گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک برلیانس

گیربکس اتوماتیک برلیانس

در این مطلب قصد داریم در مورد گیربکس اتوماتیک برلیانس صحبت کنیم. ابتدا با این شرکت خودرو سازی آشنا شوید.

برلیانس یک شرکت خودروسازی چینی است که در زمینۀ مونتاژ خودروهای شرکت‌های BMW، میتسوبیشی موتورز (Mitsubishi Motors)، پورشه، تویوتا، پینینفارینا (Pininfarina) و ایتال دیزاین فعالیت می‌کند.

شرکت برلیانس آتو در سال 1992 توسط یانگ رونگ راه اندازی شد و تا سال 2002 تنها به تولید مینی بوس مشغول بود. از سال 2003 در پی امضاء قرارداد با BMW فعالیت خود را آغاز کرد. شرکت برلیانس در سال 2012، 650 هزار دستگاه اتومبیل تولید کرده و در سال 2013 به عنوان ششمین تولید کننده خودرو در جمهوری چین شناخته شد.

موتور و گیربکس اتوماتیک برلیانس علاوه بر افزایش قدرت، نسبت به نمونۀ مشابه خود دارای مصرف سوخت کمتری بوده و منطبق با استانداردهای آلایندگی یورو 5 هستند.

مشخصات فنی گیربکس اتوماتیک برلیانس

نوع گیربکس: 4 سرعته

نوع و مدل موتور: بنزینی_ خطی_ BM15L

تعداد سیلندر_ تعداد سوپاپ: 4 سیلندر_ 16 سوپاپ

حجم موتور: 1654 سی سی

حداکثر قدرت: 114 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور: 154 نیوتن متر در 4000 دور بر دقیقه

نوع فرمان: تقویت شده برقی_ دنده شانه‌ای_ قابل تنظیم

سیستم تعلیق جلو: سیستم مستقل مک فرسون

سیستم تعلیق عقب: سیستم نیمه مستقل میل پیچشی

ترمز جلو: دیسکی تهویه شونده

ترمز عقب: دیسکی

انواع خودروهای برلیانس

1) برلیانس H230

منابع چینی، طراحی برلیانس H230 و خطوط به کار رفته در جلو پنجره آن را قوی ارزیابی کرده‌اند. این مدل دارای یک موتور 1/5 لیتری است که توان آن معادل 103 اسب بخار و گشتاور خروجی آن هم برابر 143 نیوتن متر است. منبع گیربکس اتوماتیک برلیانس H230، گیربکس اتوماتیک AMT شش سرعته است. از لحاظ ایمنی این خودرو 5 ستاره را از موسسه C_ NCAP چین دریافت کرده است و در برخی از تیپ‌هایش نیز از 4 عدد کیسه هوایی ایمنی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، خودروی مذکور از سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و همچنین سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) نیز برخوردار است.

2) برلیانس H220

گیربکس اتوماتیک برلیانس

برلیانس H220 از یک موتور 4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ مجهز به تکنولوژی VVT، با نیرو 103 اسب بخار و گشتاور 138 نیوتن متر استفاده می‌کند. گیربکس اتوماتیک این برلیانس با شش دنده اتومات، خروجی‌های خود را به چرخ های جلو ارسال می‌کند.

ویژگی مهم خودرو برلیانس H220

1) طراحی و ظاهر منحصر بفرد

2) مصرف سوخت کم

3) کابین بی صدا

4) فرمان نرم و دقیق

5) گیربکس اتومات خاص

6) امکانات و تجهیزات خوب

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

3) برلیانس H330

موتور برلیانس H330، مشابه H230 و H220 است و گیربکس اتوماتیک این برلیانس 4 سرعته می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 5/6 لیتر برای نسخه اتوماتیک است.

4) برلیانس C3 کراس (C3 Cross)

برلیانس C3 Cross، نمونه ارتقا یافته از H320 است. برلیانس C3 کراس با دو موتور 1.5 و 1.6 لیتری با قدرت های 103 و 114 اسب بخار عرضه می‌شود.

نکته مثبت برلیانس C3 کراس:

طراحی خارجی و طراحی کابین مطلوب

نکات منفی برلیانس C3 کراس:

قدرت نه چندان کافی موتور

کیفیت پایین مواد به کار رفته در کابین

5) برلیانس V5

برلیانس V5 دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است که موتور آن 1600 سی سی حجم دارد. همین حجم موتور در مقابل بدنه سنگین برلیانس V5 یکی از دلایل عدم استقبال خریداران از این خودرو است.

حداکثر قدرت موتور برلیانس V5 به 109 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه می‌رسد و حداکثر گشتاور آن 151 نیوتن متر است.

بایدها و نبایدهای گیربکس اتوماتیک برلیانس

1) توقف در ترافیک

در هنگام توقف در ترافیک، در صورتی که زمان توقف شما کمتر از یک دقیقه باشد باید دنده این خودرو را در حالت D قرار دهید. در غیر این صورت به گیربکس اتوماتیک برلیانس آسیب جدی وارد می‌شود.

2) پارک کردن خودرو

قبل از پارک کردن خودرو و کشیدن ترمز دستی، توجه داشته باشید که به هیچ عنوان دنده را در حالت پارک قرار ندهید. این کار باعث ضربه دنده به گیربکس اتوماتیک خودرو برلیانس شده و با گذشت زمان گیربکس اتوماتیک خودرو شما آسیب جدی خواهد دید.

راهکارهایی برای استفاده بهینه از دنده اتوماتیک برلیانس

برای استفاده بهینه از خودروهای اتومات برلیانس و جلوگیری از خرابی‌های ناشی آن به دلیل استفاده نادرست از دنده‌های این خودرو اتوماتیک، توجه به چند نکته بسیار ضروری و لازم است که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

1) در زمان حرکت از تعویض دنده اتوماتیک این خودرو از حالت D ،N ،R ،P و بالعکس خودداری کنید.

2) اگر در حین حرکت و یا پیش از توقف کامل خودروی خود اقدام به تعویض دنده کنید این عمل باعث می‌شود تا متریال روی کلاچ ها و نوارهای گیربکس اتوماتیک برلیانس مانع از حرکت خودروی شما شود. به همین دلیل فشار مضاعفی بر سیستم گیربکس خودرو وارد می‌شود و تکرار مداوم این عمل باعث خرابی سیستم دنده اتومات خودرو می‌شود.

موارد مهم در استفاده از گیربکس اتوماتیک برلیانس

1) خطاهای گیربکس اتوماتیک برلیانس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید. ادامۀ رانندگی با گیربکس اتوماتیک معیوب، باعث گسترش خرابی در سایر قطعات شده و در نتیجه هزینه تعمیرات آن را چندین برابر می‌کند.

2) روغن گیربکس اتوماتیک خودرو برلیانس را در زمان بندی و کیلومتر تعیین شده حتما تعویض کنید.

3) گیربکس اتوماتیک در برلیانس از مجموعه ای از سنسورها و مدارهای الکتریکی حساس تشکیل شده است بنابراین شستن موتور آن توصیه نمی‌شود.

روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس

یکی از مهم‌ترین نکات، استفاده درست از روغن گیربکس و تعویض به موقع آن است. همانطور که می‌دانید تعویض فیلتر روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس باعث افزایش عمر این گیربکس می‌شود.

به توصیۀ کارشناسان زمان مناسب تعویض روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس هر 24 ماه و یا بین 30 یا 40 هزار کیلومتر است.

روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس برعکس نوع دستی آن، نیازی به گرانروی بالا ندارد. عملکرد این جعبه دنده به گونه‌ای است که به غوطه ور شدن قطعات خود در روغن نیاز دارد. بنابراین روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس باید رقیق باشد تا به راحتی جا به جا شود.

نقطۀ جوش روغن گیربکس اتوماتیک برلیانس نسبت به روغن گیربکس دستی، پایین تر است. به گفتۀ کارشناسان، عملکرد روغن گیربکس اتوماتیک این خودرو شبیه به ضد یخ است. به بیان دیگر، به همان میزان که این مایع باید خاصیت روان کنندگی داشته باشد، می‌بایست خاصیت خنک کنندگی هم داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *