تعمیرگاه گیربکس سروستانی, گیربکس اتوماتیک, گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس اتوماتیک نیسان

گیربکس اتوماتیک نیسان

اولین سیستم گیربکس اتوماتیک نیسان موتور در مارس 1992 به بازار ژاپن، معرفی شد که نام آن متغیر متصل (Continuously Variable Transmission) بود. از آن به بعد، نیسان پیشرفت‌های قابل توجهی در تکنولوژی CVT کرد، که به او این اجازه را داد که از این سیستم برای گشتاور بالای موتورها استفاده کند.

نیسان از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می‌کند و در سال 2018 به نسل سوم XTRONIC با فناوری Step Logic Control ـD مجهز شده است. گیربکس CVT نرم افزار رایانه‌ای است که از ورودی‌های دینامیک مانند سرعت خودرو، موقعیت پدال شتاب دهنده (گاز) و سرعت برنامه برای تعیین نسبت دندۀ ایده آل مورد نیاز برای تامین شتاب ثابت و روان استفاده می‌کند.

برای رانندگان، گیربکس اتوماتیک موجود در نیسان (CVT) با سایر گیربکس‌ها تفاوت چندانی ندارد اما Step Logic Control ـD، نرمی و انعطاف پذیری به گیربکس‌های CVT اضافه کرده و آن را از سایر گیربکس‌ها متمایز ساخته است.

انواع نیسان‌های اتوماتیک

1) Pathfinder 2020

2)Altima 2020

3) Murano 2020

4) Maxima 2020

در مدل‌های ورسا 2019 و سانترا 2020 مجهز به نسل سوم XTRONIC، نسبت دامنۀ چرخ دنده از پایین به بالا گسترش یافته است. در واقع، نسبت انتقال 7.3:1 است که در مقایسه با سایر انتقال‌های اتوماتیک متوسط، نسبت گسترده‌تری دارد.

 

تعمیرگاه گیربکس سروستانی

تماس بگیرید: 09373202035

نحوۀ عملکرد گیربکس اتوماتیک نیسان (XTRONIC CVT)

این مدل از گیربکس اتوماتیک نیسان یک گیربکس ساده و کارآمد است و در مقایسه با سایر گیربکس‌های سنتی، سوخت بهتری را ایجاد می‌کند. با گیربکس اتوماتیک CVT، تعویض دنده یکپارچه و راحت است.

این گیربکس بسیار هوشمندانه است و از چرخ دنده‌ها استفاده نمی‌کند. XTRONIC CVT با افزودن فاصله بین قرقره درایو و روغن انتقال سبب جلوگیری از تماس ناخواسته، کاهش 10% راندمان سوخت و کاهش اصطکاک می‌شود.

گیربکس اتوماتیک موجود در نیسان، از یک کمربند یا زنجیرۀ فولادی و یک سیستم قرقره ( برای حرکت به سمت بالا و پایین) استفاده می‌کند تا دنده حرکت نرم و مداوم داشته باشد.

اجزای گیربکس اتوماتیک CVT

این گیربکس از سه قسمت اصلی تشکیل شده است: تسمۀ محکم فلزی یا لاستیکی، پولی ورودی محرک، پولی خروجی محرک.

تفاوت گیربکس اتوماتیک AT و گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس AT و گیربکس CVT

گیربکس اتوماتیک (AT)

گیربکس اتوماتیک خود به خود تغییر می‌کند و راننده برای تغییر دنده‌های اتومبیل نباید عملی انجام دهد. گیربکس اتوماتیک دارای دنده‌های ثابت است. مقادیر مختلف فشار روغن با مقادیر مختلف دیسک درگیر می‌شوند و نسبت دنده متفاوتی را به شما می‌دهد.

گیربکس اتوماتیک CVT

اگر چه هر دو گیربکس از نظر فنی یکسان هستند اما کارکرد داخلی آنها بسیار متفاوت است. گیربکس اتوماتیک CVT به جای دنده، دو قرقره دارد که به یک کمربند وصل شده‌اند. موتور یک قرقره را چرخانده و قرقره دیگر به گیربکس وصل می‌شود و چرخ‌های اتومبیل را به حرکت در می‌آورد.

گیربکس CVT به موتور خودرو اجازه می‌دهد تا با طیف وسیعی از سرعت‌های مختلف خودرو، بیشترین چرخش را در دقیقه داشته باشد. به همین دلیل گیربکس CVT برای هنگامی که می‌خواهید حداکثر راندمان سوخت را تضمین کنید، مناسب است.

مطلب مرتبط: گیربکس اتوماتیک AT

روغن های استفاده شده در گیربکس اتوماتیک نیسان

نیسان برای خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT چند نوع روغن ویژه تولید می‌کند. سری روغن گیربکس‌‌های 2 ـNS نیسان، برای مدل‌هایی مثل مورانو، جوک طراحی و تولید شده است. 100 درصد سینتتیک است که با افزودنی‌های ویژه و روغن‌های پایۀ پریمیوم تولید می‌شود.

روغن گیربکس اتوماتیک نیسان NS2ـCVT با مشخصه‌های انجمن استانداردهای خودروی ژاپن (JASO) سازگار است و با عملکرد مطلوب بین دمای منفی 45 درجه سلسیوس و مثبت 202 درجه سلسیوس، پایداری چشمگیری دارد.

نیسان روغن‌های گیربکس 1ـNS و 3ـNS را هم تولید می‌کند. مدل 1ـ NS قدیمی‌تر و نمونۀ 3ـ NS جدیدتر است.

بهترین مشخصۀ روغن گیربکس اتوماتیک نیسان 2ـCVT NS، حفظ ویسکوزیته در دما و شرایط کارکردی عالی است و سبب جلوگیری از استهلاک و لرزش می‌شود. این روغن در حالت عادی سبز رنگ است اما در صورتی که در معرض هوا و اکسیژن قرار بگیرد، به رنگ بنفش تغییر پیدا می‌کند.

شماره تماس تعمیرگاه سروستانی

ویژگی گیربکس های اتوماتیک (CVT) در نیسان

گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس‌های اتوماتیک نیسان (CVT)، قطعات متحرک کمتری دارد که اصطکاک و گرما را کاهش می‌دهند. این ویژگی باعث فرسودگی در گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود و عملکرد سیستم انتقال قدرت را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود گیربکس‌های اتوماتیک سخت تر کار کند.

با قطعات متحرک کمتر، گیربکس اتوماتیک CVT نیز سبک‌تر است. وزن سبک‌تر به معنای افزایش عملکرد و مصرف سوخت پایین است. اصطکاک گیربکس اتوماتیک موجود در نیسان (CVT)، تقریبا 40% کاهش پیدا می‌کند و این مهم‌ترین عامل در مصرف سوخت است.

مزایای گیربکس اتوماتیک نیسان (CVT نسل سوم XTRONIC)

  • شتاب قوی‌تر هنگام حرکت
  • شتاب سریع و ثابت در هنگام تعویض دنده
  • بهبود قابل توجه در مصرف سوخت
  • افزایش 15% در بهره‌ وری سوخت

چند نکته برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک نیسان

  • روغن گیربکس را در فواصل معین چک کنید.
  • از روغن مخصوص گیربکس خودرویتان استفاده کنید.
  • سیستم خنک کننده موتور خودرویتان را سرویس کنید.
  • هر چند وقت یکبار روغن گیربکس خودرو را تخلیه کنید.
  • هنگامی که خودرو در حال حرکت است دنده را تعویض نکنید.
  • پیش از حرکت کمی صبر کنید تا خودرو گرم شود.
  • هر چند وقت یکبار فیلتر گیربکس را تعویض کنید.

از نظر تئوری، CVTها بسیار عالی هستند، زیرا باعث افزایش قدرت و سرعت موتور شده و مصرف سوخت را هم کاهش می‌دهند. اما گیربکس نیسان به دلیل مشکلات زیاد باعث نارضایتی بسیاری از افراد شده است. به همین علت بعضی از آن‌ها بر این باورند که گیربکس اتوماتیک نیسان، بدترین گیربکسی است که ساخته شده است.

مطلب مرتبط: گیربکس cvt

تفاوت گیربکس اتوماتیک نیسان با گیربکس اتوماتیک سنتی

همۀ خودروهای مجهز به احتراق داخلی برای انتقال نیروی چرخشی از موتور به چرخ‌های محرک به گیربکس نیاز دارند. گیربکس اتوماتیک سنتی برای انجام کار به دنده‌های سیاره‌ای متکی است. اما گیربکس نیسان (CVT) از یک تسمۀ فولادی و قرقره‌های قابل تنظیم استفاده می‌کند.

در گیربکس اتوماتیک نیسان هر یک از این قرقره‌ها با تغییر در عرض شیار خود، نسبت دندۀ گیربکس را تغییر می‌دهند. قرقرۀ ثانویه مجموعه‌ای از دنده‌های درایو را که به چرخ‌های محرک متصل است، می‌چرخاند.

مشکلات متداول گیربکس اتوماتیک نیسان

1) لرزیدن گیربکس اتوماتیک نیسان

هنگامی که تسمه و قرقره‌های داخل گیربکس اتوماتیک خودرو‌های نیسان شروع به ساییدگی می‌کنند، تسمه‌ها دچار لرزش می‌شوند. در نهایت شما لرزش را در گیربکس نیسان احساس می‌کنید.

برای رفع این مشکل، نیسان یک نرم افزار برای به‌ روز رسانی ماژول کنترل انتقال (TCM) را منتشر کرد. این به روز رسانی به ماژول اجازه می‌دهد تا لرزش را تشخیص دهد و یک کد مربوط به مشکل به نام DTC را در حافظۀ خود تنظیم می‌کند. در ادامه این کدها را توضیح می‌دهیم.

P17F0: مکانیک‌ها و افراد متخصص باید مونتاژ CVT را تعویض کنند.

P17F1: مکانیک‌ها باید قرقره‌های CVT را از نظر میزان سایندگی بررسی کنند تا مشخص شود، بدنۀ سوپاپ نیاز به تعویض دارد یا گیربکس اتوماتیک نیسان.

2) سر و صدای غیر عادی

بسیاری از رانندگان از صداهای غیر طبیعی در گیربکس اتوماتیک نیسان، شکایت دارند. این صداها مانند ناله کردن و خرد کردن است که با بالا رفتن سرعت، این صداها هم بیش‌تر شنیده می‌شوند. در بیش‌تر موارد، یا بلبرینگ فرسوده شده و یا سیستم تسمۀ گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شده است.

3) داغ شدن بیش از حد Limp mood

گیربکس‌ اتوماتیک نیسان پس از حرکت طولانی با سرعت زیاد، بیش از حد گرم می‌شود. در این صورت خودرو به حالت Limp mood و یا به اصطلاح ایمن می‌رود، در نتیجه قدرت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل این مشکل سرنشینان را در معرض خطر قرار می‌دهد پس سریعاً آن را به تعمیرگاه برسانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *