تعمیر گیربکس اتوماتیک, تعمیرگاه گیربکس سروستانی, گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک

هر آنچه که در دنیا وجود دارد نیازمند به توجه و نگهداری است! از جایی که خودروهای اتوماتیک رانندگی با کیفیتی را در اختیار افراد قرار می‌دهند؛ پس برای مراقبت از آن‌ها باید سرویس گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گیربکس‌های اتوماتیک نیاز به تعویض روغن و یا سرویس‌های دوره‌ای ندارند. اما بهتر است بدانید به علت داشتن عملکرد پیچیده، این گیربکس‌ها ممکن است دچار فرسودگی شوند یا اینکه قطعات آن‌ها آسیب ببینند؛ بنابراین تعمیر گیربکس بسیار پرهزینۀ خواهد بود. به همین علت باید نگهداری از آن را در الویت قرار دهید تا خودروی شما بهترین عملکرد را داشته باشد.

در این مطلب قصد داریم هر آنچه که نیاز است در مورد سرویس گیربکس اتوماتیک بدانید را برای شما عزیزان توضیح دهیم؛ پس تا آخر با ما همراه باشید.

درک عملکرد گیربکس اتوماتیک

درک عملکرد گیربکس؛ سرویس گیربکس اتوماتیک

برای اینکه به اهمیت سرویس گیربکس اتوماتیک پی ببرید، بهتر است در ابتدا راجب به عملکرد گیربکس اتوماتیک صحبت کنیم.

همان‌طور که می‌دانید همۀ خودروها برای حرکت به نیرو نیاز دارند و این میزان نیرو لازم است که از یک منبع مناسب دریافت شود. در اینجا تولید کننده نیرو همان موتور خودرو بوده که باید در محدودۀ مناسبی از RPM قرار بگیرد تا بتواند به درستی کار کند.

گیربکس اتوماتیک باید خروجی موتور را به سرعت و گشتاور تبدیل کند و آن را به موتور و چرخ‌ها انتقال دهد. در این صورت فرد می‌تواند خودرو را به حرکت درآورد.

انجام این کار فشارهای زیادی را به گیربکس وارد می‌کند و موجب ایجاد گرما و اصطکاک در گیربکس می‌شود. این موارد باعث جدا شدن ذرات ریز فلزی از چرخ‌ دنده‌ها و سایر قطعات شده و مایع گیربکس را آلوده می‌کنند. با آلوده شدن مایع، عملکرد سیال هم مختل می‌شود و سایر قطعات هم دچار سایش و فرسودگی می‌شوند.

حتما تا به اینجا اهمیت سرویس گیربکس اتوماتیک را متوجه شده‌اید. برای جلوگیری از خرابی قطعات و همچنین افزایش طول عمر گیربکس باید خودرویتان را به یک فرد متخصص بسپارید تا آن را بررسی کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گیربکس اتوماتیک، کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص سرویس گیربکس اتوماتیک ، می‌توانید با کلیک بر روی دکمه های زیر، با متخصصان مجموعۀ شیراز گیربکس در ارتباط باشید.

سرویس گیربکس اتوماتیک چگونه انجام می‌شود؟

سرویس گیربکس اتوماتیک چگونه انجام می‌شود. | سرویس گیربکس اتوماتیک

یکی از گران‌ترین قطعات در خودروی شما گیربکس است. با گذشت زمان، مایع گیربکس تحلیل می‌رود و در صورت توجه نکردن به آن بسیاری دیگر از قطعات خودرو آسیب می‌بینند. با فرسودگی قطعات، شما لرزش گیربکس را احساس می‌کنید. بنابراین برای کاهش این مشکلات تعویض قطعات و روغن گیربکس بسیار مهم است. دربارۀ مشکلات گیربکس اتوماتیک در ادامه بیش‌تر صحبت می‌کنیم.

برای سرویس گیربکس اتوماتیک یک تکنسین آموزش دیده محلول تمیزکننده را به گیربکس اضافه می‌کند. سپس خودرو را به مدت چند دقیقه روشن می‌گذارد تا مایع آلوده در گیربکس جمع شود. در آخر هم با کمک یک دستگاه مخصوص مایع آلوده و قدیمی را به طور کامل بیرون می‌آورد و باعث می‌شود که گیربکس اتوماتیک عملکردی روان داشته باشد.

همراهی و اعتماد شما به مجموعه شیراز گیربکس

چه موقع باید سرویس گیربکس اتوماتیک را انجام دهیم؟

سرویس گیربکس اتوماتیک دو نوع است که در ادامه این دو مورد را به صورت کامل بررسی می‌کنیم. اما همۀ ما می‌دانیم که رانندگی اصولی و داشتن آگاهی دربارۀ عملکرد گیربکس، نقش مهمی در افزایش طول عمر آن دارد.

لازم به ذکر است که زمان توصیه شده برای انجام سرویس گیربکس اتوماتیک، با توجه به نوع خودرو و گیربکس متفاوت است. اما شما برای احتیاط بیش‌تر بهتر است بین 20000 و 60000 کیلومتر، خودروی خود را بررسی کنید.

انواع سرویس گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک

1) سرویس روغن گیربکس اتوماتیک

به طور کلی دو وظیفۀ مهم روغن کاری و تمیز کاری بر عهدۀ روغن‌های گیربکس اتوماتیک است. با گردش روغن در قطعات گیربکس، ذرات آلوده از بین می‌روند. توجه داشته باشید که در صورتی که این نوع از سرویس گیربکس اتوماتیک را انتخاب می‌کنید، حتما فیلتر را تعویض یا تمیز کنید.

دقت کنید که حتما از روغن مخصوص به خودرویتان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به صورت کلی روغن‌های گیربکس اتوماتیک با اسم ATF شناخته می‌شوند. جهت انتخاب بهترین روغن گیربکس باید اطلاعات کافی در مورد گیربکس خودرو داشته باشید.

برای اطلاعات بیش‌تر در این مورد پیشنهاد می‌کنیم مطلب “روغن گیربکس اتوماتیک” را مطالعه کنید.

زمان بررسی سلامت روغن گیربکس باید به رنگ آن دقت کنید. روغن‌های سالم معمولا رنگ روشن دارند و شفاف هستند. اما با افزایش آلودگی روغن، رنگ آن تیره‌تر می‌شود و گاهی اوقات بوی سوختگی هم می‌دهد. برای اینکه چرخ دنده‌ها و به طور کلی خودرو به خوبی کار کند، باید سطح روغن حتما بررسی شود. تمام این کارها در سرویس روغن گیربکس اتوماتیک توسط افراد باتجربه انجام می‌شود.

2) سرویس دوره‌ای گیربکس اتوماتیک

سرویس گیربکس اتوماتیک به صورت دورهای، بخشی منظم از تعمیر و نگهداری از خودرو است. یعنی علاوه بر بررسی روغن، سایر قسمت‌های گیربکس هم بررسی شده و در صورت نیاز قطعات گیربکس تعمیر و یا تعویض می‌شوند.

از کجا بفهمیم خودروی ما نیاز به سرویس گیربکس اتوماتیک دارد؟

از آن جایی که گیربکس اتوماتیک دارای یک سیستم مکانیکی و رایانه‌ای پیچیده است؛ بنابراین هر گونه سهل انگاری در انجام سرویس گیربکس اتوماتیک به ضرر شما و خودرویتان تمام خواهد شد. علائم خرابی گیربکس یکی از راه‌های کمک کننده است که نشان می‌دهد خودروی شما نیاز به بررسی دارد. در ادامه دربارۀ مشکلات گیربکس اتوماتیک صحبت می‌کنیم.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

انجام سرویس گیربکس اتوماتیک برای پیشگیری از مشکلات گیربکس

1) بوی سوختگی

یکی از رایج‌ترین مشکلات گیربکس، استشمام بوی سوختگی است. اغلب این اتفاق به علت گرم شدن بیش از حد گیربکس می‌افتد. اگر سطح روغن کم و یا آلوده باشد باعث نشت آن می‌شود. در این صورت مایع روان عمل نخواهد کرد و دمای گیربکس بالا می‌رود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل باید در سرویس گربکس اتوماتیک، روغن گیربکس را تعویض و برای اطمینان فیلتر آن را هم بررسی کنید.

2) صداهای ناله و زوزه

اگر شما هم نگران شنیدن صداهای غیر عادی در خودروی خود هستید، باید گیربکس و قطعات خودرو را بررسی کنید. برخی از صداها ممکن است به دلیل روغن گیربکس و برخی دیگر به علت فرسودگی قطعات باشد. برای اطمینان بیش‌تر خودروی خود را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید تا از ایجاد مشکلات جدی‌تر پیشگیری کنید.

3) لرزش گیربکس

ممکن است شما هم در هنگام تعویض دنده یا حرکت خودرو، متوجه لرزش آن شده باشید. شاید در ابتدای کار این مشکل را جدی نگیرید و سرسری از آن بگذرید. اما بهتر است در همین مراحل اولیه با سرویس گیربکس اتوماتیک این مشکل را رفع کنید. در غیر این صورت چرخ دنده‌های خودرو آسیب می‌بینند و گیربکس عملکرد خوبی نخواهد داشت.

4) نشت مایع

رنگ شفاف نشان دهنده سالم بودن روغن است. اما اگر در زیر خودرو همین مایع شفاف را دیدید باید به خرابی گیربکس خود شک کنید. ممکن است نشت مایع به علت خرابی واشرها یا مهر و موم گیربکس، آسیب دیدگی چرخ دنده و یا حتی کاهش سطح روغن باشد. تشخیص این موارد برای فردی که اطلاعاتی در این زمینه ندارد کمی سخت است. بنابراین برای تعویض قطعات و شناسایی دقیق مشکلات حتما خودرویتان را به افراد حرفه‌ای بسپارید.

5) روشن بودن چراغ هشدار خودرو

روشن بودن چراغ هشدار، مشکلات گیربکس را به ما اخطار می‌دهد که چشم پوشی از آن آسیب جدی را به خودرو وارد می‌کند. با افزایش دمای گیربکس به علت معیوب بودن سنسورها و مشکلات سلونوییدها، چراغ هشدار روشن می‌شود. البته کامپیوتر مرکزی در خودروهای اتومات در زمینۀ مربوط به مشکلات گیربکس بسیار کمک کننده هستند. زیرا با دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف اگر متوجه مشکلی شود آن را اطلاع می‌دهد.

راجب علائم خرابی گیربکس اتوماتیک بیشتر بدانید

کلام آخر

در حقیقت با سرویس گیربکس اتوماتیک و استفاده از لوازم ساده و هزینۀ کم‌تر، خودرویی سالم‌تر داشته باشید و از رانندگی لذت ببرید. می‌توان گفت که انجام این کار یکی از مهم‌ترین وظیفۀ مالکان خودرو است که نباید از آن غافل شوند. مهم نیست برند خودروی شما چیست. فقط کافی است در هنگام خرید خودرو دفترچۀ آن را مطاله کنید تا تمام اطلاعات مربوط به سرویس گیربکس اتوماتیک را متوجه شوید.

نوبت تعمیر گیربکس اتوماتیک در شیراز

⚠️ کاربران گرامی توجه نمایید؛ در مجموعه شیراز گیربکس خدمات مرتبط با "تبدیل گیربکس دنده ای به گیربکس اتوماتیک" ارائه نمی شود. به استثنا این مورد، همکاران ما آماده ارائه تمامی خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک به شما عزیزان هستند. .

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

چه روزهایی برای مراجعه شما به تعمیرگاه مناسب تر است؟*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *