تعمیر گیربکس اتوماتیک, تعمیرگاه گیربکس سروستانی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یک سیستم حیاتی در وسیله نقلیه شماست. این گیربکس برای اطمینان از عملکرد طولانی مدت، نیاز به مراقبت و توجه مناسب از جانب شما دارد. بنابراین، تعمیر گیربکس اتوماتیک در مواردی که گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شده باشد، بسیار با اهمیت است.

گیربکس‌های اتوماتیک مدرن پر از سنسور هستند تا کامپیوترها بتوانند به راحتی و با دقت زیاد مواردی را کنترل کنند. مواردی مانند دمای مایع، سطح مایع و فشار کلی درون سیستم انتقال.

بسیاری از مردم به این موضوع توجهی نمی‌کنند که تعویض یک گیربکس اتوماتیک می‌تواند هزینه‌ای حتی بیشتر از تعویض موتور خودرو داشته باشد. به همین دلیل اگر می‌خواهید از یک تعمیر اساسی و پر هزینه پیشگیری کنید، به علائم و مشکلاتی که در این مقاله به آنها اشاره می‌کنیم، توجه کنید.

رایج ترین مشکلات گیربکس اتوماتیک

1) حسگر شکسته

وسایل نقلیۀ مدرن در همه جا سنسور دارند و این شامل انتقال قدرت نیز می‌شود. اما مشکل اصلی این است که با فرسوده شدن یک وسیلۀ نقلیه، این حسگرها هم فرسوده و خراب می‌‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، حتما باید آنها را تعویض کنید.

2) احساس لرزش در چرخ دنده

گیربکس اتوماتیک خودرو هنگام تعویض دنده باید به صورت نرمال کار کند. یعنی شما نباید در حین تعویض دنده احساس لغزش یا لرزش داشته باشید. اگر لرزش‌هایی را احساس می‌کنید، دلیلش این است که اجزای داخلی سیستم دچار ساییدگی شده است. پس باید سریع‌تر به آن رسیدگی کنید وگرنه هزینه زیادی روی دستتان خواهد گذاشت.

چه عواملی باعث لغزش در گیربکس اتوماتیک می‌شوند؟

  • کم بودن مقدار روغن گیربکس
  • چرخ دنده‌های فرسوده

لغزش در گیربکس اتوماتیک را چگونه رفع کنیم؟

وقتی متوجه شدید که گیربکس شما از دنده خارج شده، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به مایع انتقال دهنده کمی مواد افزودنی اضافه کنید تا مانند قبل کار کند. داغی بیش از حد گیربکس ممکن است به دلیل معیوب بودن سنسورهای سرعت، مشکل در سلونوئیدهای گیربکس یا لغزش در گیربکس باشد.

3) شیر برقی معیوب

شیر برقی معمولاً بیشتر از سنسورها دوام می‌آورد. اما اگر گیربکس شما قدیمی باشد و یا کمی هم بدشانس باشید، ممکن است متوجه شوید که گیربکس شما دارای شیر برقی معیوب است. سلونوئیدها از سنسورها گران‌ترند، بنابراین آمادگی این را داشته باشید که هزینه‌های زیادی را برای تعمیر بپردازید.

تشخیص خرابی و تعویض شیر برقی کار تخصصی است و نیاز به مهارت، دقت و ابزارهای مخصوصی دارد. بنابراین حتما آن را به یک تعمیرگاه مجهز و مطمئن بسپارید تا آنها اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو شما بکنند.

4) باندهای گیربکس اتوماتیک خراب شده و یا شکسته شده باشد.

باندهای گیربکس اتوماتیک ممکن است فرسوده یا شکسته شوند. این مشکل می‌تواند باعث لغزش در گیربکس اتومبیل شما شود. باندها چیزهایی هستند که چرخ دنده‌ها را در گیربکس اتوماتیک به یکدیگر پیوند می‌دهند. برای رفع این مشکل، باید باندها و قطعات فرسوده و معیوب تعویض شوند.

5) مبدل گشتاور فرسوده شده باشد.

همۀ گیربکس‌های اتومبیل، مبدل گشتاور دارند. مبدل گشتاور دارای عمر مفید و مناسبی است. اما فرسودگی آن دور از ذهن نیست. اگر مبدل فرسوده شود، چرخ دنده خودروی شما تغییر پیدا می‌کند و ممکن است صداهایی مانند سنگ زنی بشنوید. در این زمان، تعمیر گیربکس اتوماتیک در اولویت قرار می‌گیرد.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

6) نشت روغن گیربکس اتوماتیک

رایج‌ترین مشکلی که ممکن است برای یک گیربکس اتوماتیک به وجود بیاید، کاهش سطح روغن در اثر نشت آن است. اگر زیر خودرو لکه‌های سیاه یا قرمز جمع شود به احتمال زیاد نشانۀ نشت روغن از گیربکس است.

مایع گیربکس از طریق واشر و مهر و موم در داخل قرار می‌گیرد. با گذر زمان گیربکس، واشر و مهر و موم می‌توانند فرسوده شوند. در این شرایط تعویض فیلتر گیربکس، به احتمال زیاد مشکل شما را حل خواهد کرد.

دلایل نشت روغن گیربکس:

نشت روغن گیربکس - تعمیر گیربکس اتوماتیک
نشت روغن گیربکس - تعمیر گیربکس اتوماتیک

• پنل انتقال قدرت

در اکثر مدل‌های اتومبیل، هر بار که جعبه دنده برداشته می‌شود، باید واشر آن نیز تعویض شود. از طرفی دیگر مایع انتقال دهنده به آرامی آنها را می‌خورد به همین دلیل آنها فرسوده می‌شوند و شروع به نشت می‌کنند.

• جعبه انتقال شکسته شده و یا زنگ زده باشد

یکی دیگر از دلایل عمده نشت انتقال نیرو، شکسته شدن جعبۀ انتقال است. اگر گیربکس شما دارای یک جعبۀ انتقال آلومینیومی باشد، زنگ زدگی آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

• پلاگین تخلیه جعبه انتقال

همۀ گیربکس‌های اتوماتیک شاخه تخلیه ندارند، اما برخی از آنها دارای پلاگین هستند. از پلاگین برای تخلیه روغن استفاده می‌شود و اگر برای چند مدت زیادی تعویض نشود، باعث نشت روغن می‌شود.

• پنل انتقال خم شده باشد

ظرف انتقال فولاد بسیار ضعیف است و اگر کسی با یک پیچ گوشتی بزرگ به برداشتن آن اقدام کند، خطر خم شدن آن وجود دارد. اگر خم شدگی اتفاق افتاده باشد، ممکن است مجبور شوید جعبه دنده را کاملاً تعویض کنید.

• لوله انتقال مایعات

برخی از گیربکس‌های اتوماتیک دارای خنک کننده مایع هستند. اگر گیربکس اتوماتیک خنک شده داشته باشید، به احتمال زیاد خطوط سیال به سمت کولر گیربکس جلوی ماشین خواهند رفت. این خطوط از فولاد ساخته شده‌اند و معمولا سوراخ‌های زنگ زدگی ایجاد کرده و شروع به نشت می‌کنند.

• تهویۀ انتقال مسدود شده باشد

اکثر گیربکس‌های اتوماتیک دارای نوعی تهویۀ انتقال آزاد در بالای جعبه دنده هستند تا اطمینان حاصل شود که فشار زیادی در داخل آن ایجاد نمی‌شود. این تهویه‌‌های کوچک انتقال قدرت می‌توانند در برخی از مدل‌های خودرو مسدود شوند، که باعث ایجاد نشت انتقال در همه جا می‌شود.

معرفی کارگاه‌های مناسب جهت تعمیرات و سرویس‌های دوره ایی گیربکس اتوماتیک

یکی از نکات دارای اهمیت، حفظ و نگه‌داری گیربکس اتوماتیک است. نباید از این نکته غافل شد که گیربکس‌های اتوماتیک دارای حساسیت بالا و روش‌های نگه‌داری‌های خاص هستند. به همین دلیل در این مقاله، خارج از اشاره به نکاتی که در ارتباط با این نوع گیربکس‌ها اشاره شد در تلاشیم تا بتوانیم تعمیرگاه مناسب جهت ارائه خدمات تخصصی و تهیه قطعات اصلی و باکیفیت به شما عزیزان معرفی کنیم.

تعمیرگاه سروستانی واقع در بلوار ساحلی شرقی شیراز، یکی از تعمیرگاه‌های مورداطمینان و دارای تخصص کافی درزمینه تعمیر گیربکس اتوماتیک است. با مراجعه به سایتی که هم‌اکنون در آن مشغول خواندن این مقاله هستید (شیراز گیربکس) می‌توانید از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوید. تعمیرگاه سروستانی با ارائه خدماتی مانند: تعمیر و سرویس انواع گیربکس‌های اتوماتیک، مشاوره درزمینه تعمیر و نگه‌داری انواع گیربکس‌های اتوماتیک، عیب‌یابی و رفع ایرادات گیربکس‌های اتوماتیک و فروش قطعات گیربکس‌های اتوماتیک در خدمت مراجعه‌کنندگان محترم است. درصورتی‌که تمایل به استفاده از خدمات تعمیرگاه سروستانی دارید، با مراجعه به سایت شیراز گیربکس و بخش دریافت نوبت می‌توانید به‌صورت اینترنتی جهت مراجعه به تعمیرگاه زمان دلخواه خود را مشخص کنید.

تهیه قطعات مناسب گیربکس اتوماتیک

نباید فراموش کرد که یکی از تأثیرگذارترین نکات در نگه‌داری گیربکس‌های اتوماتیک، تهیه قطعات دارای اصالت و کیفیت مناسب است. قطعات یدکی که جهت استفاده در گیربکس‌های اتوماتیک به کار گرفته می‌شوند، می‌توانند طول عمر و سلامت گیربکس اتوماتیک را ضمانت کنند. تعمیرگاه سروستانی با بهره بری از علم خود در ارتباط با انواع گیربکس‌های اتوماتیک و قطعات مناسب، این بستر را فراهم کرده است تا بتواند قطعات موردنیاز و دارای کیفیت مناسب را به مشتریان و مراجعین محترم ارائه کند.

جهت تأمین قطعات و مقایسه کالاهای موجود، می‌توانید به بخش محصولات در سایت شیراز گیربکس مراجعه کنید. با بازدید از این بخش وب‌سایت شیراز گیربکس می‌توانید قطعات موردنیاز خودروی خود را فراهم کنید. بعد از سفارش کالا در سایت شیراز گیربکس، سفارش شما به‌سرعت به‌وسیله بخش پشتیبانی پی گیری می‌شود و با شما تماس خواهند گرفت. همچنین با دنبال کردن سایت شیراز گیربکس، امکان باخبر شدن از کالاهای جدید و خدمات نیز در دسترس شما عزیزان است.

آشنایی با نکاتی که به ما در ارتباط با نیاز به تعمیر گیربکس هشدار می‌دهد

معمولاً خرابی گیربکس با نشانه‌هایی همراه است که شناسایی این موارد کمک می‌کند سریع‌تر از مشکلات گیربکس اتوماتیک باخبر شوید. از سوی دیگر آشنایی با مشکلات رایج انواع گیربکس اتوماتیک و دلایل به وجود آمدن آنها باعث می‌شود تا بتوان زمان مناسب برای تعمیرات گیربکس اتوماتیک را بهتر تشخیص داد.

البته نباید این موضوع را فراموش کرد که آشنایی با این مشکلات باعث می‌شود تا در زمینه حفظ سلامت خودرو و گیربکس اتوماتیک نیز بهتر عمل کرد و در طولانی‌مدت شاهد کاهش هزینه‌های تعمیرات و طول عمر مفید خودرو باشید. در ادامه این مقاله به بررسی مشکلات و نقص‌های فنی گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم.

روشن شدن چراغ اخطار موتور خودرو

زمانی که چراغ اخطار موتور خودرو اتوماتیک روشن می‌شود، به این معنی است که مشکل و یا مشکلاتی در گیربکس و یا موتور خودرو وجود دارد که باید هرچه سریع‌تر بررسی شود. خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک معمولاً دارای دستگاه‌های پیشرفته ایی هستند که از انواع حس‌گر در قسمت‌های مختلف آن استفاده‌شده است. باید خاطرنشان شد که روشن شدن چراغ گیربکس به معنی وجود حتمی و یا خرابی گیربکس نیست.

تغییر سطح روغن

اگر در محل عبور خودرو یا جایی که آن را پارک کرده‌اید، متوجه نشت  مایع قرمز روشن یا قرمز تیره به چشم خورد، احتمالاً مشکل از گیربکس است. پی گیری نکردن و ساده گذشتن از این موضوع باعث می‌شود تا درازمدت مشکلات بسیاری به خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند وارد شود و هزینه نهایی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به طرز قابل‌توجهی افزایش یابد.

نکته‌ای که باید خاطرنشان شد این است که روغن گیربکس برخلاف روغن‌موتور، به‌مرورزمان و در اثر حرکت نباید کاهش پیدا کند. پس درصورتی‌که شاهد کم شدن سطح روغن گیربکس اتوماتیک بودید، احتمال نشتی بسیار بالاتر است. در حالت عادی بهتر است روغن گیربکس اتوماتیک هر ۳۰ الی ۴۰ هزار کیلومتر تعویض شود.

صدای کوبش یا وزوز در زمان خلاص بودن خودرو

اگر در زمان رانندگی یا وقتی‌که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، صدایی شبیه به زوزه در گیربکس اتوماتیک احساس کردید یا در قسمت زیرین خودرو صدای کوبش به گوش رسید، به‌احتمال‌زیاد گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شده است. به گوش رسیدن این صدا‌های ناهنجار در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات مختلف گیربکس مانند کم شدن روغن یا از دست رفتن کارایی آن باشد.

در صورت پی گیری نکردن این موضوع، ممکن است بعد گذشت زمان نامشخصی خودروی شما نیازمند تعمیر گیربکس به‌صورت اساسی شو. پیشنهاد متخصصین گیربکس سروستانی این است که در صورت مشاهده نشانه‌های ذکرشده در بالا و ادامه مقاله حتماً به تعمیرگاه مراجعه کرده و از خدمات آنها استفاده کنید.

چراغ گیربکس اتوماتیک یا AT

چراغ AT - تعمیر گیربکس اتوماتیک
چراغ AT - تعمیر گیربکس اتوماتیک

اگر رایانه سنسورهای غیر عادی را تشخیص دهد، کدی ذخیره شده و چراغ نشانگر گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود تا مشکلات احتمالی را به راننده هشدار دهد. عملکرد سنسورهای غیرعادی سبب روشن شدن چراغ می‌شود. بنابراین همیشه حسگرها را بررسی کنید.

در صورت روشن بودن چراغ گیربکس اتوماتیک چه باید کرد؟

یکی از رایج ‌ترین موضوعاتی که باعث روشن شدن این چراغ می‌شود، این است که دمای مایع انتقال دهنده از حد نرمال بالاتر باشد. شما باید سطح مایع و وضعیت گیربکس اتوماتیک را بررسی کنید.

بنابراین هر چه سریع‌تر رانندگی را متوقف کنید. ادامۀ رانندگی با این شرایط بسیار خطرناک است. ابتدا جایی را برای پارک کردن خودرو پیدا کنید و مدتی صبر کنید تا گیربکس خنک شود و سپس با احتیاط دوباره رانندگی کنید.

اگر چراغ دوباره روشن شد، ماشین را متوقف کرده، بگذارید مایع گیربکس کمی گرم شود و سپس ماشین را به تعمیرگاه برسانید تا تعمیر کاران متخصص، اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو شما کنند.

آیا رانندگی با روشن بودن چراغ گیربکس اتوماتیک ایمن است؟

اگرچه ممکن است از نظر شما رانندگی با چراغ روشن مشکل بسیار جدی نباشد، اما اگر در اسرع وقت به آن رسیدگی نکنید سبب سایش زیادی در سیستم انتقال قدرت می‌شود و طول عمر آن را بطور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *