تعمیر گیربکس اتوماتیک, تعمیرگاه گیربکس سروستانی, گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک هیوندای

گیربکس اتوماتیک هیوندای

سیستم انتقال قدرت یکی از عوامل اصلی تعیین کننده عملکرد و کارایی خودرو است. در اینجا ما مجموعه متنوعی از گیربکس اتوماتیک هیوندای را بررسی می‌کنیم تا مشخصات آن را بهتر درک کنیم.

درباره گروه هیوندا موتور

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد گروه هیوندا موتور (Hyundai Motor Group) بدانیم.

هیوندای موتور یک شرکت خودروسازی کره‌ای و چندملیتی است. تاسیس آن به سال ۱۹۶۷ بر می‌گردد و توسط چانگ جو-یانگ بنیانگذاری شد.

در سال 2021 پس از شرکت‌های تویوتا و گروه فولکس‌واگن و یک جایگاه بالاتر از شرکت جنرال موتور به ‌عنوان سومین خودروساز بزرگ جهان شناخته می‌شود.

آن ها یک شرکت جهانی هستند که یک زنجیره ارزش کامل مبتنی بر اتومبیل، فولاد و ساخت و ساز ایجاد کرده‌اند. این مجموعه شامل بخش‌های تدارکات، امور مالی، فناوری اطلاعات و خدمات است.

گروه هیوندا موتور حدود 250،000 کارمند در سراسر جهان دارد. همچنین مارک‌های خودرو آن‌ها شامل هیوندای موتور و کیا موتورز است.

گیربکس اتوماتیک هیوندا، از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در طراحی گیربکس بهره برده است.

ساختمان گروه هیوندا موتور - گیربکس اتوماتیک هیوندای

ساختمان گروه هیوندا موتور – گیربکس اتوماتیک هیوندای

گیربکس اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت

نیروی محرکه یک اتومبیل مدرن و استاندارد، از موتور احتراق داخلی تامین شده و نیروی تولید شده در موتور، از طریق سیستم انتقال قدرت به چرخ منتقل می‌شود.

نقش سیستم انتقال قدرت، بهینه سازی دور موتور، مطابق با وضعیت رانندگی خودرو است. به گونه‌ای که بهره وری در انتقال نیرو تأمین شود.

در واقع، گیربکس یکی از اجزای سیستم انتقال قدرت است و اطمینان حاصل می‌کند که اتومبیل به طور کارآمد به سطح مطلوب قدرت می‌رسد. در عین حال مطمئن شود که بار بیش از حد به موتور تحمیل نشود.

پیشرفت طراحی‌های سیستم‌های انتقال قدرت و موتور همزمان بوده است. زیرا هر دو اکثرا برای رسیدن به کارایی و عملکرد بهتر، پیشرفت کرده اند.

با این حال، اخیرا سیستم های انتقال قدرت، نوآوری هایی مانند “ایجاد احساس رانندگی بهتر” را در نظر گرفته است. اکنون گیربکس اتوماتیک در اتومبیل‌ها از نظر ساختار تفاوت چشمگیری کرده‌اند. در نتیجه تفاوت‌هایی در روش‌های انتقال نیرو، دامنه قدرت گشتاور، بازده و غیره به وجود آمده است.

گیربکس اتوماتیک هیوندای

گیربکس اتوماتیک هیوندای

برای سازندگان اتومبیل معمول نیست که گیربکس‌های خود را لزوما در کشور خود بسازند. زیرا پیچیدگی قطعه، طراحی و تولید آن یک چالش مهم است. حتی خودروسازانی که موتورهای خودشان را می‌سازند معمولا این بخش را از کشورهای دارای فناوری پیشرفته تامین می‌کنند. اما، گروه موتور هیوندای از قابلیت ستودنی طراحی و ساخت سیستم انتقال قدرت خود برخوردار است.

در ادامه بیشتر با گیربکس اتوماتیک هیوندای آشنا می‌شویم.

رانندگی نرم تر با گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک هیوندای - گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک هیوندای – گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک به دلیل داشتن حس یکنواخت و خطی شتاب، توسط بسیاری ترجیح داده می‌شود. گیربکس اتوماتیک، جزو متداول‌ترین گیربکس‌های امروزی است. یک تجربه جا به جایی روان و نسبتا بدون شوک را ارائه می‌دهد. در اینجا شتاب خطی و سواری راحت‌تری را ایجاد می‌کند. این ویژگی نتیجه مبدل گشتاوری است که از سیال انتقال اتوماتیک برای انتقال نیرو استفاده می‌کند.

به دلیل مقاومت ذاتی در مبدل گشتاور، گیربکس‌های اتوماتیک به طور کلی بازده کمتری در تحویل نیرو دارند، هرچند گیربکس اتوماتیک هیوندا با ساختارهای سرعت شش سرعته یا بیشتر و سیستم های کنترل انتقال بهینه طراحی شده‌اند. این باعث شده که این افت بازده تا حدی جبران شود.

گیربکس اتوماتیک هیوندای - مجموعه گیربکس دیفرانسیل

گیربکس اتوماتیک هیوندای – مجموعه گیربکس دیفرانسیل

گروه موتور هیوندای، توسعه مجموعه گیربکس دیفرانسیل جلوی چهار سرعته و گیربکس اتوماتیک پنج سرعته را گسترش داده است. این موارد شامل گیربکس دیفرانسیل جلوی شش سرعته و هشت سرعته و همچنین گیربکس دیفرانسیل عقب هشت سرعته است.

گیربکس اتوماتیک هیوندا شش سرعته، می‌تواند از مقدار نسبتا کمی نیرو به طور موثرتری استفاده کند. این می‌تواند برای خودروهای کوچک و متوسط انتخاب خوبی باشد. گیربکس اتوماتیک هشت سرعته برای اتومبیل‌های متوسط یا بالاتر استفاده می‌شود که می‌تواند قدرت کافی برای استفاده کامل را ارائه دهد.

تفاوت دیفرانسیل جلو و عقب در گیربکس اتوماتیک هیوندا

گیربکس اتوماتیک هیوندای - دیفرانسیل خودرو

گیربکس اتوماتیک هیوندای – دیفرانسیل خودرو

گیربکس اتوماتیک دیفرانسیل جلو FWD و دیفرانسیل عقب RWD، از لحاظ اصول کلی عملیات یکسانی دارند. هرچند تفاوت‌های خاص و معناداری هم با هم دارند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

گیربکس اتوماتیک دیفرانسیل جلو؛ به اندازه‌ای جمع و جور ساخته شده‌اند که بتوانند در داخل محفظه موتور قرار بگیرند. به گونه ای که به راحتی می‌توانند نیرو را به چرخ های جلو برسانند.

از طرف دیگر، گیربکس اتوماتیک دیفرانسیل عقب؛ باید نیرو را از طریق یک محور عمودی به چرخ‌های عقب منتقل کنند، بنابراین در وسط بدنه اتومبیل قرار می‌گیرند و اندازه آنها بزرگ است.

گیربکس اتوماتیک دیفرانسیل عقب RWD، همچنین باید از استانداردهای دقیق کنترل کیفیت، مانند صدا، لرزش، بازده انتقال انرژی و احساس تعویض دنده، برخوردار باشند. به این دلیل که تا حدی به دلیل انتقال نیرو از طریق شاخک پروانه، سر و صدا و لرزش را بر روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود.

در خط تولید گروه هیوندای موتور، گیربکس اتوماتیک دیفرانسیل عقب 8 سرعته برای برخی خودروهای دیگر به کار برده می‌شود. شامل، همه مدل‌های خودروی جنسیس و همچنین مدل‌های K9 ، Stinger و Mojave خودروی کیا.

فناوری های به کار رفته در گیربکس اتوماتیک شرکت خودرو سازی هیوندای

• ASC: که بهبود عملکرد خودروهای هیبریدی را باعث می‌شود. گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هیوندای سوناتا هیبریدی، با فناوری ASC ارائه می‌شوند. در این فناوری از موتور برای کاهش شوک تعویض دنده و مدت زمان آن استفاده می‌شود.

• IVT: برای حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت است. IVT از راندمان بالای مشخصه گیربکس سی وی تی CVT به عنوان پایه استفاده می‌کنند. همچنین در این فناوری با اصلاح پاسخ دهی و احساس تعویض دنده، آن را بهبود می‌بخشند. در شکل زیر این مورد نشان داده شده است.

گیربکس اتوماتیک هیوندای - نمودار راندمان گیربکس CVT

گیربکس اتوماتیک هیوندای – نمودار راندمان گیربکس CVT

  • DCT: در واقع ترکیب مزایای کتابچه راهنمای گیربکس اتوماتیک و دستی است. گیربکس دی سی تی DCT، محرکی را برای کنترل کلاچ و فرآیند تعویض دنده به ساختار گیربکس دستی اضافه می‌کند. در اصل هنگام استفاده از جنبه کنترل، از ساختار گیربکس دستی استفاده می‌کند.

در مطالب بعدی با جزئیات بیشتری از گیربکس اتوماتیک خودرو‌های هیوندای آشنا خواهید شد.

تا به اینجا با گیربکس اتوماتیک هیوندای و فناوری های به کار رفته در گیربکس اتوماتیک این خودرو آشنا شدید. اکنون وقت آن رسیده که راجب مشکلات این گیربکس بدانید.

مشکلات گیربکس اتوماتیک هیوندای

گیربکس اتوماتیک هیوندای
گیربکس اتوماتیک هیوندای

خودروهای هیوندای که از SUV، استفاده می‌کنند، نیاز به توجه و مراقبت زیادی دارند. توجه داشته باشید اگر از آن‌ ها به درستی نگهداری نکنید مشکلاتی را به وجود می‌آورند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

1) سطح کم مایع انتقال

در خودروهای هیوندای که بیش از 100000 مایل حرکت کرده‌اند این مشکل طبیعی است. در صورت بی توجهی به کم بودن مایع انتقال تعویض دنده شما با تاخیر انجام شده و شما در هنگام حرکت خودرو متوجه گیر کردن شافت در گیربکس می‌شوید.

2) خرابی سنسورهای ورودی و خروجی

در صورت خرابی هر یک از این سنسورها، شما اخطار را از طریق روشن شدن چراغ موتور دریافت می‌کنید. در این صورت گیربکس در دنده گیر می‌کند و سرعت خودرو ممکن است حداکثر به 45 مایل در ساعت محدود شود.

3) مسدود شدن فیلتر روغن

ممکن است در اثر تراشیدن فلز یا خراب شدن قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک هیوندای، فیلتر روغن شما مسدود شود. در این مرحله تنها تغییر مایع انتقال مشکل را حل نمی‌کند شاید شما مجبور شوید قطعات داخلی و فیلتر روغن را تعویض کنید.

4) معیوب بودن سوئیچ گیربکس (Selector)

این سوئیچ در قسمت بالای گیربکس اتوماتیک هیوندای قرار دارد که به شافت در کنسول مرکزی متصل است. در واقع وظیفۀ این سوئیچ تعویض دنده و انتخاب دنده مناسب است.

بسیاری از مدل‌های قدیمی هیوندای، هیوندای النترا 2001 تا 2006 و هیوندای توسان 2005 تا 2009، مشکل زنگ زدگی سلکتور (Selector) را دارند. در این صورت ممکن است انتخابگر نتواند دنده را به حالت Park، قرار دهد.

5) خرابی مبدل گشتاور یا پمپ روغن

وقتی دنده را به حالت Reverse و یا Drive قرار می‌دهید، خودرو حرکت نمی‌کند. این مشکل بسیار جدی است به شما توصیه می‌کنیم با مشاهده این مورد سریعاً به تعمیرگاه بروید.

6) اختلال در TCM و PCM

یکی دیگر از مشکلات گیربکس اتوماتیک هیوندای، اختلال در بخش نرم افزاری آن است. اختلال در بخش نرم افزاری خودرو تاثیر زیادی بر روی سرعت خودرو می‌گذارد. این مورد را می‌توانید در خودروهای جدید هیوندای از جمله الانترا، سوناتا و ولستر ببینید. در ادامه تعداد دیگری از مشکلات این گیربکس را توضیح خواهیم داد.

عیب یابی مشکلات گیربکس اتوماتیک هیوندای

عیب یابی گیربکس اتوماتیک هیوندای
عیب یابی گیربکس اتوماتیک هیوندای

1) گیر کردن دنده

این مشکل می‌تواند به علت معیوب بودن سوئیچ ترمز و ماژول جرقه زنی در گیربکس اتوماتیک هیوندای باشد. در این صورت اقدامات زیر را انجام دهید.

1) ترمزهای اضطراری را تنظیم کنید.

2) دنده را در حالت خلاص (خنثی) قرار دهید.

3) پدال ترمز را فشار دهید، احتراق را خاموش کنید.

4) جرقه (سیستم اشتعال) را دوباره روشن کنید.

5) دنده را به حالت پارک (Park) تنظیم کنید.

6) موتور را خاموش کرده و کلید را بردارید.

اگر با انجام دادن اقدامات بالا باز هم خودروی شما حرکت نکرد، شما باید سطح مایع انتقال را بررسی کنید که روش کار آن به صورت زیر است.

1) وسیلۀ نقلیه را در سطح هموار پارک کنید.

2) ترمز دستی را تنظیم کنید.

3) موتور را روشن کرده و در حالی که خودرویتان را پارک کردید، دنده را در حالت های مختلف حرکت دهید.

4) موتور را خاموش کرده و کاپوت را باز کنید.

5) گِیج مخصوص به تعویض روغن را بردارید و با پارچه‌ای بدون پرز آن را تمیز کنید.

6) گِیج را در جای مخصوص خود وارد کرده و سپس آن را بیرون بیاورید. اکنون سطح مایع انتقال را بررسی کنید. اگر کمتر از حد لازم بود، کمی روغن مخصوص گیربکس اتومات هیوندای را به موتور اضافه کنید.

2) لیز خوردن در هنگام تعویض دنده

خودروهای قدیمی هیوندای با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک، از یک مشکل مشابه رنج می‌برند و آن هم این است که در هنگام تعویض دنده، لغزش محسوسی را احساس می‌کنند.

علل احتمالی

در بیش تر موارد ممکن است این مشکل به علت معیوب بودن شیر برقی در داخل بدنه گیربکس اتوماتیک هیوندای باشد. که این مورد در هنگام سرما اتفاق می‌افتد و با گذر زمان به سایر قسمت های گیربکس نیز آسیب می‌رساند. جایگزینی کل مجموعۀ سلونوئید با مجموعه جدیدتر و به روز شده‌تر تنها راه حل است.

3) تغییر ناگهانی دنده به حالت خلاص (خنثی)

ممکن است دنده در برخی از مدل‌های هیوندای که از گیربکس اتوماتیک 4 سرعته استفاده می‌کنند، به حالت خنثی برود و دیگر فرد قادر به تعویض دنده به حالت درایو (Drive) نخواهد بود.

علت احتمالی

در بیش تر موارد، مشکل از سنسورهای ورودی یا خروجی گیربکس است که می‌تواند به سایر قسمت‌های گیربکس اتوماتیک هیوندای آسیب جدی وارد کند.

4) شتاب بسیار کند خودرو

اتومبیل‌های هیوندای مجهز به گیربکس اتوماتیک 7 سرعتۀ دو کلاچه (DCT)، دچار از دست دادن ناگهانی سرعت نمی‌شوند مگر اینکه خودرو پس از توقف‌های مکرر و روشن بودن زیاد موتور نتواند شتاب مناسبی بگیرد یا به اصطلاح شتابش کند باشد.

مطلب مرتبط: گیربکس اتوماتیک DCT

علت احتمالی

این مسئله می‌تواند به علت مشکل در قسمت نرم افزاری خودرو باشد. پس آن را جدی بگیرید در غیر این صورت این مشکل بزرگ‌تر شده و باعث مسدود شدن گیربکس اتوماتیک هیوندای شما می‌شود.

معرفی تکنولوژی ICT شرکت هیوندا و کیا
گیربکس اتوماتیک هیوندای با قابلیت‌های بهتر

گیربکس اتوماتیک هیوندای-ICT

گیربکس اتوماتیک هیوندای جدید با همکاری کمپانی کیا و هیوندا، با نام ICT به بازار عرضه شد. این گیربکس می‌تواند زمان تعویض دنده را پیش‌ بینی کند.

فناوری جدید در این گیربکس اتوماتیک هیوندای به صورت زیر می‌باشد:

  • اطلاعات جاده و شرایط ترافیک را دریافت کرده و از قبل برای تعویض دنده‌ها آماده می‌شود.

برای انجام این کار، سیستم از جی پی اس (GPS)، دوربین جلوی خودرو و سیستم رهیاب سه بعدی استفاده می‌کند.

  • ایجاد تغییر در گیربکس اتومات هیوندای سبب افزایش کارایی خودرو شده و لرزش چرخ‌ دنده را کاهش می‌دهد.

توانایی‌های گیربکس اتوماتیک هیوندای (ICT)

گیربکس اتوماتیک هیوندای-ICT

گیربکس‌های فعلی هیوندای و کیا برای تعویض دنده نیاز به اقدام راننده دارند. اما ICT بر اساس پیش بینی وضعیت جاده‌، دنده‌ها را تعویض می‌کند.

برای پیش بینی وضعیت جاده، سیستم سه بعدی باید زاویه، شیب و شرایط ترافیکی مسیر را از قبل برنامه‌ریزی کند تا تعویض دنده به موقع‌ انجام شود. با فعال شدن این سیستم، نقشۀ دقیق محیط شهر و اطراف آن مشخص می‌شود و همین‌طور این GPS سرعت شما و مدت زمان رسیدن به مقصد را هم مشخص می‌کند.

سیستم کامپیوتری هوشمند (TCU) در نوع جدید از گیربکس اتوماتیک هیوندای، همۀ داده‌ها را جمع آوری می‌کند و با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی تعویض دنده را آسان‌تر می‌کند. برای مثال، هنگامی که سرعت به صورت ناگهانی کاهش می‌یابد، سیستم کامیپیوتری آن را تنظیم می‌کند به همین علت رادار هیچ گونه بی‌نظمی را در سرعت خودرو تشخیص نمی‌دهد.

گیربکس اتوماتیک هیوندای-ICT

یک رادار سرعت خودروهای جلویی را محاسبه می‌کند و دوربین موجود در این خودرو خطوط جاده را زیر نظر دارد. این مسئله باعث کاهش مصرف سوخت در گیربکس اتوماتیک هیوندای می‌شود و از طرفی دیگر حرکت و سرعت خودرو را بهبود می‌بخشد.

در تست‌های انجام شده بر روی گیربکس اتوماتیک هیوندای (ICT)، تعویض دنده تا 43 درصد و استفاده از پدال ترمز نیز 11 درصد کاهش یافته است. کاهش استفاده از ترمز سبب کاهش استهلاک می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *