آریزو, تیگو, چری

خودرو چری تیگو 5 (tiggo 5)

یکی دیگر از خودروهای پرفروش چینی که علاقه‌مندان زیادی هم دارد، چری تیگو 5 است. همان‌طور که از نام این خودرو پیداست، ساخت شرکت چری بوده که به عنوان یک شرکت معروف شناخته شده است.

شرکت چری با تولید خودروهایی با طراحی مناسب، دل‌ بسیاری از افراد را لرزاند و طرفداران زیادی هم پیدا کرد. در حقیقت این شرکت با در نظر گرفتن سلیقۀ افراد به تولید خودروهایی پرداخت که علاوه بر ظاهر زیبا، شتاب خوبی هم داشته باشند.

خودروهای تیگو به علت داشتن گیربکس و موتور خوب، نظر بسیاری از افراد را در مورد خودروهای چینی تغییر دادند و توانستند فروش خوبی هم به دست آورند.

در ادامه خودروی تیگو 5 را به طور کامل بررسی می‌کنیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم. در آخر هم دو خودروی پرطرفدار تیگو 5 و تیگو 7 را با هم مقایسه می‌کنیم، پس تا اخر این مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات تیگو 5 | همه آنچه که باید دانست

بررسی اجمالی

چری تیگو 5 از سری محصولات کراس اوورهای کمپانی چینی، در سال 2013 در نمایشگاه پکن به نمایش گذاشته شد. از لحاظ اندازه و ابعاد کمی بزرگتر از تیگو 3 است.

 با ورود تیگو 5، شرکت چری بیش‌تر شناخته شد و از آن به بعد این کمپانی تصمیم گرفت با ایجاد تغییر در طراحی، خودروهایی از این مدل را بیش‌تر تولید کند. از این طریق توانست شهرتی جهانی پیدا کند.

گیربکس تیگو 5 اتوماتیک | گیربکس cvt

گیربکس تیگو 5 اتوماتیک، از نوع CVT است. احتمالاً باید در بین انواع گیربکس‌ها، نام گیربکس ضریب متغیر پیوسته را شنیده باشد. شاید اسم آن کمی سخت باشد اما در حقیقت نام دیگر گیربکس CVT است.

در گیربکس‌های CVT خبری از چرخ دنده‌ها نیست. در عوض در این گیربکس یک جفت پولی (محرک و متحرک) با یک تسمه به یکدیگر متصل شده‌اند.

در گیربکس‌های اتوماتیک با درگیر شدن چرخ دنده‌های سیاره‌ای و خورشیدی، نسبت دنده‌ها تولید می‌شوند. اما گیربکس CVT عملکردی بسیار متفاوت دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

گیربکس‌ تیگو 5 اتوماتیک، از چرخ دنده‌ استفاده نمی‌کنند و عملکردی بر اساس مخروط‌ها دارد. از مزیت‌های گیربکس این خودرو، می‌توان به ثابت بودن تعداد چرخ دنده‌ها اشاره کرد چرا که مصرف سوخت بهینه‌ای را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

نسبت دنده‌ای که این گیربکس ایجاد می‌کند بسیار متفاوت و متنوع است. در واقع هر کدام از پولی‌‌های موجود از مخروط تشکیل شده‌اند و وظیفۀ ایجاد نسبت دنده‌ها برعهدۀ همین مخروط‌هاست.

هنگامی که مخروط‌ها حرکت می‌کنند بی‌نهایت شعاع پولی ایجاد می‌شود. در حقیقت برای داشتن بی‌نهایت ضریب دنده، به نسبت بین شعاع پولی ورودی و خروجی نیاز است.

داشتن ضریب دنده‌های متفاوت باعث از بین رفتن شوک و تغییر دوره‌های ناگهانی می‌شود، زیرا این گیربکس در هر لحظه ضریب دندۀ متفاوتی را ایجاد می‌کند.

گیربکس تیگو 5 اتوماتیک قطعات زیادی ندارد و مقدار شتاب خودرو بر اساس نیروی موتور تنظیم می‌شود و در آخر نیروی تولید شده را به محورهای انتقال، ارسال می‌‌کند.

مشخصات فنی چری تیگو 5

به مهم‌ترین بخش خودرو که همان مشخصات فنی است، رسیدیم. تیگو 5 با طول 4506 میلی‌متر، عرضی حدود 1841 میلی‌متر و ارتفاعی حدود 1740 میلی‌متر به فروش می‌رسد. به طور کلی طراحی مطلوب تیگو 5 در کنار گیربکس CVT سبب محبوبیت این خودرو شد. این خودرو با دو موتور وارد بازار شد که در ادامه در این مورد به صورت کامل صحبت می‌کنیم.

موتور تیگو 5

چری تیگو 5 با دو موتور چهار سیلندریِ 2 لیتری بنزینی و 1.5 لیتری توربوشارژ وارد بازار شد. البته این خودرو بیش‌تر با موتور دو لیتری بنزینی به فروش رسید و نوع فیس لیفت آن مجهز به موتور توربوشارژ بود.

 موتور بنزینی آن مجهز به تکنولوژی DVVT بوده و تمام استانداردهای روز را دارد، از طرف دیگر مصرف سوخت مناسبی را در اختیار افراد قرار می‌دهد. موتور تیگو 5 در مقایسه با رقبای خود، موتور ضعیفی است و این مورد ممکن است از معایب موتورهای بنزینی باشد.

از طرف دیگر این خودرو از موتور 1.5 لیتری توربوشارژ هم استفاده کرد. موتورهای توربوشارژ با افزایش میزان هوای ورودیِ موتور، قدرت نهایی موتور را افزایش می‌دهند. به همین علت گشتاور تولیدی بیش‌تر خواهد شد.

از مزیت‌های موتور توربوشارژ می‌توان به  بهینه کردن مصرف سوخت اشاره کرد. یعنی موتور سوخت کم‌تری را در عین دریافت قدرت بیش‌تر، مصرف می‌کند.

ایمنی چری تیگو 5

خوشبختانه این خودرو از نظر ایمنی بسیار عالی عمل کرده و توانست از موسسه C_NAP، پنج ستاره مخصوص به ایمنی را دریافت کند. بنابراین برای داشتن رانندگی راحت‌ و ایمن می‌توانید به این خودروی چینی اعتماد کنید و رانندگی لذت بخشی را تجربه کنید.

تجهیزات ایمنی این خودرو شامل: سیستم ضد ترمز ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD، کیسه‌های هوا (برای راننده و سرنشینان جلو) و سیستم‌های امنیتی و حفاظتی.

مشخصات ظاهری و داخلی خودروی تیگو 5

طبق ادعای کمپانی چری،  برای طراحی این خودرو، این کمپانی از یک تیم حرفه‌ای کمک گرفته است. طراحی بیرونی تیگو 5 بسیار مطلوب است به طوری که می‌توان آن را به عنوان یک خودروی لوکس و مدرن دانست.

کمپانی چری پس از فروش تیگو 3، با ایجاد تغییراتی در ظاهر خودرو و تولید چری تیگو 5، بار دیگر طرفداران خود را سوپرایز کرد زیرا این خودرو طراحی اسپرت و جوان پسندانه‌ای داشت. اما این کمپانی دست از تلاش برنداشت و خودروهای دیگری با طراحی زیباتر و قدرت موتور بهتر تولید کرد.

طراحی داخلی چری تیگو 5 هم مانند طراحی ظاهری آن، بسیار مدرن و شیک است. در حقیقت فضای داخلی این خودرو دارای ارگونومی مناسبی بوده و شما در این خودرو احساس راحتی خواهید داشت. به طور کلی تیگو 5 دارای کابین جادار و مناسبی برای خانواده است.

هدفمند بودن چیدمان این خودرو از موارد مهمی است که در طراحی آن تاثیر زیادی دارد. به علت طراحی خوب افراد را به سمت خود جذب کرد و در حقیقت از این طریق توانست فروش خود را چند برابر کند.

امکانات رفاهی این خودرو عبارتند از:

  • سیستم تهویه مطبوع
  • کنترل‌های صوتی روی فرمان
  • سنسورهای پیش فعال (سنسور عقب)
  • نوار ضربه جانبی
  • سانروف

نقد و بررسی تیگو 5

مزایای تیگو 5

1) مصرف سوخت بهینه

محبوب بودن گیربکس‌های CVT به علت داشتن بهره‌وری مناسب در مصرف سوخت است. به علت قرار گرفتن موتورهای احتراق در بخش داخلی خودرو، اسب بخار، گشتاور و مصرف سوخت در بهینه‌ترین میزان خود قرار می‌گیرند.

2) رانندگی راحت

تیگو 5 اتوماتیک از شتاب و سرعت خوبی برخوردار است البته داشتن گیربکس CVT در شتاب آن تاثیر زیادی دارد. از طرف دیگر این خودرو از سیستم تعلیق خوب برخوردار بوده و به همین علت فرمان پذیری مناسبی هم دارد. بنابراین کیفیت سواریی که ارائه می‌دهد بسیار مناسب است.

معایب تیگو 5

1) هزینه تعمیر بالا

گیربکس تیگو 5 و به طور کلی گیربکس‌های اتوماتیک بسیار حساس هستند. اگر مراقبت از گیربکس را جدی نگیرید مجبور می‌شوید هزینه‌های زیادی را برای تعمیرات آن بپردازید.

2) ناهماهنگی گیربکس و موتور

برخی از افرادی که خودروی تیگو 5 دارند، از ناهماهنگی بین موتور و گیربکس صحبت می‌کنند. البته این اتفاق بسیار نادر است ولی دور از ذهن نیست. اما در صورت ناهماهنگی بین این دو، فشار زیادی به موتور وارد شده و قطعات خودرو دچار خرابی می‌شود. اگر با این مشکل مواجه شدید بهتر است خودرو را به دست یک مکانیک حرفه‌ای بسپارید.

تیگو 5 جدید

در سال 2017، کمپانی چری نسخۀ فیس لیفت تیگو 5 را تولید کرد. از لحاظ فنی این نسخه از خودرو بسیار بهتر از نسخۀ قبلی است. هر دو نسخۀ تیگو 5 مجهز به موتور بنزینی و گیربکس CVT هستند اما در نسخه جدید موتور بنزینی از نوع توربوشارژ بوده و 1.5 لیتر است.

گیربکس در این خودرو امکان تعویض دنده نرم و بدون هیچ لرزش و شتاب مناسب را فراهم می‌کند. که در نهایت راحتی و آسایش را برای افراد داخل خودرو به وجود می‌آورد.

طراحی نسخۀ جدید هم مانند نسخۀ قبل بسیار زیبا بود و بسیاری از افراد را مجذوب خود کرد. به واسطۀ طراحی، امکانات و آپشن‌هایی که در اختیار افراد قرار داد فروش بسیار خوبی هم بدست آورد.

اگر ایمنی خودروها برای شما مهم است، باید بگوییم که این خودرو مانند نسخۀ قبل، پنج ستارۀ ایمنی را از موسسه C_NAP به دست آورد.

مقایسه تیگو 5 با تیگو 7

در این قسمت می‌خواهیم دو مورد از محبوب‌ترین خودروهای چری را با هم مقایسه کنیم. در قسمت‌های قبلی با تیگو 5 به صورت کامل آشنا شدیم.

ابتدای این قسمت را با مقایسۀ ظاهر و طراحی بیرونی این دو خودرو آغاز می‌کنیم. تیگو 7 نسبت به تیگو 5 ظاهری لوکس‌تر و مدرن‌تری دارد. گرچه هر دو خودرو محبوبیت و فروش خوبی داشتند اما طبق نظر افراد در بحث ظاهر خودرو، تیگو 7 طراحی زیبا‌تری دارد.

بحث دیگر مربوط به مشخصات فنی این دو خودرو است که بخش بسیار مهمی محسوب می‌شود. تیگو 5 مجهز به موتور بنزینی و تیگو 7 مجهز به موتور توربوشارژ است. بنابراین اگر شتاب خودرو برای شما مهم است تیگو 7 گرینۀ مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

آخرین مقایسه در مورد گیربکس این خودروهاست. همان‌طور که گفتیم گیربکسی که در تیگو 5 استفاده شده از نوع CVT بوده، اما گیربکس تیگو 7 از نوع DCT است.

 خودروهای مجهز به گیربکس DCT،  به علت داشتن دو کلاچ زوج و فرد عملکرد بهتری دارند، در حقیقت در تیگو 7 فاصلۀ زمانی در هنگام تعویض دنده به حداقل رسیده است. هر چه زمان تعویض دنده در هنگام حرکت کم‌تر باشد، شتابی که خودرو می‌گیرد بیش‌تر است و بازده مناسب‌تری ایجاد می‌شود.

 اما در کل، هر دوی این خودروها از نظر مشخصات فنی خودروهای قدرتمندی محسوب می‌شوند و کیفیت سواری خوبی را ارائه می‌دهند.

قیمت تیگو 5

بر اساس تجربه بسیاری از افراد، چری تیگو 5 از خودروهای خوب چینی است که طرفداران زیادی هم دارد. به طور کلی امکانات و آپشن‌های این خودرو در کنار کیفیت رانندگی که در اختیار افراد قرار می‌دهد کاملاً خوب است.

از نظر شتاب هم این خودرو شتاب قابل قبولی دارد. بنابراین برای داشتن سفری لذت بخش همراه با رانندگی راحت، می‌توانید به این خودرو اعتماد کنید و برای ان هزینه کرد.

متاسفانه با توجه به تغییرات لحظه ای قیمت، نمی توان قیمت دقیقی از این خودرو داد.

نوبت تعمیر گیربکس اتوماتیک در شیراز

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

چه روزهایی برای مراجعه شما به تعمیرگاه مناسب تر است؟*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *