در رانندگی می‌َشود. پس لازم است که با مشکلات این قطعه آشنا شویم و بتوانیم در صورت نیاز تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک را انجام دهیم. اما توصیه می‌شود برای احتیاط بیش‌تر این کار را به یک فرد با تجربه و متخصص بسپارید.

توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

توربین گیربکس اتوماتیک وسیله‌ای است که بین موتور و گیربکس قرار دارد و این دو قسمت را به یکدیگر متصل می‌کند. این قطعه نیروی موتور را به گیربکس انتقال می‌دهد. در حقیقت باعث می‌شود که راننده بدون افت ناگهانی دور موتور، بتواند توقف کند.

در ابتدا توربین نیرو را از موتور خودرو دریافت می‌کند و با انتقال آن به پمپ باعث چرخش آن می‌شود. این کار باعث ایجاد یک مکش در پمپ گیربکس شده و شرایط رسیدن روغن به همۀ قطعات را فراهم می‌کند.

از طرف دیگر توربین خودرو در شتاب‌دهی و ایجاد گشتاور مناسب هم نقش دارد. در واقع هنگامی که پیشرانه با دور موتور و سرعت کم فعالیت می‌کند، فشار ورودی به توربین یا همان مبدل گشتاور هم کم می‌شود. بنابراین با فشار کمی بر پدال ترمز، خودرو متوقف می‌شود.

در واقع با فشردن پدال گاز، دور موتور بالا می‌رود، در نتیجه فشار بیش‌تری به توربین گیربکس وارد می‌شود؛ با این کار انتقال قدرت به چرخ‌ها و محورها نیز افزایش پیدا می‌کند.

با بررسی توربین تا حد زیادی با وضعیت گیربکس اتوماتیک آشنا می‌شویم؛ از طرف دیگر با داشتن اطلاعات کافی در مورد مشکلات و همچنین تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک می‌توانیم از ایجاد حوادث ناگهانی در خودرو جلوگیری کنیم.

مشکلات توربین گیربکس اتوماتیک

مشکلات توربین؛ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

همان‌طور که گفتیم در گیربکس‌های اتوماتیک، وظیفۀ قطع و وصل کردن گشتاور موتور بر عهدۀ یک اتصال هیدرولیکی به نام توربین است. این قطعۀ مکانیکی در عین سادگی، ساختار پیچیده‌ای دارد.

اکثر اوقات هنگامی که مشکلی در توربین گیربکس اتوماتیک ایجاد می‌شود، افراد به علت نداشتن اطلاعات کافی فکر می‌کنند مشکل از گیربکس خودرو است. البته این اشتباه کاملا طبیعی است زیرا مشکلات توربین و گیربکس بسیار شبیه به یکدیگر هستند.

برای اطلاعات بیش‌تر در مورد مشکلات توربین و همچنین تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک بر روی این قسمت کلیک کنید و با همکاران ما در مجموعه شیراز گیربکس در تماس باشید.

رایج‌ترین مشکلات توربین گیربکس اتوماتیک

1) لیز خوردن و لرزش خودرو

لرزش خودرو؛ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

شاید شما هم این مشکل را داشته باشید که به محض روشن کردن و قرار دادن خودرو در دنده لرزش را احساس کنید. حتی هنگامی که سرعت خودرو کم است، باز هم شما متوجه لغزش خودرو می‌شوید.

توجه داشته باشید که توربین یک اتصال دهنده بین موتور و گیربکس است و وظیفۀ این را دارد که گشتاور موتور را به آرامی به فشار هیدرولیکی تبدیل کند؛ تا گیربکس از آن برای تعویض دنده استفاده کند. بنابراین در صورت عدم تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک شما این لرزش را احساس خواهید کرد.

رفع لرزش خودرو:

اولین قدم برای اینکه متوجه شوید مشکل از گیربکس است یا توربین، باید سطح مایع را بررسی کنید. تا هنگامی که سطح مایع را بررسی نکنید، نمی‌توانید متوجه شوید که لرزش خودرو به خاطر توربین است یا خیر.

روغن زیاد از حد یا ناکافی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد دنده‌ها شود. در نتیجه شما متوجه لرزش در خودرو می‌شوید و شتاب خودرو نیز کاهش می‌یابد.

مطلب مرتبط: روغن گیربکس اتوماتیک

2) گرم شدن بیش از حد

گرم شدن بیش از حد؛ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

گیربکس‌های اتوماتیک بر پایۀ فشار هیدرولیک کار می‌کنند. در این نوع از گیربکس‌ها، تمامی قطعات درون روغن هیدرولیک غوطه‌ور هستند. توربین خودرو با چرخش و اصطکاک دائم با روغن، باعث تولید گرما و حرارت در روغن می‌شود.

در صورت افزایش دما در گیربکس شاید در مراحل اولیه مشکلی ایجاد نشود. اما با عدم توجه به تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک، دمای روغن تا حدود زیادی افزایش پیدا می‌کند؛ و بر روی سوپاپ‌های کنترل فشار زیادی وارد می‌شود. بنابراین گیربکس به خوبی عمل نخواهد کرد.

بهتر است بدانید که کاهش فشار روغن یا عملکرد نادرست شیر برقی باعث گرم شدن بیش از حد توربین می‌شود. در نتیجه توربین قادر به انتقال نیرو به صورت کامل از موتور به گیربکس نخواهد بود.

رفع مشکل گرم شدن بیش از حد:

تا هنگامی که مهر و موم در توربین گیربکس آسیب دیده باشد، مایع به بیرون نشت می‌کند. همین امر باعث گرم شدن بیش از حد گیربکس می‌شود. البته کمبود مایع و فرسودگی قطعات هم می‌توانند از دلایل افزایش دما باشند. به همین علت ابتدا روغن گیربکس را بررسی کنید و سپس مهر و موم آسیب دیده را پیدا کرده و آن را تعویض کنید.

3) روغن آلوده در گیربکس

تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک با تعویض روغن آلوده

از آن جایی که توربین در روغن گیربکس قرار دارد؛ اگر روغن آلوده و یا رنگ آن تغییر کرده باشد، به قطعات گیربکس از جمله توربین آسیب جدی وارد می‌شود. از طرف دیگر سیال آلوده و کثیف هم بر باله‌های توربین و بلبرینگ استاتور تاثیر می‌گذارد.

تعویض روغن را جدی بگیرید!

اگر مایع گیربکس خود را بررسی کردید و با رنگ تیره و ذرات آلوده در آن مواجه شدید؛ نشان می‌دهد که مبدل گشتاور یا توربین شما دچار نقص و مشکلاتی شده است. یکی از راه‌های پیشگیری از تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک، تعویض به موقع روغن گیربکس است.

دلایل خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

دلایل خرابی توربین؛ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

قبل از آن که شما به تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک خود اقدام کنید؛ می‌توانید تنها با مراقبت از چند قطعه در گیربکس از پرداخت هزینه‌های زیاد جلوگیری کنید.

1) بلبرینگ سوزنی معیوب

این قطعه توربین، پروانه و سایر قطعات را از هم جدا می‌کند. بنابراین وقتی بلبرینگ دچار نقص و خرابی شود، در هنگام رانندگی سر و صداهایی را می‌شنوید و همچنین باعث آلودگی روغن گیربکس هم می‌شود.

2) مهر و موم آسیب دیده در توربین

یکی از اصلی‌ترین کارها برای تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک بررسی قطعات آن است. اگر مهر و موم آسیب دیده باشند، روغن خودرو از محفظه نشت می‌کند. به همین دلیل توربین توانایی انتقال یکنواخت قدرت از موتور به گیربکس را نخواهد داشت. در نتیجه ممکن است افراد مشکلاتی که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم را تجربه کنند.

برای پیشگیری از تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک، چیکار کنیم؟

1) بررسی سطح روغن

بررسی سطح روغن برای تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک بررسی سطح روغن گیربکس است. توجه داشته باشید که اگر رنگ روغن شفاف بود، نشان می‌دهد که گیربکس و توربین مشکلی ندارند. اما اگر سطح روغن کم باشد، احتمال این که روغن از خودروی شما نشت کند نیز وجود دارد. توصیه می‌کنیم حتما از روغن مخصوص به خودرویتان استفاده کنید. قبل از تعویض روغن توصیه می‌کنیم کتاب راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

2) سرویس‌های دوره‌ای را جدی بگیرید

سرویس‌های دوره‌ای؛ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک

مهم‌ترین قسمت نگهداری از توربین و گیربکس اتوماتیک، سرویس و بررسی منظم خودرو است. سرویس‌های دوره‌ای بخشی از مرحلۀ تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک هستند؛ بر اساس کمپانی‌های سازنده توصیه می‌شود بر اساس کیلومتر خودرو، سرویس دوره‌ای را انجام دهید.

با بررسی قطعات، سطح روغن و انجام سرویس‌های دوره‌ای طول عمر قطعات گیربکس افزایش پیدا می‌کند. بنابراین شما با انجام این دو کار می‌توانید از هزینۀ زیاد تعمیر توربین گیربکس اتوماتیک جلوگیری کنید و از رانندگی خود لذت ببرید.

نوبت تعمیر گیربکس اتوماتیک در شیراز

⚠️ کاربران گرامی توجه نمایید؛ در مجموعه شیراز گیربکس خدمات مرتبط با "تبدیل گیربکس دنده ای به گیربکس اتوماتیک" ارائه نمی شود. به استثنا این مورد، همکاران ما آماده ارائه تمامی خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک به شما عزیزان هستند. .

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

چه روزهایی برای مراجعه شما به تعمیرگاه مناسب تر است؟*

منبع:

https://gearstar.com/torque-converter-problems-symptoms-replacement-costs

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *