تعمیر گیربکس اتوماتیک, تعمیرگاه گیربکس سروستانی, گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک مزدا

گیربکس اتوماتیک مزدا
راجع به شرکت مزدا موتور و گیربکس اتوماتیک مزدا چه می دانید؟ با ما همراه باشید…

ابر شرکت مزدا موتور، یک شرکت خودروسازی ژاپنی چند ملیتی است، که در سال 1920 توسط جوجیرو ماتسودا تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهرستان آکای، هیروشیما و ژاپن قرار دارد. مزدا یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران به حساب می‌آید، که در چند سال گذشته همیشه در بهترین رتبه‌های کیفی قرار داشته است.

همانطور که می‌دانید، هر خودرو برای حرکت نیاز به یک عامل تولید کننده نیرو و یک عامل انتقال دهنده دارد و تولید کننده نیرو در خودروها همان موتور است. گیربکس مزدا، نیرو را از موتور خودرو دریافت کرده و آن را به صورت افزایش قدرت و یا سرعت به دیفرانسیل و چرخ ها انتقال می‌دهد.

فرایندهایی که در گیربکس اتوماتیک مزدا انجام می‌شود:

1) نیروی مکانیکی از موتور دریافت شده و توسط مبدل گشتاور به گیربکس اتوماتیک مزدا منتقل می‌شود.

2) نیرویی که از طرف مبدل گشتاور دریافت می‌شود، محور ورودی گیربکس اتوماتیک را به چرخش در می‌آورد.

عوامل تعیین کننده سرعت و جهت چرخش محور خروجی گیربکس اتوماتیک مزدا:

1) تعیین وضعیت لیور (دسته دنده گیربکس اتوماتیک)، توسط راننده.

2) میزان و کیفیت فشار دادن پدال گاز.

3) دور موتور و سرعت خودرو.

در ادامه مشخصات گیربکس‌های اتوماتیک در انواع مدل‌های مزدا و مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا را توضیح خواهیم داد.

ایرادات گیربکس اتوماتیک مزدا

اگر شما هم به خودرو‌های مزدا علاقه دارید و صاحب یکی از جدیدترین مدل‌های مزدا هستید، یا قصد خرید این خودرو را دارید، بهتر است در همان ابتدای کار با ایرادات گیربکس اتوماتیک مزدا هم آشنا شوید. در این مطلب ما مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا را عنوان کرده و راهکارهایی برای حل آن‌ها بیان می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

اهمیت گیربکس اتوماتیک مزدا

قبل از اینکه دربارۀ مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا صحبت کنیم، اجازه دهید کمی با این گیربکس و اهمیت آن آشنا شویم.

گیربکس اتوماتیک مزدا از یک سیستم مکانیکی و رایانه‌ای بسیار پیچیده تشکیل شده است. این گیربکس نیرویی که از موتور به محور محرک (چرخ‌ها) می‌رود، کنترل می‌کند.

سیستم گیربکس به دلیل گرما و اصطکاک تولید شده توسط بسیاری از اجزاهای متحرک (چرخ دنده‌ها و…)، با گذر زمان در مقایسه با سایر قسمت‌های خودروی شما، سریع‌تر دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شود. به همین علت گیربکس اتوماتیک یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین قسمت های خودرو مزدا به حساب می‌آید.

آگاهی از مشکلات گیربکس و مراقبت از آن، کمک می‌کند تا هم گیربکس خودروی شما عمر بیش‌تری داشته باشد و هم عملکرد بهتری داشته باشد. از طرف دیگر با مراقبت‌های مداوم از تعمیرات پر هزینه جلوگیری می‌کنید.

اگر به گیربکس خودرو توجه نکنید و یا مشکلات آن را با کمک یک مکانیک حرفه‌ای حل نکنید، سایر قسمت‌های خودرو هم آسیب می‌بینند. مزدا هم از این قاعده مستثنا نیست.

درست مانند هر خودروی دیگری، مزدا نیز در طول این سال‌ها مشکلات مکانیکی مخصوص به خود را داشته و حتی در جدیدترین مدل‌های این خودرو نیز مشکلاتی مشاهده شده. این مشکل ممکن است به این دلیل باشد، که خودروسازان قبل از اینکه خودروی خود را با به بازار عرضه کنند، به اندازۀ کافی آن‌ را آزمایش نکرده‌اند.

در بیش‌تر موارد، خودروسازان سعی می‌کنند مدل‌های نسل قدیمی‌تر را به‌روزرسانی کنند تا از آن‌ها در مدل‌های نسل جدید استفاده کنند. این کار اغلب ممکن است با شکست مواجه شود و از طرفی دیگر باعث افزایش مشکلات گیربکس نیز می‌شود.

اما بهتر است ما از موضوع اصلی که همان مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا است، دور نشویم. اگر عملکرد و عمر گیربکس برای شما مهم است تا اخر این بخش همراه باشید.

علائم مرتبط با مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا

شناسایی مشکلات مکانیکی خودرو، برای کسانی که اصلا تجربه‌ای ندارند و یا نمی‌توانند سیگنال‌های غیر معمول را شناسایی کنند، ممکن است سخت و یا حتی غیر ممکن باشد.

اگر گیربکس اتوماتیک مزدا مشکلی داشته باشد، عملکرد آن نیز دچار مشکل می‌شود. در ادامه 5 مورد از هشدارهای مهم گیربکس اتوماتیک مزدا را بررسی می‌کنیم که تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها را نادیده بگیرید.

1) روشن بودن چراغ‌ AT

چراغ AT اولین علامتی است که نشان می‌دهد گیربکس خودروی شما دچار مشکل شده است و عملکرد خوبی ندارد. اگرچه این چراغ‌ها مسائل مکانیکی مختلف را به ما هشدار می‌دهند، اما می‌توانند به ما در تشخیص اولیۀ مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا نیز کمک کنند.

در خودروهای مزدا چندین حسگر و سنسور نصب شده‌ که می‌توانند به رایانه داخلی، سیگنال ارسال کنند. همچنین این سنسور ها هرگونه فعالیت غیرعادی در گیربکس اتوماتیک مزدا را به خودرو اطلاع می‌دهند. اما گاهی اوقات ممکن است این حسگرها دچار مشکل شده و سیگنال‌های اشتباهی را شناسایی کنند. بنابراین باید چراغ‌ AT را حتما بررسی کنید.

2) صدای ناله

اگر به طور ناگهانی صدای ناله، یا کوبش در زیر ماشین خود احساس کردید که تا به حال نشنیده بودید، ممکن است گیربکس اتوماتیک مزدا دچار مشکل شده باشد. این مشکل می‌تواند جزئی باشد اما اگر آن را جدی نگیرید و به آن رسیدگی نکنید سایر قسمت‌های خودرو هم آسیب می‌بینند.

در برخی موارد، صداهایی که از گیربکس می‌شنوید، می‌تواند به دلیل بروز مشکلی در روغن گیربکس اتوماتیک مزدا باشد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم.

3) احساس لرزش در خودرو

در این صورت گیربکس اتوماتیک مزدا در هنگام تغییر از یک دنده به دنده دیگر، روان عمل نمی‌کند. این علائم ممکن است در ابتدا ناچیز و قابل چشم پوشی به نظر برسند، اما بهتر است همان ابتدای کار به آن توجه کنید زیرا با گذر زمان با مشکلات جدی‌تر روبه‌رو می‌شوید.

در صورت بررسی نکردن گیربکس، چرخ دنده‌های خودرو آسیب می‌بینند و رانندگی را برای شما سخت‌تر می‌کنند.

4) بوی سوزش

بوی سوزش یا هر نوع بوی غیر عادی می‌تواند نشان دهندۀ وجود مشکل در گیربکس اتوماتیک مزدا باشد. چنین بویی بیش از هر چیزی به اندازه و کیفیت روغن گیربکس بستگی دارد. در واقع این بو به ما هشدار می‎دهد که اجزای گیربکس اتوماتیک به صورت مناسب روغن کاری نشده‌اند.

گیربکس اتوماتیک مزدا برای داشتن عملکرد خوب در دمای مناسب، نیاز به روغن دارد. اگر مایع گیربکس به اندازۀ کافی نباشد، باعث ایجاد اصطکاک بین قطعات (اجزاء و چرخ دنده‌ها با یکدیگر) ‌شده و این گیربکس بیش از حد گرم می‌شود. به همین علت شما بوی روغن سوخته را حس خواهید کرد و حتی در برخی موارد دود را هم مشاهده می‌کنید.

5) ماشین در حالت خلاص سر و صدا می‌کند

  اگر خودرو در حالت خلاص (خنثی) صدا تولید کند، معمولاً به علت وجود مشکل در گیربکس است.

 گاهی اوقات با تعویض روغن ممکن است مشکل حل شود. اما اگر باز هم در حالت خلاص صداهایی شنیدید، ممکن است قطعات گیربکس (چرخ دنده‌ها و…) فرسوده شده باشند. بنابراین حتما خودروی خود را به دست یک مکانیک کار بلد و حرفه‌ای بسپارید تا این مشکل را برای شما رفع کند.

تعمیر یا تعویض گیربکس‌هایی که مشکل بسیار جدی دارند، پرهزینه است. بنابراین عاقلانه‌ترین کار این است که در همان مراحل اولیۀ، هرگونه عملکرد و رفتار غیرعادی را در گیربکس اتوماتیک مزدا جدی بگیرید و به آن توجه کنید.

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک مزدا و راه‌حل‌های آن

تعویض دنده نامنظم در انواع خودروهای مزدا

1) گیربکس اتوماتیک چهار سرعته مزدا

اکثر خودروهای مزدا که دارای یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته هستند، اغلب مشکل لغزش دنده یا تعویض دندۀ نامنظم دارند. معمولاً هنگامی که ماشین زیاد گرم باشد، این اتفاق می‎افتد. روشن شدن چراغ موتور می‌تواند این مشکل را به ما اعلام کند. گاهی اوقات پس از خنک شدن خودرو این مشکل حل می‌شود.

علت و راه‌حل‌ها

  • سوئیچ ایمنی، اطلاعاتی را در مورد موقعیت دنده ارائه می‌دهد. اگر این سوئیچ فرسوده باشد، TCU اطلاعات نادرستی را برای انتخاب دندۀ مناسب دریافت می‌کند. معمولاً با تعویض این سوئیچ مشکل حل می‌شود.
  • سیم کشی یا دوشاخه‌ای که روی سوئیچ ایمنی در گیربکس اتوماتیک مزدا قرار گرفته‌، ممکن است آسیب دیده باشد. بهتر است بررسی این قطعه را به یک مکانیک متخصص بسپارید که از تعمیر آن مطمئن شوید.

2) گیربکس اتوماتیک پنج سرعته مزدا

خودروهای مزدا که از گیربکس اتوماتیک پنج سرعته استفاده می‌کنند هم گاهی در هنگام تعویض دنده 4 و 5، دچار مشکل می‌شوند. گاهی اوقات این مشکل منجر به ایجاد تغییرات نامنظم و تاخیر در تعویض دنده می‌شود. اگر گیربکس اتوماتیک مزدا این مشکل را داشته باشد، چراغ چک at روشن خواهد شد و کدهای مربوطه در حافظه آن ذخیره می‌شوند.

علت‌ و راه‌حل‌ها

  • ممکن است فنر یا دریچه‌ای که دندۀ 4 را درگیر می‌کند فرسوده یا خراب شده باشد. در این صورت، گیربکس اتوماتیک مزدا نمی‌تواند دنده 4 را درگیر کند. برای حل این مشکل کیت‌های جایگزینی وجود دارند که ارتقا یافته هستند و می‌توانند به طور دائم این مشکل را حل کنند.
  • سایش بیش از حد یا چسپندگی در شیر برقی باعث از دست دادن فشار سیال در گیربکس اتوماتیک مزدا می‌شود. این کاهش فشار منجر به تعویض سخت و نامنظم دنده می‌شود.

3) گیربکس اتوماتیک شش سرعته مزدا

خودروهای جدید مزدا که از گیربکس شش سرعته استفاده می‌کنند، ممکن است در هنگام تعویض دنده شتاب کندی داشته باشند. و یا اینکه در هنگام ترمزگیری و توقف، تعویض دنده به شدت با تاخیر انجام ‌شود.

علت و راه‌حل‌ها

  • گرفتگی فیلتر و عدم تعویض روغن ممکن است باعث ایجاد این مشکل در گیربکس اتوماتیک شوند. لازم است پس از مسافت‌های طولانی حتما مایع گیربکس را چک کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
  • ممکن است بدنۀ سوپاپ دچار سایش و فرسودگی شده باشد. که این فرسودگی باعث کاهش متناوب فشار سیال در گیربکس اتوماتیک مزدا می‌شود. در این حالت افراد متخصص قسمت‌هایی از گیربکس را که فرسوده هستند، تعویض می‌کنند تا از به وجود آمدن مشکلات دیگر جلوگیری کنند.

چرا باید مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا را جدی بگیریم؟

1) تعویض گیربکس پرهزینه است.

اگر فکر کردید گیربکس اتوماتیک خودرو مزدای شما عملکرد مناسبی ندارد و مشکلاتی که توضیح دادیم را دارید، بهتر است تا قبل از آسیب‌های جدی‌تر آن را نزد یک مکانیک خبره ببرید. اگر دیر بجنبید هزینۀ زیادی را باید برای تعویض گیربکس بپردازید.

2) ممکن است رانندگی برای شما غیر ممکن شود.

همانطور که گفتیم بخش مهم خودرو گیربکس آن است زیرا به خودرو اجازه حرکت می‌دهد. اگر سریعاً مشکل گیربکس اتوماتیک مزدا را حل نکنید، ممکن است خودرو آسیب جدی ببیند و برای مدت‌ها نتوانید رانندگی کنید.

3) خودرو شتاب کمتری دارد

اگر مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا را نادیده بگیرید کم کم سایر قسمت‌های خودرو (صفحات، دیسک‌ها و…) نیز دچار فرسودگی و آسیب شدید می‌شوند. در این حالت خودرو نمی‌تواند شتاب مناسبی را داشته باشد و شما از رانندگی لذت نخواهید برد.

روغن گیربکس اتوماتیک مزدا

روغن گیربکس اتوماتیک مزدا
روغن گیربکس اتوماتیک مزدا

به صورت کلی مهم‌ترین قسمت خودروی شما، گیربکس است. در واقع خودرو برای انتقال نیرو از موتور به دیفرانسیل و چرخ‌ها به گیربکس نیاز دارد. بنابراین برای عملکرد بهتر، گیربکس اتوماتیک مزدا به توجه و مراقبت بیش‌تری نیاز دارد.

یکی از راه‌های مراقبت از گیربکس اتوماتیک مزدا، استفاده از روغن مناسب است. روغن گیربکس‌های اتوماتیک را ATF می‌نامند. روغن گیربکس نقش روان‌ کننده برای بخش‌های متحرک خودرو را دارد و همچنین به عنوان خنک کننده برای دنده‌ها هم عمل می‌کند و مانع از داغ شدن آن‌ها می‌شود.

این روغن به علت داشتن گرانروی پایین، نیرو را به خوبی منتقل می‌کند. مهم‌ترین خاصیت آن جلوگیری از تشکیل کف و حباب در مخزن است که باعث می‌شود بازدهی روغن افزایش پیدا کند.

توجه داشته باشید استفاده از روغن نامناسب ممکن است باعث اختلال در تعویض دنده شود و به گیربکس اتوماتیک شما آسیب برساند. اگر با روغن‌های گیربکس اتوماتیک آشنایی ندارید بهتر است با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. در ادامه به چندین سوال متداول در مورد تعویض روغن در این خودرو پاسخ می‌دهیم.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مزدا چه موقع است

بسیاری از افراد می‌دانند که تعویض روغن موتور و فیلترهای مزدا بسیار مهم است، اما به تعویض روغن گیربکس این خودرو اهمیتی نمی‌دهند. از آنجایی که گیربکس وظیفۀ بسیار مهمی دارد، در صورت جدی نگرفتن این موضوع ممکن است مشکلاتی مانند تقه زدن گیربکس و نشتی را تجربه کنید.

 پس بهتر است در هر بار رانندگی طولانی مدت روغن گیربکس اتوماتیک مزدا را چک کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

چگونه متوجه شویم روغن گیربکس اتوماتیک مزدا نیاز به تعویض دارد

بررسی روغن گیربکس اتوماتیک مزدا
بررسی روغن گیربکس اتوماتیک مزدا

همان‌طور که گفتیم این مایع قسمت‌های متحرک گیربکس اتوماتیک مزدا را روغن کاری می‌کند. هنگامی که روغن فرسوده و آلوده شده و یا به دلیل نشتی از بین رفته باشد، علاوه بر اینکه گیربکس آسیب می‌بیند، عملکرد سایر قسمت‌های خودرو هم مختل می‌شود. در ادامه چند نمونه را توضیح می‌دهیم.

1) لغزش چرخ دنده‌ها

اگر روغن گیربکس اتوماتیک مزدا کم یا کثیف باشد، می‌تواند کمبود نیروی هیدرولیک را ایجاد کند و در نتیجه باعث لغزش دنده‌ها شود. در این حالت در هنگام تعویض دنده خودرو متوجه لغزش آن خواهید شد.

احساس می‌کنید دنده‌ای که با آن در حال رانندگی هستید، بدون دلیل تغییر می‌کند. حتی ممکن است این تعویض با صدای بلند یا ناله همراه باشد. در برخی موارد خودرو در هنگام تعویض دنده تکان می‌خورد.

هنگام لغزش گیربکس اتوماتیک مزدا، بهتر است از رانندگی خودداری کنید و در اسرع وقت آن را به تعمیرگاه ببرید زیرا ایمنی خودرو و سرنشینان بسیار مهم‌ است.

2) تعویض دنده کُند

آلودگی روغن چه در گیربکس اتوماتیک چه در نوع دستی این خودرو منجر به کُند شدن تعویض دنده می‌شود. البته این مشکل در خودروهایی که از گیربکس دستی استفاده می‌کنند، بیش‌تر دیده می‌شود. اما به هر حال در گیربکس‌های اتوماتیک هم ممکن است این اتفاق بیوفتد بنابراین باید به آن توجه کنید.

3) صداهای عجیب

هنگامی رانندگی ممکن است، متوجه صداهای غیر عادی مانند ناله و زوزه شدید در حالی که موتور در حال کار کردن است شوید. در این زمان باید خودرو را خاموش کنید. ابتدا مایع گیربکس اتوماتیک مزدا را بررسی کنید. مایع باید شفاف باشد، اگر رنگ مایع قهوه‌ای و تیره باشد بهتر است هر چه سریع‌تر آن روغن را تعویض کنید.

4) جهش خودرو

گاهی اوقات روغن آلوده با تاثیر بر روی گیربکس باعث می‌شود وسیلۀ نقلیه به صورت غیر قابل توضیحی به جلو حرکت کند، یا به اصطلاح به جلو بپرد. همچنین در دنده معکوس (عقب)، ممکن است فرد احساس کند که خودرو در حال لیز خوردن است.

روغن گیربکس اتوماتیک مزدا اگر تمیز باشد از این اتفاق جلوگیری می‌کند و عملکرد روان دنده‌ها را تضمین می‌کند.

5) نشت مایعات

در برخی موارد، نشت روغن از مشکلات اصلی خودرو است. معمولاً نشت روغن خیلی جدی نیست؛ مگر اینکه خودرو مقدار زیادی روغن از دست داده باشد.

با این حال افراد متخصص می‌توانند مشکلاتی از این قبیل را به راحتی برای شما حل کنند و رانندگی را برای شما  راحت‌تر کنند.

چرا باید روغن گیربکس اتوماتیک مزدا را عوض کنیم؟

در واقع گیربکس خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. روغن گیربکس هم مانند هر روغن دیگری (روغن موتور)، با گذر زمان کارایی کم‌تری دارد. رانندگی، توقف و حرکت مداوم و یدک کشی عمر گیربکس را کم می‌کنند.

با این حال، روغن گیربکس اتوماتیک مزدا برخلاف نوع دستی آن، علاوه بر روغن کاری قطعات به عنوان مایع هیدرولیک هم عمل می‌کند و تعویض دنده را آسان‌تر می‌کند.

پس بهتر است ابتدا گیربکس اتوماتیک مزدا را بررسی کرده و سپس در صورت لزوم روغن آن را تعویض کنید. این‌گونه از هزینه‌های زیاد و خرید گیربکس جدید هم جلوگیری می‌کنید.

چگونه روغن گیربکس اتوماتیک مزدا را چک کنیم؟

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که: آیا می‌توانید سطح مایع را بررسی کنید یا خیر. بسیاری از خودروهای مدرن فاقد میله برای بررسی روغن گیربکس هستند. بنابراین تنها یک فرد متخصص و حرفه‌ای می‌تواند آن را بررسی کند.

اما اگر خودروی شما دارای یک میلۀ اندازه‌گیری است، با ما همراه باشید. در ادامه نحوه بررسی روغن گیربکس اتوماتیک مزدا را توضیح می‌دهیم.

1) روغن موتور گرم شود
  • ابتدا ماشین را روشن کنید. برای بررسی سطح روغن باید موتور گرم شود و سپس وسیلۀ نقلیه را روی یک سطح صاف پارک کنید.
2) بررسی روغن گیربکس با موتور روشن یا خاموش؟
  • بر اساس دفترچه راهنما، تصمیم بگیرید که آیا روغن گیربکس را باید با موتور روشن یا خاموش بررسی کنید. بهتر است موتور خود را خاموش کنید و ترمز دستی را بکشید.
3) میله گیربکس را پیدا کنید
  • معمولا این میله در کنار موتور قرار دارد. اگر در پیدا کردن آن مشکل دارید دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.
4) میله اندازه گیری را تمیز کنید
  • میلۀ اندازه‌گیری را برداشته و آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید و مجدد دوباره در جای خود قرار دهید تا بتوانید سطح روغن را بررسی کنید.
5)مشاهده سطح روغن با بررسی میله
  • با برداشتن میله سطح روغن را مشاهده کنید، اگر سطح روغن کمتر از میانگین بود بهتر است روغن به آن اضافه کنید.

روغن گیربکس باید شفاف باشد، در صورتی که رنگ آن تیره باشد و یا بوی سوختگی دهد بهتر است هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید. اما مهم‌ترین نکته‌ این است که برای اطمینان از انجام تعویض روغن گیربکس اتوماتیک مزدا بهتر است در ابتدا دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

مشخصات گیربکس‌های اتوماتیک در انواع مدل‌های مزدا

مزدا 3 جدید

گیربکس اتوماتیک مزدا ؛ مزدا 3 جدید
گیربکس اتوماتیک مزدا ؛ مزدا 3 جدید

نسخه‌های اتوماتیک مزدا 3 جدید به موتور دو لیتری مجهز هستند. این موتور قدرتی حدود 147 اسب بخار را با گشتاوری حدود 187 نیوتن متر تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک مزدا 3، یک گیربکس پنج سرعته است که وظیفۀ انتقال نیرو به چرخ های جلو را بر عهده دارد.

مزایای مزدا 3 جدید

1) موتور خوب: با مشخصات فنی گفته شده، مزدا 3 جدید تقریبا شتاب 10.5 ثانیه‌ای دارد و مصرف مناسب بنزین در این خودرو، سبب می‌شود تا امتیاز موتور آن بالا باشد.

2) خودرویی ایمن: از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات ایمنی این خودرو می‌توانیم به مواردی مانند سیستم کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESC، توزیع نیروی ترمز الکتریکی EBD و ترمز ضد قفل ABS اشاره کرد.

گیربکس اتوماتیک قوی: گیربکس اتوماتیک مزدا 3، پنج سرعته است. این گیربکس علاوه بر داشتن حالت تعویض دستی یا تیپ ترونیک، به تعویض کننده روی فرمان هم مجهز شده و سبب می‌شود رانندگی بهتری را تجربه کنید.

معایب مزدا 3 جدید:

1) کیفیت رنگ پایین

2) پلتفرمی قدیمی

3) ارتفاع سواری پایین

مزدا 6

گیربکس اتوماتیک مزدا ؛ مزدا 6

این محصول دومین نسل از خودروی محبوب مزدا 6 است که اکنون مجهز به تکنولوژی اسکای اکتیو (Sky Activ) شده است. مزدا 6، کیفیت بالای رانندگی، ایمنی فوق العاده و عملکرد زیست محیطی بالایی را به خریداران عرضه می‌کند.

موتور این خودرو دارای نیروی 187 اسب بخار و گشتاوری حدود 252 نیوتن متر است که با این حساب دور موتور عالی را ثبت می‌کند. نکته مهم دیگر این است که گیربکس اتوماتیک مزدا 6، یک گیربکس شش سرعته حرفه ‌ای است.

این خودرو دارای سیستم نظارت بر عقب (RVM)، چراغ‌های جلوی منطبق شونده (AFS)، سیستم پشتیبانی ترمز هوشمند برای رانندگی در سطح شهر (SCBS)، سیستم کنترل هوشمند نور بالای چراغ‌ها (HBC) و سیستم هشدار دهنده خروج از خطوط جاده (LDWS) است.

مزدا 323

گیربکس اتوماتیک مزدا ؛ مزدا 323

این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری با قدرت 106 اسب بخار است. گیربکس اتوماتیک مزدا 323، چهار سرعته است که با ایجاد امکانات مناسب و استهلاک کم باعث می‌شود شما رانندگی بهتری را تجربه کنید.

امکانات برجسته این خودرو عبارتند از: آینه‌های برقی تا شونده، تهویه مطبوع غیر اتوماتیک، کیسه هوایی ایمن و ترمز ABS + EBD.

مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا

باید بدانید گیربکس اتوماتیک مزدا مهم ترین قسمت‌ خودروی شما محسوب می‌شود پس توجه به علائم و مشکلات آن بسیار ضروری است. در ادامه برخی از مشکلات آن را به همراه راه حل‌های احتمالی توضیح خواهیم داد.

علائم رایج مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا

1) جا به جایی سخت

2) درگیر نشدن گیربکس اتوماتیک

3) دور موتور بالا

4) بوی سوختگی

5) هنگام تعویض یا معکوس کردن دنده، خودروی شما حرکت نمی‌کند.

بسیاری از مشکلات گیربکس اتوماتیک مزدا مانند دور موتور بالا و حرکت نکردن خودرو در حالت درایو (Drive)، اغلب به دلیل کم بودن میزان مایع انتقال دهنده ایجاد می‌شود در این صورت بلافاصله سطح مایع انتقال در گیربکس اتوماتیک را بررسی کنید.

لغزش دنده و تعویض نامنظم

مدل هایی از مزدا که از گیربکس اتوماتیک چهار سرعته استفاده می‌کنند، می‌توانند دچار لغزش شوند. این اتفاقات اغلب در هنگام گرم کردن اتومبیل رخ می‌دهند و ممکن است چراغ موتور روشن شود و یا نشانگر Overdrive در داشبورد چشمک بزند. گاهی اوقات، پس از خنک شدن خودرو مشکل برطرف می‌شود.

راه حل‌های احتمالی:

احتمالاً سوئیچ ایمنی که اطلاعات مربوط به موقعیت انتخاب دنده را می‌دهد، خراب است. در این صورت TCU اطلاعات نادرستی در مورد چرخ دنده‌های انتخاب شده دریافت می‌کند که باعث بر هم خوردن الگوهای شافت در گیربکس اتوماتیک مزدا می‌شود.

در هنگام شتاب، صدای جرقه زدن را بشنوید.

وسایل نقلیه جدید مزدا با گیربکس اتوماتیک شش سرعته، در قسمت چرخ‌های جلو و یا چهار چرخ متحرک می‌توانند در هنگام شتاب جرقه را ایجاد کنند.

در برخی موارد در هنگام ترمز گرفتن تا توقف کامل خودرو، ممکن است تغییر سرعت به طور نامحسوسی به تاخیر بیفتد.

راه حل‌های احتمالی:

ممکن است مایعات انتقال گیربکس اتوماتیک مزدا مناسب نبوده و یا اینکه فیلتر روغن مسدود شده باشد. سایش بیش از حد منافذ داخل دریچه، باعث از بین رفتن متناوب فشار مایع انتقال می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم هرگونه مشکل را در گیربکس خودروی خود جدی گرفته و آن را به تعمیرگاه مخصوص خود ببرید.

نسل جدید گیربکس اتوماتیک مزدا | گیربکس اسکای اکتیو (SKYACTIV_DRIVE)

اسکای اکتیو - گیربکس اتوماتیک مزدا

نسل جدید گیربکس اتوماتیک مزدا، بازده و گشتاوری مناسب دارد. گیربکس SKYACTIV_DRIVE به عنوان فناوری جدید شناخته شده در مقایسه با سایر گیربکس‌ها از محبوبیت بیش‌تری برخوردار است.

ویژگی‌های گیربکس اتوماتیک SKYACTIV_DRIVE

  • مزایای این گیربکس ترکیبی از مزایای تمام گیربکس‌های اتوماتیک معمولی، گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT) و گیربکس‌های دو کلاچه (DCT) است.
  • محدودۀ قفل در این نوع از گیربکس اتوماتیک مزدا، به طور چشمگیری افزایش یافته و راندمان و بازده گشتاور را بهبود می‌بخشد. به همین علت فرد در هنگام رانندگی احساس بهتری دارد.
  • بهبود 4 تا 7 درصدی در مصرف سوخت نسبت به گیربکس‌های فعلی

گیربکس‌های اتوماتیک (AT) را می‌توان به سه دسته تقسیم بندی کرد:

  1. گیربکس CVT: نسبت‌های مختلف دنده را با یک جفت قرقره تولید می‌کند.
  2. گیربکس دوکلاچه: همان طور که از اسمش پیداست، این گیربکس از دو کلاچ مجزا برای دنده‌های زوج و فرد استفاده می‌کند.
  3. گیربکس AT: نسبت‌های مختلف دنده را با مجموعه‌ای از دنده‌های سیاره‌ای ایجاد می‌کند.

فواید مهم گیربکس AT:

  • بهره‌ وری مناسب سوخت
  • روشن شدن سریع ( داشتن عملکرد سریع و مناسب در سربالایی‌ها و سرازیری‌ها)
  • احساس راحتی در رانندگی
  • تعویض دنده آسان و راحت

جدول زیر مزایا و معایب هر گیربکس را نشان می‌دهد.

skyactiv-drive_گیربکس اتوماتیک مزدا

وظیفۀ مبدل گشتاور در گیربکس اتوماتیک مزدا

مبدل گشتاور نیروی موتور را از طریق مایع به گیربکس منتقل می‌کند. به همین علت تعویض دنده به آرامی انجام می‌شود.

تنها مشکل این است که گاهی اوقات در هنگام مصرف سوخت، قدرت گیربکس اتوماتیک مزدا کاهش پیدا می‌کند و باعث ایجاد لغزش در هنگام شتاب‌گیری می‌شود. به همین علت سرعت خودرو از سرعت موتور عقب می‌ماند.

بنابراین مبدل گشتاور با یک کلاچ قفل شده و از طرف دیگر توربین مبدل گشتاور هم به پروانه قفل می‌شود تا مصرف سوخت را بهبود ببخشند.

برای رانندگی بهتر و بهبود مصرف سوخت، محدودۀ قفل شده باید به حداکثر برسد که در شکل زیر نشان داده‌ایم. با این حال، برای انجام این کار باید عملکرد NVH و قابلیت کلاچ را بررسی کرده و از آن مطمئن شوید.

skyactiv-drive_ گیربکس اتوماتیک مزدا

مزدا با آنالیزهای دقیق در عملکرد موتور، پایه‌ها، اگزوز، بدنه و کنترل سیستم (با گیربکس AT) بر NVH غلبه کرد. همچنین برای جلوگیری از ایجاد گرما و لغزش، قفل‌ها و کلاچ را به صورت دقیق بررسی کرده و عملکرد خوب آن را تضمین می‌کند.

مطالب مرتبط